TransInfo Archiwum|Infobus|Przewoźnicy|Echa TRANSEXPO 2012: Scania przystępuje do miejskiej ofensywy
Echa TRANSEXPO 2012: Scania przystępuje do miejskiej ofensywy
infobus
24.10.2012 15:17
Echa TRANSEXPO 2012: Scania przystępuje do miejskiej ofensywy
Podczas targów TRANSEXPO Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów poinformował o zmianie dotychczasowej polityki Scania w zakresie sprzedaży autobusów miejskich, a także przedstawił strategię dt. autobusów Scania-Higer A30.
SCANIA POLSKA –firma w tym roku na targach w Kielcach promowała swoje autobusy międzymiastowe i turystyczne spod znaku kooperacji Scania-Higer. W Kielcach zobaczyliśmy Scania Touring HD i to zarówno w wersji dwuosiowej, 12-metrowej, jak i trzyosiowej, 14-metrowej. Ponadto w pojawił się tegoroczny debiutant –Scania-Higer A30 w wersji dwuosiowej, 13-metrowej o pojemności 59 miejsc siedzących. Co ważne, pojazd z chińskim rodowodem był dodatkowo wyposażony w specjalną windę dla wózków inwalidzkich. O nowej, miejskiej strategii koncernu, a także turystycznych planach szwedzkiego koncernu rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskim, dyrektorem sprzedaży autobusów Scania Polska.
InfoBus.pl: Czy brak żadnego autobusu miejskiego na Waszym stoisku w Kielcach to informacja o zaprzestaniu działalności w tym segmencie przez Scania?
Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska: Nie, wręcz przeciwnie –chcemy wzmocnić naszą obecność na rynku miejskich autobusów w Polsce. Nieobecność najnowszych miejskich modeli Scania z serii Citywide jest po prostu efektem wcześniejszej rezerwacji tych pojazdów przez klientów z Francji i Niemiec. Przepraszamy wszystkich, którzy poczuli się zawiedzeni i postaramy się to naprawić w najbliższym czasie. Wracając do naszej nowej miejskiej strategii. Wynika ona bezpośrednio z ostatnich zmian personalnych w koncernie, a przede wszystkim ze zmiany szefa odpowiedzialnego za segment autobusów. W tym roku został powołany na to stanowisko Franco Mineiro, wcześniej szef autobusowego koncernu Irisbus. Po raz pierwszy połączył on dwa stanowiska i jest odpowiedzialny zarówno za autobusy miejskie, jak i turystyczne. Generalnie można powiedzieć, że zarządza sprzedażą wszystkich autobusów Scania. Z segmentu autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych bezpośrednio raportuje mu Johan Clason. To zupełnie nowa ekipa, która ma naprawdę sporą energię i chce bardziej dynamicznego podejścia Scania do sprzedaży autobusów. Przekładając to na polski grunt – oznacza to większą naszą aktywność w segmencie autobusów miejskich. Mamy obiecane tutaj wsparcie, także w zakresie zmian w samej ofercie produktowej. Dotyczy to przede wszystkim wprowadzenia do produkcji autobusu przegubowego z układem drzwi 2-2-2-2, który w takiej właśnie konfiguracji jest najczęściej sprzedawany w naszym kraju. Przekładając słowa na czyny mocno zaangażowaliśmy się w przetarg w Wałbrzychu, gdzie jednym z wymogów kontraktu na obsługę linii jest zakup nowych autobusów. To nasz pierwszy sprawdzian w strategii powrotu Scanii na miejski rynek.
InfoBus.pl: A jak ocenia Pan Waszą aktywność w segmencie turystycznym?
Andrzej Jaworski: Zakładam, że do końca roku odnotujemy w tym segmencie sprzedaż na poziomie 19 szt. To mniej niż w zeszłym roku, kiedy dostarczyliśmy 25 autokarów. Różnica polega na tym, że w tym roku sprzedajemy wyłącznie modele Touring, a w zeszłym roku także modele NewCentury czy PB. Dodam, że to jest jeden z najlepszych wyników w sprzedaży modelu Touring w całej Europie. Tegorocznymi największymi odbiorcami naszych autokarów były firmy Mobilis,PPKS Warszawa oraz Trans Kinetik, która obsługuje linię z centrum Warszawy na lotnisko w Modlinie. Do transportu pasażerów na tej trasie zakupiła właśnie trzy komfortowo wyposażone autobusy Scania Touring. Z tego co wiem to pokonują one dziennie ok. 700 km i jeżdżą przez 21 h na dobę. Nie ma z nimi żadnych problemów i dlatego przewoźnik rozważa –w miarę dalszego rozwoju lotniska –powiększyć swoją flotę do łącznie 8 szt. InfoBus.pl: Czy macie jakiś pomysł jak zwiększyć sprzedaż autobusów turystycznych?
Andrzej Jaworski: Tak. Naszym głównym celem jest teraz …kierowca. To od niego w znacznej mierze zależy zużycia paliwa przez dany autobus. A jak wiadomo koszty eksploatacyjne są obecnie pod szczególnym nadzorem wszystkich przewoźników. Dlatego Scania oferuje swoim klientom daleko idącą pomoc dotyczącą wydajności pojazdu, w celu zapewnienia maksymalnej rentowności eksploatacji. M.in. obejmuje to usługę Scania Fleet Management, którą opracowano z myślą o łatwym monitorowaniu wydajności kierowcy i pojazdu. Odpowiednio wyselekcjonowane dane są odczytywane z magistrali CAN i za pośrednictwem Scania Communicator przesyłane on-line do siedziby firmy. Wyniki są naprawdę rewelacyjne. W ramach testów zainstalowano moduł FMS w pięciu autobusach Scania Touring w barwach firmy Mobilis, gdzie w krótkim okresie średnie spalanie spadło z 27 l do 24,5 l/100 km. To olbrzymi różnica! Kolejna rzecz to treningi dla kierowców. W skrócie polega to na jednym przejeździe wykonanym przez kierowców danego przewoźnika. Następnie jest sesja uwag trenera i drugi przejazd już pod jego baczną opieką. W efekcie ten drugi przejazd charakteryzuje się mniejszym od 8,5 –5% zużyciem paliwa. I to jest właśnie nasz cel –nie tylko dostarczać dobry produkt, ale także telematyczne rozwiązania, które mogą uczynić autobusowy biznes jeszcze bardziej wydajniejszym. I właśnie tym chcemy przyciągnąć kolejnych przewoźników do naszych autobusów turystycznych.
InfoBus.pl: A jak wygląda sprzedaż tegorocznego debiutanta Scania-Higer A30?
Andrzej Jaworski: Planujemy sprzedaż pierwszego egzemplarza tego modelu do końca br, ale jestem optymistycznie nastawiony co do jego przyszłości w Polsce. Nie zależy nam tutaj na szybkim wyniku. Chcemy przygotować grunt pod jego masową sprzedaż w przyszłości. Liczymy, ze w 2016 r. polski rynek autobusowych połączeń międzymiastowych unormuje się na tyle, że rozpoczną się przetargi na obsługę linii, co z kolei pozwoli przewoźnikom na racjonalną odnowę floty. Do tego momentu liczymy na sprzedaż rzędu 15-20 sztuk rocznie . Na razie spokojnie przygotowujemy się, testujemy autobus A30 w takich firmach jak: Mobilis, PKS Polonus, Veolia, PKS Wschód czy PKS Zamość i czekamy na normalizację sytuacji. Dodam, że wyniki eksploatacyjne przeszły nasze oczekiwanie .Z założonym systemem FMS jego średnie zużycie paliwa wyniosło 22 l / 100. To mniej więcej podobnie jak autobusu Crossway o długości 10,5-metra! Docelowo chcemy wprowadzić na rynek całą gamę tego typu autobusów o długości od 10,7-metra o 14-metrów. To jest nasz długodystansowy cel.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.