Ekoenergetyka stawia kolejne szybkie ładowarki: Szczecin i Gdynia [FILM]
Zielonogórska firma Ekoenergetyka rozpoczęła montaż̇ sieci szybkich stacji ładowania, które zasilą bezemisyjne autobusy miejskie w Szczecinie i Gdyni.
Sprawdzamy postępy elektrycznych prac. W Szczecinie postawiona jest już pierwsza "wieża", a w Gdyni - widać już dwie. Front robót szeroki...
W Szczecinie
Szczecin zdecydował, że pierwsze autobusy elektryczne będą obsługiwać linie 75 i 87. I dlatego na krańcowych przystankach tych linii będą stały ładowarki. Do zasilania pojazdów elektrycznych przystosowano także zajezdnię przy ul. Klonowica, gdzie już działają stacje nocnego ładowania.
Zakres szczecińskiego, "szybkiego" kontraktu Ekoenergetyki Polska - o wartości 3,5 mln zł to montaż trzech pantografowych ładowarek w następujących lokalizacjach:
- przy ul. Owocowej - przy Dworcu Głównym (linia 87)
- na krańcówce pry ul. Kolumba (linia 75)
- i na krańcówce przy ul. Kołłątaja (część kursów linii 87).
Za dostawę trzech sztuk, fabrycznie nowych szybkich ładowarek pantografowych odpowiada firma Ekoenergetyka Polska. Wraz z ładowarkami (każda o mocy 400 kW) montowane są nowe abonenckie stacje transformatorowe. Dostarczany jest również system telemetryczny. Jak informuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie, która sprawuje nadzór nad inwestycją, urządzenie na ul. Owocowej nie zostało jeszcze przekazane do użytkowania. Zobaczcie "wieżę" na Owocowej na filmie:
Cała ta infrastruktura będzie zasilać zakupione od spółki Solaris Bus & Coach elektrobusy, w tym: 8 elektrycznych autobusów przegubowych Urbino 18 electric (już są na miejscu) i 6 krótszych Urbino 12 electric (przyjadą w 2022 r). Jak zapowiada Szczecin - miasto na razie chce na tym poprzestać:
-"Z uwagi na nową politykę rządową w zakresie dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych, realizacja kolejnych projektów zeroemisyjnych przez Szczecin stoi pod znakiem zapytania. Rząd poprzez zależny od siebie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zmienił zasady dot. współfinansowania takich zakupów. W uproszczeniu według nowych kryteriów, Szczecin jako miasto: ze zbyt czystym powietrzem, z dużą liczbą ludności, nie leżące w obszarze inwestycyjnym Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w latach 2021-2027, zbyt bogate i niezagrożone utratą funkcji społeczno-gospodarczych może się ubiegać o dofinansowanie tylko na poziomie 20%, a nie jak do tej pory 80% w przypadku elektrobusów czy 90 proc. w przypadku pojazdów wodorowych" - mówi Piotr Zieliński z Urzędu Miasta w Szczecinie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Gdyni
W grudniu na gdyńskiej pętli Dom Marynarza firma Ekoenergetyka zainstalowała maszty szybkich ładowarek dla autobusów elektrycznych. Na pętli działać będą dwie ładowarki o maksymalnej mocy wyjściowej po 400 kW każda. Będą one zasilać autobusy obsługujące linie: 104, 128, 196 i 282.
Nowa ładowarka, przeznaczona dla autobusów linii 150, wyrasta też na krańcu Godebskiego.
Jak informuje Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, z tej infrastruktury będą z nich korzystać autobusy Mercedes-Benz eCitaro, gdzie zastosowano baterie o pojemności 192 kWh. Przy przeciętnym zużyciu 1,1 kWh na 1 km – odpowiadającemu warunkom ruchu w Gdyni – i zachowaniu 20% rezerwy pojemności baterii, całkowicie naładowany autobus mógłby wykonać bez doładowywania 140 km i zużyłby w tym czasie 154 kWh.
Gdyńskie ładowarki mają klasyczny design i granatowe barwy dobrane przez plastyka miasta – wkomponowują się w jego morski charakter. Oprócz logo producenta naklejono na nie logotyp Gdyni mobilnej z hasłem "Wspieramy elektromobilność!" Elementem systemu ładowania szybkiego jest również stacja transformatorowa – na pętli Dom Marynarza ustawiona przy ul. Tetmajera.