Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

eCitaro w Białymstoku!

infobus
07.05.2019 13:00

Pasażerowie korzystający dziś z komunikacji miejskiej w Białymstoku mieli okazję sprawdzić, jak podróżuje się autobusem elektrycznym. Stolica Podlasia to kolejne miasto w Polsce, które skorzystało z możliwości przetestowania Mercedesa eCitaro.

Pojazd będzie kursował na trasie śródmiejskiej. Te próbne kursy pozwolą zorientować się, jak takie autobusy funkcjonują w białostockich warunkach.

Z bezpłatnych przejazdów elektrycznym autobusem można skorzystać we wtorek (7 maja), od godz. 10.00 do 16.00, co 30 minut. Trasa linii E przebiega następującymi ulicami: Bohaterów Monte Cassino – Lipowa – Grochowa – K. Kalinowskiego – Plac NZS – M. Curie-Skłodowskiej – Świętojańska – A. Mickiewicza – Elektryczna – J. K. Branickiego – Al. J. Piłsudskiego – Botaniczna – Poleska – dworzec autobusowy.

„Uważnie przyglądamy się rozwojowi autobusów elektrycznych, dlatego chcemy zobaczyć, jak taki pojazd sprawdza się w naszych warunkach eksploatacyjnych” – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku, Zbigniew Nikitorowicz.

To także okazja dla pasażerów i fanów elektromobilności do porównania komfortu jazdy autobusem tradycyjnym i elektrycznym. Opinie i uwagi na temat elektrycznego autobusu można kierować na mail [email protected], a także pod nr tel. 85 869 69 80 lub wyrazić je na profilu Wschodzący Białystok.

O eCitaro słów kilka
Bateryjny Mercedes umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak oczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić. Dostęp na na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby właśnie z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.

Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki trakcyjne zasilane są akumulatorami NMC o łącznej mocy do 243 kWh firmy AKASOL. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu.

W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. W eCitaro ładowanie typu plug-in. System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem pracuje w trybie w pełni zautomatyzowanym „całość zarządzana jest przez „inteligentny thermomanagement”.

Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.

Demonstracyjna elektryczna „gwiazda” wyposażona jest w wiele nowoczesnych rozwiązań. System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem jest w pełni zautomatyzowany. Pojazd był wcześniej sprawdzany między innymi w Hiszpanii oraz Finlandii, gdzie temperatury osiągały skrajne wartości od plus 35 do minus 10 stopni Celsjusza.

Miasto Białystok otwarte jest na nowe technologie i od lat inwestuje w nowoczesne, niskoemisyjne rozwiązania w komunikacji publicznej. Testowanie różnego rodzaju elektrycznych autobusów pomoże podjąć decyzję o ewentualnym zakupie takich pojazdów w kolejnych latach.