Echa TRANSEXPO 2012: Mocne wejście `pięćsetki` Setry
Na TRANSEXPO po raz pierwszy w Polsce mogliśmy zobaczyć nową generację autokarów Setra ComfortClass. To była jedna z najważniejszych targowych premier. O jej wprowadzeniu na rynek rozmawialiśmy z Jerzym Fołda, dyrektorem marki Setra.
InfoBus.pl: Podczas tegorocznej edycji TRANSEXPO tylko Setra zorganizowała artystyczną oprawę swojej premiery…
Jerzy Fołda, dyrektor marki Setra w EvoBus Polska: To w jakiś sposób oddaje nasze podejście do klientów. My zawsze staramy się nadać każdej uroczystości czy wydarzeniu dodatkowy wymiar. Może to być program artystyczny czy dobry catering. Coś co powoli naszym gościom dobrze się czuć na naszym stoisku. Show na targach w Kielcach miał oddać dynamizm i artystyczny charakter nowej rodziny autokarów Setra. Moim zdaniem to jak najbardziej się udało.
InfoBus.pl: Jakie cechy –szczególnie pod kątem polskiego klienta –wyróżniają nową generację Setra?
Jerzy Fołda: To przede wszystkim ekonomika eksploatacji. Od tego można powiedzieć wszystko się zaczęło –zarówno jeżeli chodzi o design, jak i układ napędowy. Autokary ComfortClass 500 są wyposażane w siniki Euro 6 –Mercedes-Benz z generacji BlueEfficiency Power, które współpracują z nową przekładnią –GO 250-8 Powershift. To razem daje mniejsze zużycie paliwa i jeszcze szybszą oraz płynniejszą zmianę biegów. Dodatkowo nowe, wydłużone okresy przeglądów technicznych umożliwiają elastyczniejsze ich zaplanowanie –np. poza głównym sezonem. Kolejne oszczędności przyniósł nowy, oryginalny design ComfortClass 500, który został zoptymalizowany w trakcie niezliczonych testów w kanale powietrznym. W połączeniu z nowym aerodynamicznym tyłem oraz pozostałymi rozwiązaniami szczegółowymi generacja ComfortClass 500 uzyskuje nieosiągalny dotąd w tym segmencie współczynnik Cw wynoszący 0,33. To w oczywisty sposób również wpływa na mniejsze spalanie. Jeżeli chodzi o pozostałe elementy to najnowsza generacja łączy w sobie najnowszą technologię z najlepszymi doświadczeniem TopClass 400 i poprzedniej rodziny ComfortClass. To suma naszej dotychczasowej praktyki przy jednoczesnym kroku w przyszłość –w kierunku Euro 6, większego bezpieczeństwa i efektywności.
InfoBus.pl: A jak sami klienci odebrali nową stylistykę ComfortClass?
Jerzy Fołda: Generalnie bardzo pozytywnie. Wszyscy byli pod dużym wrażeniem zmian jakie przeprowadziliśmy w tym autobusie, który do tej pory był uważany za prawie doskonały.
InfoBus.pl: Czy za tym pozytywnym przyjęciem „pięćsetki”kryją się już pierwsze zamówienia?
Jerzy Fołda: Tak. Tuż przed targami oraz podczas trwania samej wystawy w Kielcach zakontraktowaliśmy łącznie aż dziewięć nowych autobusów, w tym sześć w wersji Comfort Class 500. Dwie pierwsze „pięćsetki”zamówiła firma VIP Palm w wersji S 515 HD i S 516 HD, natomiast cztery S 516 HD –PBP Sindbad. Dodatkowo opolskie biuro weźmie trzy autobusy z serii TopClass 400: w tym S 417 HDH i S 431 DT. To naprawdę dobrze rokujący początek. A może być jeszcze lepiej, gdyż Setra z okazji premiery ComfortClass 500 wprowadziła specjalny program „Comfort Bridge”. Jest on dedykowany dla tych wszystkich klientów, którzy bardzo by chcieli zakupić nową generację, ale potrzebują autokaru „na już”. Szczególnie dotyczy to wersji S 417 GT-HD czy S 419 GT-HD, które będą dostępne w II połowie 2013 r. W tej sytuacji Setra proponuje im leasing pojazdu z dotychczasowej rodziny 400. Po upływie 6. miesięcy otrzymają oni zamówiony wcześniej pojazd z serii 500, a wydzierżawiony pojazd wraca z powrotem do nas. To taki pomost pomiędzy generacjami, aby każdy mógł skorzystać z atutów nowej serii.
InfoBus.pl: O ile droższe będą nowe pojazdy w porównaniu z rodziną 400 i czy można je zamawiać także z silnikami Euro 5?
Jerzy Fołda: Autobusy Setra ComfortClass 500 będą dostępne tylko w wersji z silnikami Euro 6. Co do ich ceny to wzrośnie ona o wartość inflacji, czyli 2,5%, oraz o dodatkowy koszt silników Euro 6, czyli 14 tys. EUR.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda oferta rodziny Setra ComfortClass 500?
Jerzy Fołda: Rodzina ComfortClass 500 to cztery autokary, w tym dwa dwuosiowe: S 515 HD i S 516/2 HD oraz trzy, trzyosiowe: S 516 HD, S 517 HD i S 519 HD. Dodam, że oferują one większe gabaryty niż w serii 400: są one teraz dłuższe i wyższe. I stąd też rezygnacja z określenia „GT-HD”i wejście w nazwę „HD”. Przykładowo model S 515 HD (odpowiednik S 415 GT-HD) ma teraz długość 12,295 mm (+ 95 mm) przy zachowaniu tej samej szerokości 2550 mm. Całkowita wysokość pojazdu to 3770 mm – razem z klimatyzacją (+ 40 mm).
InfoBus.pl: A jak będą się zmieniać kolejne serie?
Jerzy Fołda: W przyszłym roku pojawią się pierwsze autobusy z rodziny TopClass 500, natomiast ostania w kolejce do generacyjnej wymiany będzie seria MultiClass, co najprawdopodobniej stanie się w 2014 r. Jeżeli chodzi o TopClass to będziemy mieli tutaj łącznie cztery autobusy, w tym jeden autobus dwuosiowy S 515 HDH oraz trzy, trzyosiowe: S 516 HDH, S 517 HDH i S 531 DT.
InfoBus.pl: I na koniec krótkie podsumowanie bieżącego roku, który był dla Setra chyba bardzo dobry…
Jerzy Fołda: To najlepszy rok, jeżeli chodzi sprzedaż marki Setra w Polsce. Dostarczymy do klientów łącznie aż 60 autokarów! Oczywiście w znacznej mierze złożyły się na to kontrakty związane z EURO 2012, ale i nie tylko. Mamy coraz większe grono wiernych klientów w Polsce, którzy inwestują właśnie w fabrycznie nowe autobusy marki Setra. Spodziewamy się, że w przyszłym roku nastąpi spadek sprzedaży, natomiast pierwsze, naprawdę spore zamówienia na nową generację 500 pozwalają nam patrzeć w przyszłość z optymizmem. Korzystając z okazji chciałbym zaprosić wszystkich na tradycyjne imprezy naszej marki do Niemiec: na Setra Show do Ulm (16-17.11) oraz na IGOM w Ulm (04-06.01.2013). Do zobaczenia!
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.