Eko-inwestycje MZA Warszawa. Nie tylko autobusy
W tle dwóch przetargów na zakup łącznie 90 autobusów, w tym10 elektrobusów, stołeczne MZA inwestują też w zieloną infrastrukturę.Standardem stają się pokładowe panele słoneczne, a w jednej z zajezdni powstałaelektrownia słoneczna.
? Prowadzimy szeroką działalność związaną z ochronąśrodowiska. Do zrealizowanych już zadań zaliczyć można m.in. montażenergooszczędnego LED-owego oświetlenia na wszystkich zajezdniach autobusowych? mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Stawicki, rzecznik prasowyMiejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. ? Najbardziej widoczne dlamieszkańców Warszawy są autobusy elektryczne, których mamy 10, a do końca 2020roku będziemy ich mieli 160.
W kolejnych latach MZA planuje też zakupy większej liczbyautobusów hybrydowych i gazowych. W taborze firmy znajduje się także 35autobusów z napędem gazowym. W tym roku przybędzie 5 kolejnych, a docelowo ichliczba ma zwiększyć się do kilkuset. Zakupy te robione są z myślą o nowejzajezdni, która powstanie przy ul. Spedycyjnej. Będą tam garażowane wyłącznieautobusy na gaz.
? Jednym z naszych projektów w ramach oszczędność energiielektrycznej jest montaż paneli fotowoltaicznych w kilkudziesięciu autobusachzamówionych w zeszłym roku. Takie panele już zostały zamontowane. To w trakciekursowania autobusów pozwala zaoszczędzić do 5 proc. kosztów paliwa. Panelewykorzystujemy m.in. do zasilania elektronicznych informacji wewnętrznych,biletomatów czy klimatyzacji ? mówi rzecznik prasowy MZA.
Warszawskie MZA inwestuje także w odnawialne źródła energii.Jak wyjaśnia Adam Stawicki, na dachu jednego z budynków zajezdni przy ulicyWoronicza zainstalowana została elektrownia słoneczna z 260 panelami, systememładowarek do obsługi elektrycznych autobusów i LED-owym oświetleniem. Dziękiinstalacji miejsce to stało się w kilkudziesięciu procentach energetyczniesamowystarczalne.
? To wszystko stanowi wstęp do kolejnych działań.Najbardziej zaawansowanym przykładem będzie zajezdnia przy ul. Redutowej, gdziedo 2020 roku powstanie najnowocześniejszy zakład obsługi autobusów w całymkraju, jeżeli chodzi o oszczędność energii oraz o ochronę środowiska ?informuje Adam Stawicki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Adam Stawicki chwali się, że warszawski organizatortransportu autobusowego jest jednym z liderów, jeśli chodzi o wykorzystywanienajnowszych rozwiązań technologicznych w swojej flocie.
? Przypomnę, że według wskazań Komisji Europejskiej do roku2030 połowa taboru przedsiębiorstw komunikacji miejskiej musi już byćniskoemisyjna lub bezemisyjna, czyli wyłączywszy autobusy na olej napędowy.Natomiast do roku 2050 olej napędowy całkiem ma zniknąć z przedsiębiorstwkomunikacji miejskiej ? podkreśla rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych.
„