Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Echa TRANSEXPO 2012: Scania przystępuje do miejskiej ofensywy

infobus
24.10.2012 15:17
Podczas targów TRANSEXPO Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów poinformował o zmianie dotychczasowej polityki Scania w zakresie sprzedaży autobusów miejskich, a także przedstawił strategię dt. autobusów Scania-Higer A30.
SCANIA POLSKA –firma w tym roku na targach w Kielcach promowała swoje autobusy międzymiastowe i turystyczne spod znaku kooperacji Scania-Higer. W Kielcach zobaczyliśmy Scania Touring HD i to zarówno w wersji dwuosiowej, 12-metrowej, jak i trzyosiowej, 14-metrowej. Ponadto w pojawił się tegoroczny debiutant –Scania-Higer A30 w wersji dwuosiowej, 13-metrowej o pojemności 59 miejsc siedzących. Co ważne, pojazd z chińskim rodowodem był dodatkowo wyposażony w specjalną windę dla wózków inwalidzkich. O nowej, miejskiej strategii koncernu, a także turystycznych planach szwedzkiego koncernu rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskim, dyrektorem sprzedaży autobusów Scania Polska.
InfoBus.pl: Czy brak żadnego autobusu miejskiego na Waszym stoisku w Kielcach to informacja o zaprzestaniu działalności w tym segmencie przez Scania?
Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska: Nie, wręcz przeciwnie –chcemy wzmocnić naszą obecność na rynku miejskich autobusów w Polsce. Nieobecność najnowszych miejskich modeli Scania z serii Citywide jest po prostu efektem wcześniejszej rezerwacji tych pojazdów przez klientów z Francji i Niemiec. Przepraszamy wszystkich, którzy poczuli się zawiedzeni i postaramy się to naprawić w najbliższym czasie. Wracając do naszej nowej miejskiej strategii. Wynika ona bezpośrednio z ostatnich zmian personalnych w koncernie, a przede wszystkim ze zmiany szefa odpowiedzialnego za segment autobusów. W tym roku został powołany na to stanowisko Franco Mineiro, wcześniej szef autobusowego koncernu Irisbus. Po raz pierwszy połączył on dwa stanowiska i jest odpowiedzialny zarówno za autobusy miejskie, jak i turystyczne. Generalnie można powiedzieć, że zarządza sprzedażą wszystkich autobusów Scania. Z segmentu autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych bezpośrednio raportuje mu Johan Clason. To zupełnie nowa ekipa, która ma naprawdę sporą energię i chce bardziej dynamicznego podejścia Scania do sprzedaży autobusów. Przekładając to na polski grunt – oznacza to większą naszą aktywność w segmencie autobusów miejskich. Mamy obiecane tutaj wsparcie, także w zakresie zmian w samej ofercie produktowej. Dotyczy to przede wszystkim wprowadzenia do produkcji autobusu przegubowego z układem drzwi 2-2-2-2, który w takiej właśnie konfiguracji jest najczęściej sprzedawany w naszym kraju. Przekładając słowa na czyny mocno zaangażowaliśmy się w przetarg w Wałbrzychu, gdzie jednym z wymogów kontraktu na obsługę linii jest zakup nowych autobusów. To nasz pierwszy sprawdzian w strategii powrotu Scanii na miejski rynek.
Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska
InfoBus.pl: A jak ocenia Pan Waszą aktywność w segmencie turystycznym?
Andrzej Jaworski: Zakładam, że do końca roku odnotujemy w tym segmencie sprzedaż na poziomie 19 szt. To mniej niż w zeszłym roku, kiedy dostarczyliśmy 25 autokarów. Różnica polega na tym, że w tym roku sprzedajemy wyłącznie modele Touring, a w zeszłym roku także modele NewCentury czy PB. Dodam, że to jest jeden z najlepszych wyników w sprzedaży modelu Touring w całej Europie. Tegorocznymi największymi odbiorcami naszych autokarów były firmy Mobilis,PPKS Warszawa oraz Trans Kinetik, która obsługuje linię z centrum Warszawy na lotnisko w Modlinie. Do transportu pasażerów na tej trasie zakupiła właśnie trzy komfortowo wyposażone autobusy Scania Touring. Z tego co wiem to pokonują one dziennie ok. 700 km i jeżdżą przez 21 h na dobę. Nie ma z nimi żadnych problemów i dlatego przewoźnik rozważa –w miarę dalszego rozwoju lotniska –powiększyć swoją flotę do łącznie 8 szt. InfoBus.pl: Czy macie jakiś pomysł jak zwiększyć sprzedaż autobusów turystycznych?
Andrzej Jaworski: Tak. Naszym głównym celem jest teraz …kierowca. To od niego w znacznej mierze zależy zużycia paliwa przez dany autobus. A jak wiadomo koszty eksploatacyjne są obecnie pod szczególnym nadzorem wszystkich przewoźników. Dlatego Scania oferuje swoim klientom daleko idącą pomoc dotyczącą wydajności pojazdu, w celu zapewnienia maksymalnej rentowności eksploatacji. M.in. obejmuje to usługę Scania Fleet Management, którą opracowano z myślą o łatwym monitorowaniu wydajności kierowcy i pojazdu. Odpowiednio wyselekcjonowane dane są odczytywane z magistrali CAN i za pośrednictwem Scania Communicator przesyłane on-line do siedziby firmy. Wyniki są naprawdę rewelacyjne. W ramach testów zainstalowano moduł FMS w pięciu  autobusach Scania Touring w barwach firmy Mobilis, gdzie w krótkim okresie średnie spalanie spadło z 27 l do 24,5 l/100 km. To olbrzymi różnica! Kolejna rzecz to treningi dla kierowców. W skrócie polega to na jednym przejeździe wykonanym przez kierowców danego przewoźnika. Następnie jest sesja uwag trenera i drugi przejazd już pod jego baczną opieką. W efekcie ten drugi przejazd charakteryzuje się mniejszym od 8,5 –5% zużyciem paliwa. I to jest właśnie nasz cel –nie tylko dostarczać dobry produkt, ale także telematyczne rozwiązania, które mogą uczynić autobusowy biznes jeszcze bardziej wydajniejszym. I właśnie tym chcemy przyciągnąć kolejnych przewoźników do naszych autobusów turystycznych.
Stoisko Scania Polska na TRANSEXPO 2012Stoisko Scania Polska na TRANSEXPO 2012Stoisko Scania Polska na TRANSEXPO 2012Stoisko Scania Polska na TRANSEXPO 2012
InfoBus.pl: A jak wygląda sprzedaż tegorocznego debiutanta Scania-Higer A30?
Andrzej Jaworski: Planujemy sprzedaż pierwszego egzemplarza tego modelu do końca br, ale jestem optymistycznie nastawiony co do jego przyszłości w Polsce. Nie zależy nam tutaj na szybkim wyniku. Chcemy przygotować grunt pod jego masową sprzedaż w przyszłości. Liczymy, ze w 2016 r. polski rynek autobusowych połączeń międzymiastowych unormuje się na tyle, że rozpoczną się przetargi na obsługę linii, co z kolei pozwoli przewoźnikom na racjonalną odnowę floty. Do tego momentu liczymy na sprzedaż rzędu 15-20 sztuk rocznie . Na razie spokojnie przygotowujemy się, testujemy autobus A30 w takich firmach jak: Mobilis, PKS Polonus, Veolia, PKS Wschód czy PKS Zamość i czekamy na normalizację sytuacji. Dodam, że  wyniki eksploatacyjne przeszły nasze oczekiwanie .Z założonym systemem FMS jego średnie zużycie paliwa wyniosło 22 l / 100. To mniej więcej podobnie jak autobusu Crossway o długości 10,5-metra! Docelowo chcemy wprowadzić na rynek całą gamę tego typu autobusów o długości od 10,7-metra o 14-metrów. To jest nasz długodystansowy cel.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.