eCitaro na chwilę odwiedził Gdańsk i Gdynię
9 maja i 10 maja demonstracyjny autobus Mercedes-Benz eCitaro odwiedził Gdańsk i Gdynię.
W czwartek – 9 maja – eCitaro odwiedził zajezdnię GAiT we Wrzeszczu oraz zajechał pod Stadion Energa Gdańsk, gdzie można było zrobić sesję zdjęciową w wyjątkowym otoczeniu. Czy Gdańsk kupi takie autobusy?
Jak dyplomatycznie odpowiada gdański magistrat, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i dotyczy przede wszystkim pieniędzy. Mercedes eCitaro ma wiele zalet, ale jest dwukrotnie droższy od autobusu z silnikiem diesla. Wszystko będzie więc dokładnie sprawdzone, przetestowane i przemyślane.
Gdańska wizyta
eCitaro był już pokazywany w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Inne z wybranych przez koncern miast to Bydgoszcz i Zielona Góra. Pojazd jest w Polsce jeszcze tylko przez kilka tygodni. Potem wróci na dłużej. Testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku. Dodajmy, że eCitaro w ruchu liniowym spotkać można w Niemczech.
Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tonę więcej niż autobus diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu akumulatorów.
– Obecnie kupujemy autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. – mówi Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT. – Chcemy być na bieżąco z aktualnymi trendami, dlatego uważnie przyglądamy się temu, co się dzieje w branży. eCitaro odwiedził Gdańsk tylko na kilka godzin. Nasi kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego mogli zapoznać się z jego budową i rozwiązaniami. Jeżeli będzie taka możliwość, autobus wróci do nas na testy i będzie obsługiwał normalne linie, tak by mogli ocenić go również pasażerowie.
Producent zapewnia, że jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany miejski autobus elektryczny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Autobus jest niezwykle dopracowany – zapewnia Adam Kempiński, dyrektor Działu Sprzedaży Autobusów Miejskich Evo Bus Polska. – W porównaniu do konkurencji, potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu.
Gdyński pokaz
Dzień później – 10 maja – zajezdnia autobusowa PKA, otworzyła swoje drzwi dla zwiedzających. Mieszkańcy mogli poznać jej tajemnice i odwiedzić miejsca na co dzień dla nich niedostępne. Myjnia autobusowa, stacja paliw, zaplecze techniczne i warsztat – to wszystko było na wyciągnięcie ręki. Uczestnicy mieli również okazję do zapoznania się ze specyfiką pracy komunikacji miejskiej.
Na miejscu czekał autobus Solaris Urbino 12, który zabrał zwiedzających na krótką przejażdżkę. A wszystko pod okiem prezesa firmy. Była też szansa na zrobienie sobie pamiątkowego zdjęcia.
Największym jednak hitem Dnia Otwartego zajezdni był jednak autobus eCitaro. To w pełni bezemisyjny, elektryczny autobus, który jest testowany w Gdyni. W mieście można go było zobaczyć po raz pierwszy. Odwiedzający bazę oglądali go z zainteresowaniem, a potem autobus wyjechał na gdyńskie ulice.
„