Ekologia tematem przewodnim prezentacji Scanii

infobus
13.02.2007 09:40

Premier Szwecji, Fredrik Reinfeldt oraz lider brytyjskiej opozycji, David Cameron, podczas wizyty w zakładach Scania. Fot. ScaniaAutobus miejski Scania OmniCity napędzana etanolem w barwach przedsiębiorstwa komunikacyjnego SL ze Sztokholmu. Fot. Scania

„Pomiędzy 1970 a 2000 r., udało nam się obniżyć emisję tlenków węgla na tonokilometr przez nasze pojazdy o połowę. Do 2020 r. zamierzamy zmniejszyć ją o dalsze 50%.”–powiedział Leif Östling, dyrektor naczelny Scania podczas prezentacji przygotowanej z okazji wizyty Premiera Szwecji, Fredrika Reinfeldta oraz lidera brytyjskiej opozycji, Davida Camerona. Podczas swojej wizyty, politycy mieli okazję zapoznania się z wszelkimi działaniami Scanii na rzecz ograniczenia wpływu pojazdów na środowisko –od używania biopaliw, przez zwiększanie wydajności silników po szkolenia kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy. Szczególnie w dwóch technikach –ograniczaniu oporu toczenia i oporu powietrza –Scania była zawsze liderem, co umożliwiło ograniczenie zużycia paliwa, a więc i emisji spalin. Scania pracuje także nad napędami zasilanymi paliwami odnawialnymi, np. wszystkie obecnie produkowane silniki Scania mogą pracować na biodieslu (np. bazującym na estrach metylowych oleju rzepakowego). W komunikacji miejskiej, firma stawia natomiast na etanol. Szwedzka firma ma spore doświadczenie w produkcji tego typu pojazdów –do dziś wyprodukowała ich 600 sztuk. Przedsiębiorstwo komunikacyjne w Sztokholmie (Storstockholms Lokaltrafik, SL) używa takich pojazdów w regularnej eksploatacji od 1989 r., a w wielu miastach na świecie są obecnie prowadzone jady próbne. Obecnie, firma pracuje nad jeszcze nowocześniejszym rozwiązaniem –napędem hybrydowym, bazującym na połączeniu silnika napędzanego biodieslem, gazem ziemnym lub etanolem, z generatorem prądu. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć zużycie paliwa o 25%. Autobusy z takim napędem powinny pojawić się w ciągu najbliższych 5 lat. Jednak Scania nie zapomina o szkoleniach dla kierowców, koncentrujące się na bezpiecznej jeździe i technikach oszczędnej jazdy. Okazuje się bowiem, że dobrze wyszkolony kierowca nie tylko bezpieczniej prowadzi autobus, ale może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10%.