Eindhoven: Phileas – nowy sposób obsługi pasażerów
infobus
21.05.2006 18:29
Eindhoven: Phileas – nowy sposób obsługi pasażerów
Holenderskie miasto Eindhoven wprowadza do eksploatacji pojazdy komunikacji miejskiej APTS „Phileas”. Te nowoczesne pojazdy XXI wieku mają –na wymagającym rynku holenderskim –dawać impulsy do nowoczesnych rozwiązań i zastosowań w ramach komunikacji pasażerskiej. W projekcie tym uczestniczy także firma Elgeba wraz ze swoim systemem pobierania opłat.
Nazwa „Phileas”wywodzi się od nazwiska Phileasa Fogga, głównego bohatera powieści Juliusza Verne W 80 dni dookoła świata. W opowieści tej Fogg kończy swoją wyprawę w 80 dni co do sekundy i w ten sposób wygrywa zakład i nie tylko…
Projekt Phileas jest pierwszym krokiem do stworzenia wysoce nowoczesnego i efektywnego systemu sieci komunikacyjnej w lokalnym transporcie pasażerskim. Holenderski zakład komunikacyjny postawił sobie przy realizacji tego projektu wysoko poprzeczkę, zwłaszcza w dziedzinie szybkości, atrakcyjności, niezawodności, punktualności, bezpieczeństwa oraz przyjaznego podejścia do środowiska naturalnego.
Przebieg trasy pojazdu jest sterowany elektronicznie, poprzez zabudowanie w nawierzchni jezdni na całej trasie specjalnie przygotowanego śladu magnetycznej „nitki”. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania uniknięto bardzo wysokich kosztów inwestycji w system szynowy.
W projekcie Phileas swój udział zaznaczyła również firma Elgeba. Pasażerowie mają możliwość nabyć bilet za przejazd w mobilnym automacie „ticomat 910”, płacąc monetami lub też bezgotówkowo, przy pomocy holenderskiej karty płatniczej, znanej pod nazwą „Chipknipp”. Ponadto, od końca września na lotnisku Eindhoven znajduje się stacjonarny automat Elgeba ticomat 945, w którym dostępne są dla pasażerów formy płatności za przejazd monetami, banknotami oraz kartą bankową.