Ekoenergetyka, Medcom i Mostostal z ofertami na szybką ładowarkę w Katowicach
9 listopada PKM Katowice otworzyło oferty w przetargu na kolejną stację ładowania autobusów elektrycznych, która ma stanąć na os. Tysiąclecia w Katowicach.
Zgłosiły się trzy firmy, a najtańszą ofertę złożył Mostostal Kraków. Następnym krokiem jest weryfikacja ofert pod kątem formalno-prawnym. Dzięki montażowi nowych stacji ładowania zasięg autobusów elektrycznych w Katowicach znacznie się powiększy. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Trzy oferty
-"Nowa stacja ładowania autobusów elektrycznych, którą chcemy zrealizować na Osiedlu Tysiąclecia, sprawi, że elektryki będą mogły jeździć na dalsze trasy. Regularnie inwestujemy w nowoczesny tabor – w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To inwestycje, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza" – skomentował przetarg prezydent Katowic Marcin Krupa.
Obecnie jedyna w mieście stacja ładowania autobusów elektrycznych znajduje się w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej przy ul. Mickiewicza w śródmieściu Katowic. Oznacza to, że aby naładować baterię, autobusy muszą w odpowiednim czasie wrócić do bazy. Bardziej rozbudowany system ładowarek elektrycznych pozwoli na ładowanie ich w innych miejscach, co poszerzy obsługiwany obszar.
Do przetargu na nowe ładowarki zgłosiły się trzy firmy: Ekoenergetyka-Polska, Mostostal Kraków i Medcom. Zaproponowane przez nie kwoty mieściły się w przedziale 1,9-2,4 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę złożył Mostostal Kraków. Obecnie trwa weryfikacja formalno-prawna ofert, a następnie będzie podpisana umowa. Wykonawca będzie miał ok. ośmiu miesięcy na realizację zadania.
Zakres zadania
Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, dostawę i montaż stacji szybkiego ładowania autobusów elektrycznych na terenie pętli autobusowej przy ulicy Tysiąclecia w Katowicach. Ładowarka ma mieć moc 200 kW. Kocioł o takiej mocy mógłby ogrzać pomieszczenie o wielkości 2 tys. m kw., czyli ponad trzydzieści 60-metrowych mieszkań.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z ładowarki będą korzystać autobusy elektryczne, które mogą być ładowane za pomocą odwróconego pantografu, tj. opuszczanego na pojazd. W katowickim PKM-ie jest 20 takich pojazdów z napędem elektrycznym. Stacja będzie zapewniała możliwość ładowania w każdym momencie, z wyjątkiem okresu prac serwisowych. Urządzenie będzie rejestrowało sesje ładowania – czas rozpoczęcia, zakończenia, a także ilość pobranej energii.
zeroemisyjny transport
Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym pojawiły się w Katowicach w 2019 roku. Obecnie obsługują one najczęściej linie 9, 10, 12, 297, 910. Oprócz zakupu kolejnych pojazdów miasto przygotowuje się również do rozwoju sieci ładowania autobusów elektrycznych. Obecnie ich zasilanie odbywa się na specjalnej stacji do ładowania. W tej chwili jedyna taka znajduje się w zajezdni PKM przy ul. Mickiewicza. Oznacza to, że autobusy elektryczne, aby móc naładować baterię, muszą w odpowiednim czasie wrócić do bazy. Bardziej rozbudowany system ładowarek elektrycznych pozwoli na ładowanie ich w innych miejscach, przez co będzie można poszerzać obszar ich obsługi.
-"Jako jeden z największych przewoźników inwestujemy w różne typy pojazdów, które poruszają się po mieście. Autobusy elektryczne również znajdują się w naszym taborze. Ich ładowanie odbywa się za pomocą specjalnych ładowarek, ale na razie są one tylko w bazie na Mickiewicza. Zwiększenie ilości ładowarek pozwoli na lepsze wykorzystanie pojazdów, a także na dalsze zakupy pojazdów zeroemisyjnych, które będzie można wykorzystać na większej ilości linii – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Inwestycje w autobusy elektryczne pozwalają na zmniejszenie emisji m.in. dwutlenku węgla do atmosfery, co ma wpływ na jakość powietrza. Dotychczas PKM Katowice zainwestował prawie 50 mln złotych w bardziej ekologiczne pojazdy i przeznaczoną im infrastrukturę. Koszt samych ładowarek dla autobusów elektrycznych to ok. 2 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt kabli, niezbędnych do wykonania prac ziemnych itp. Kolejne 43 mln będą kosztować 22 autobusy hybrydowe, które niedługo pojawią się na ulicach Katowic.