Echa TRANSEXPO 2012: `Bus of the Year 2013` w Polsce
Niewątpliwie jednym największych wydarzeń podczas targów w Kielcach było pojawienie się autobusu Mercedes-Benz Citaro 2 – zdobywcy tytułu „Bus of the Year 2013”. M.in. o tym sukcesie rozmawialiśmy z Laszlo Rakaszem, dyrektorem sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska.
InfoBus.pl: Czy tytuł „Bus of the Year 2013”będzie miał duże znaczenie dla sprzedaży Citaro 2 w Polsce?
Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska: Myślę, że tak. To najbardziej rozpoznawalny konkurs autobusowy w Europe, który ma swoje przełożenie także na polską branżę. Zresztą tytuł „Bus of the Year”bezapelacyjnie należał się Citaro 2, gdyż jest on realnym, przyszłościowym autobusem. Możemy w nim znaleźć wiele innowacyjnych rozwiązań, które już teraz przynoszą wymierne oszczędności eksploatacyjne, a także podnoszą komfort pracy kierowcy oraz podroży pasażerom.
InfoBus.pl: Jakie przede wszystkim cechy nowego autobusu podkreśla Pan w rozmowie z polskimi klientami?
Laszlo Rakasz: Najczęściej są to trzy elementy: efektywność, komfort i bezpieczeństwo, aczkolwiek zdaję sobie sprawę, że to mocne zawężenie zasług tego autobusu. Ciężko jest jednak wymienić wszystkie plusy. W zakresie efektywności –z nowymi silnikami Euro 6: OM 936 i OM 470 osiągnęliśmy 3-5% zużycie paliwa i AdBlue. To rewelacyjny wynik biorąc pod uwagę wyzwania jakie stoją przed wszystkimi producentami w zakresie spełnienia Dyrektywy 2009/33/WE. Dodatkowe oszczędności przynoszą dłuższe okresy międzyobsługowe. Ponadto Citaro 2 jako jedyny autobus z silnikiem Diesla posiada innowacyjny system rekuperacji energii podczas hamowania. Doładowuje on wówczas akumulatory, które następnie mogą dostarczać tą energię do urządzeń pokładowych, jednocześnie odciążając silnik. Całość dopełniają energooszczędne i długotrwałe światła LED, zastosowane zarówno w oświetleniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym pojazdu. To razem daje naprawdę spore oszczędności, które tylko w przypadku zużycia paliwa mogą osiągnąć poziom do 1000 litrów oleju napędowego rocznie na jeden autobus. Nie można też zapomnieć, że nowe Citaro zabiera o dwie osoby więcej niż jego poprzednik –m.in. dzięki lepiej rozłożonym masom i odciążeniu tylnego mostu. To następny, duży plus dla jego efektywności.
Kolejna rzecz –komfort. Ciatro 2 przekonuje do siebie wszystkich kierowców nowym, wyjątkowym miejscem pracy, które jest teraz wyższe i łatwiej się do niego dostać poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu. To także efekt prac nad projektem „European Bus of the Future”, czyli europejskiego autobusu przyszłości. Do tego dochodzi jasne, dobrze oświetlone wnętrze, co powoduje, że ten autobus podoba się już od samego wejścia także pasażerom.
I bezpieczeństwo. W nowym Citaro podjęto także szereg działań mających na celu zwiększenie sztywności szkieletu nadwozia (zgodnie z przyszłą normą EKG-ONZ R66/01 przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Jednym z przykładów są nowe rozwiązania węzłów łączących pionowe i poziome elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej blachy grubościennej. Dodatkową cechą konstrukcji zmodernizowanej ściany przedniej autobusu jest specjalna klatka pochłaniająca energię zderzenia, która zapewnia kierowcy dodatkowe zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. To, w połączeniu ze wzmocnionymi słupkami oraz konstrukcją szkieletu powoduje, że siły uderzeniowe mogą być przekazywane dalej, w głąb struktury nośnej. W efekcie nowe Citaro już dziś spełnia warunki przyszłego testu zderzenia z wahadłem, określone w normie EKG-ONZ R29. Citaro 2 jako pierwszy autobus miejski na świecie posiada także ESP –układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów.
InfoBus.pl: Ile za te wszystkie udogodnienia będzie musiał zapłacić klient?
Laszlo Rakasz: Wprowadzenie silników Euro 6 generalnie spowoduje, że wszystkie nowe autobusy miejskie będą droższe niż ich odpowiedniki z jednostkami Euro 5. W przypadku Citaro 2 jest to poziom 10-14 tys. EUR, czyli ok. 5% wartości całego pojazdu.
InfoBus.pl: Kiedy będzie można zamówić nowe Citaro w Polsce?
Laszlo Rakasz: Już można to zrobić z terminem realizacji na autobusy standardowe solo na II kwartał 2013 r.
InfoBus.pl: Czy któryś z polskich klientów już się skusił na Citaro 2?
Laszlo Rakasz: Jeszcze nie –jak wiadomo w Polsce sprzedaje się większość autobusów miejskich w oparciu o zamówienia publiczne, dlatego musimy uzbroić się w cierpliwości. Jestem pewien, że w przyszłym roku dostarczymy pierwsze egzemplarze tego typu tym bardziej, że mogą być one wyposażane także w silniki Euro 5 lub EEV.
InfoBus.pl: A jaka jest Pana opinia na temat elektrobusów? Mercedes nie zapowiada tak szybkiego wprowadzenia tego produktu do swojej oferty. Dlaczego?
Laszlo Rakasz: Moim zdaniem elektrobusy oferowane obecnie przez różnych producentów nie mają szans na szerszą obecność w komunikacji miejskiej. Powód jest dość prosty. Aktualnie nie ma rozwiązania, która umożliwiłoby ich normalną eksploatację przy dziennym zasięgu na poziomie 400-500 km. Dodatkowo –podobnie jak przy innych alternatywnych napędach –nie ma tutaj jasno sprecyzowanej długofalowej strategii wspierania tego typu napędu przez administrację państwową. To oznacza, że całe ryzyko wprowadzenia tego innowacyjnego produktu bierze na siebie wyłącznie użytkownik. A powinno być zupełnie na odwrót. Na początku powinny pojawić się podstawowe reguły dotyczących proekologicznych inwestycji. Dlatego Mercedes na razie nie wprowadza do swojej oferty elektrobusów, a w zakresie alternatywnych napędów cały czas promuje w pełni sprawdzone rozwiązania. To autobusy hybrydowe oraz bezemisyjne autobusy na ogniwa paliwowe, które są praktycznie pojazdami o napędzie elektrycznymi. Tą rolę spełniają agregat prądotwórczy lub ogniwa paliwowe. Dzięki temu spełniamy podstawowy postulat dotyczący odpowiedniego zasięgu pojazdów w komunikacji miejskiej.
InfoBus.pl: A jak ten rok będzie wyglądał dla działu sprzedaż autobusów miejskich Mercedes-Benz?
Laszlo Rakasz: Do końca roku dostarczymy łącznie 103 autobusy, co jest ogromnym przyspieszeniem w porównaniu do III pierwszych kwartałów roku, kiedy nasi klienci odebrali zaledwie trzy egzemplarze. Trafiły one do Ełku i Rybnika. Natomiast przed nami m.in. realizacja ogromnych kontraktów dla Rzeszowa i Warszawy. To dla nas bardzo prestiżowe zamówienia i staramy się tutaj zadbać o każdy szczegół. Dlatego postaraliśmy się jak najszybciej sprowadzić gotowe pojazdy do Polski, aby tutaj na spokojnie zamontować i przetestować nowatorski system informacji pasażerskiej firmy Novamedia. I to się udało. Aktualnie prawie warszawskie egzemplarze są już w pełni wyposażone, a dostawy do MZA zostaną planowo zrealizowane w dwóch transzach –w listopadzie i grudniu.
InfoBus.pl: Czy ostateczne zwycięstwo w Rzeszowie w dwóch zadaniach to dla Was niespodzianka?
Laszlo Rakasz: Szczęśliwie dla nas, a myślę, że także i dla Rzeszowa to jednak Mercedes będzie dostawcą 30. gazowych autobusów. W tym zakresie Mercedes-Benz –obok MAN-a –ma największe doświadczenia w Europie i przy tak ogromnej inwestycji lepiej postawić na sprawdzone rozwiązania. Warto także podkreślić, że będą to pierwsze gazowe autobusy z logo Mercedesa w kraju, a także, że jest to jedyny, duży unijny kontrakt obejmujący zakup pojazdów o alternatywnym napędzie w Polsce.
InfoBus.pl: A jak za rok będzie wyglądał rynek miejskich autobusów w Polsce?
Laszlo Rakasz: Czeka nas spory spadek sprzedaży autobusów miejskich i to do poziomu ok 400 jednostek rocznie. W przyszłym roku spodziewamy się ogłoszenia tylko 3-4 większych zamówienia na zakup powyżej 20 autobusów. To głównie efekt braku dofinansowania ze strony Unii Europejskiej, która ponownie zacznie wspierać nasze autobusowe zakupy dopiero po 2015 r. Dlatego trzy najbliższe lata będą dość „chude”dla rynku autobusów miejskich w Polsce.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.