Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ekoenergetyka naładuje elektrobusy mazowieckich gmin

infobus
21.04.2021 07:00

Żyrardów, Pruszków i Grodzisk Maz. zorganizowały wspólny przetarg na dostawę sześciu elektrobusów typu MIDI oraz dedykowanych do nich ładowarek.

Właśnie dobiega końca druga z części postępowania. Mazowieckie „trójmiasto” wybrało na dostawcę urządzeń do ładowania spółką Ekoenergetyka Polska.

Zielona Góra górą!

Przypomnijmy, że wraz z sześcioma pojazdami bateryjnymi pojawią się też stacje ładowania. O szczegółach tego zamówienia – które zostało podzielone na dwa zadania – pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Z kolei o podziale tych autobusów pomiędzy trzy mazowieckie miasta – który łączy wspólny przewoźnik PKS Grodzisk Maz. – informowaliśmy TUTAJ. Pod koniec lutego poznaliśmy oferty w obu zadaniach i w części „ładowarkowej” spotkali się starzy znajomi:

  • Medcom z Warszawy z ceną 1.092.276,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.
  • Ekoenergetyka Polska z Zielonej Góry z ceną 1.058.728,90 PLN brutto i gwarancją większą od 60 miesięcy.

Obie złożone oferty zmieściły się w mazowieckim budżecie, czyli 1.267.400,00 zł. Po pracy komisji przetargowej, oferta zielonogórskiej firmy uzyskała komplet punktów i 19 kwietnia prowadzący przetarg Żyrardów poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty.

To małe zwycięstwo, ale potwierdza ono prymat zielonogórskiej firmy na rynku ładowarek o małej i dużej mocy.

MIDI-zadanie: Czekamy na werdykt

Przypomnijmy, że sześć mazowieckich autobusów elektrycznych typu MIDI ma mieć długość od 8,5 do 10 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Szyba czołowa elektryków ma być dzielona w pionie. Zamawiający wymaga, aby oś przednia pojazdu była wyposażona w zawieszenie niezależne.

Pojazdy będą napędzane silnikiem centralnym o mocy co najmniej 120 kW. Pojazd musi zostać wyposażony w magazyny energii o pojemności minimum 220 kWh. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną, z możliwością zastosowania mocy 120 i 60 kW.

Ponadto, autobusy muszą być przygotowane do zamontowania na dachu złącza w standardzie OppCharge – kompletnej szyny prądowej do transferu energii elektrycznej z odbieraka do zasilania pojazdu wraz z układem sterującym pracą mechanizmu. Autobusy muszą być przystosowane do szybkiego ładowania z pantografu odwróconego mocą minimum 250 kW.

Tylko Solaris

Ostatecznie okazało się, że tylko Solaris położył ofertę na żyrardowskim stole. Obejmuje ona dostawę 6 szt. elektrobusów Solaris Urbino 8,9LE electric (lub Solaris Urbino 9 LE electric) w cenie 12.915.000,00 PLN brutto / 10.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt elektrobusu na poziomie 1.750.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył

  • Okres gwarancji całopojazdowej: większy od 42 m-cy.
  • Okres gwarancji na magazyn energii: większy od 66 m-cy.

Z kolei budżet zmawiającego wynosił 11.820.309,56 PLN brutto, co oznacza przekroczenia o prawie 1,1 mln zł. Sporo… Natomiast wczorajsze rozstrzygnięcie zadania na dostawę i uruchomienie ładowarek oraz brak natychmiastowej decyzji o anulowaniu zamówienia może wskazywać, że będzie dołożenie…