Echa Kortrijk: najnowsze wyniki Daimler Buses
W pierwszych sześciu miesiącach br. Daimler Buses sprzedał 18 308 szt. autobusów marek Mercedes Benz, Setra i Orion na całym świecie. Ten rok koncern planuje zakończyć liczbą 40.000 dostarczonych autobusów i podwozi, głównie do Brazylii, Meksyku i Turcji. –„Dzięki globalnej polityce, Daimler Buses można łatwo radzić sobie z różnymi wydarzeniami gospodarczych w różnych regionach’ – powiedział Hartmut Schick, dyrektor Daimler Buses na konferencji prasowej przed Busworld 2011. –W tej chwili jesteśmy na fali dynamicznego wzrostu odczuwanego przez takie rynki, jak Brazylia, Meksyk i Turcja. Wzrost ten pozwala nam częściowo zrekompensować niski popyt w Europie i Ameryce Północnej. Najważniejsze jest jednak to, że Daimler Buses w dalszym ciągu odgrywa wiodącą rolę w sektorze autobusowym.”
W 2001 r. rynkiem największego wzrostu jest Brazylia, gdzie sprzedaż Daimler Buses osiągnęła wysoki poziom około 8900 sztuk. To sprawia, że koncern jest niekwestionowanym tutaj liderem, a jego udział w rynku przekracza 43 proc. Sprzedaż także wzrosła w Meksyku w porównaniu do zeszłego roku i to o około 27% do ponad 1430 jednostek. Daimler Buses doskonale radzi sobie również w Argentynie, gdzie sprzedaż autobusów i podwozi wzrosła o 24% w porównaniu do 2010 r. do około 2000 jednostek. Natomiast w Turcji, Daimler Buses dostarczył w I połowie br. prawie dwa razy więcej autokarów niż w zeszłym roku i zwiększył swoją sprzedaż do prawie 700 jednostek. Nieco inny obraz panuje na europejskich rynkach i Ameryce Północnej. W obu tych obszarach spowolnienie gospodarcze z lat 2009 i 2010 nadal zauważalnie wpływa na sprzedaż autobusów. W odniesieniu do Europy, Schick stwierdził, że 'kryzys gospodarczy 2009 roku jest szczególnie odczuwalny w segmencie pojazdów miejskich. Powód jest prosty: ograniczenia budżetowe w sektorze publicznym powodują znacznie mniej zakupów’. Pomimo tych trudnych warunków w Europie, Daimler Buses zwiększył w tym roku swoje dostawy w zakresie autobusów międzymiastowych i turystycznych –o 3% w porównaniu do 2010 r. –do 2145 jednostek, przede wszystkim dzięki wysokiej sprzedaży w Turcji.
A co w przyszłości? Daimler Buses liczy przede wszystkim na Amerykę Łacińską, gdzie w najbliższym czasie skoncentruje się na rozwoju swoich podwozi zgodnie ze zmieniającymi się w poszczególnych krajach limitami emisji spalin Euro 4 i Euro 5. Ważne są także nowe rynki –szczególnie Indie ze swoim ogromnym potencjałem. Daimler Buses współpracuje tutaj od 2007 r. z firmą Sutlej. Najbliższe plany to opracowanie nowej generacji autobusów miejskich, który wejdzie na rynek na początku 2012 roku. Według szefa Daimler Buses ciekawym także rynkiem jest Indonezja, gdzie trwa intensywna modernizacja miejskiego taboru. –„Wielkość tego rynku w najbliższym czasie może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Nasz udział wynosi tutaj około 40 procent i jesteśmy przekonani, że przynajmniej utrzymamy ten wynik w najbliższych latach’ –zakończył Hartmut Schick.
Zmiany personalne
Przy okazji omawiania półrocznego bilansu warto wspomnieć, że także spółkę Daimler Buses nie omijają zmiany personalne. Powoli już przyzwyczailiśmy się do Michaela Gopfartha, kiedy 1 października zastąpił go Roman Biondi, który jest teraz odpowiedzialny za sprzedaż autobusów Mercedes-Benz w EvoBus GmbH. Jest on związany z koncernem od 1994 roku, czyli o rok dłużej istnieje sama spółka EvoBus GmbH, która została założona w 1995 roku. Hartmut Schick tak opisuje nowego szefa sprzedaży Mercedesów: -„Roman Biondi jest znanym ekspertem od autobusów i od dawna docenianym przez naszych klientów. Jego wieloletnia praca dla EvoBus dała mu doświadczenie na rynkach międzynarodowych, jak również znajomość centralnego kierownictwa w Stuttgarcie. Mamy nadzieję, że doskonale spełni swoje nowe obowiązki w Mannheim.’ Od 2007 r. Roman Biondi był szefem spółki EvoBus Italia SpA, gdzie dokonał reorganizacji firmy i rozszerzył jej udziały w rynku. Taki awans dobrze wróży także innym szefom lokalnych oddziałów EvoBus, w tym także polskiej spółce. Przy okazji przypomnijmy, że od połowy tego roku szefem sprzedaży i marketingu w Daimler Buses jest Angela Titzrath-Grimm.
Rynek strategicznymi kontraktami stoi
Pierwsze półrocze br. obfitowało w ważne dla Daimler Buses kotrakty. Jednym z nich było przekazanie pierwszego autobusu miejskiego Citaro II, który trafił do niemieckiej, rodzinnej firmy przewozowej Lücke-Reisen. Zakupiona wersja jest napędzana przez sześciocylindrowy silnik OM 906 hLA o pojemności 6,37 litra o mocy 210 kW (286 KM). Silnik spełnia normy emisji spalin Euro 5. Zakupiony autobus to jeden z 10. zamówionych w tym roku egzemplarzy przez firmę , która prowadzi regularne linie w transporcie publicznym dla firm Regionalverkehr Münsterland (RVM) i Verkehrsgesellschaft Kreis Unna (VKU), jak również dla fundacji Caritasverband Kreis Coesfeld.
Kolejna ważna sprawa to przekazanie Citaro G BlueTec Hybrid dla Monachium w dniu 22 września 2011 r. Symboliczny klucz przekazał Ulrich Piotrowski, szef działu autobusów hybrydowych i elektrycznych Mercedes-Benz na ręce Jörga Schuchtmanna, dyrektora technicznego Busservice Watzinger GmbH &Co KG. Hybrydowe Citaro jest częścią projektu pilotażowego w jednej z dzielnic Monachium, mającego na celu zmniejszenie zużycia energii o 60 procent do 2050 roku. Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid będzie używany tutaj na jednej najważniejszych tras o nr 266, biegnącej m.in. do dworca kolejowego oraz kompleksu szpitalnego. –„Gęsta sieć przystanków autobusowych i duża liczba pasażerów to idealne warunki do testów autobusu hybrydowego, który dodatkowo teraz niemal bezgłośnie i bez spalin obsługuje trasę w pobliżu szpitala”–podkreślił Jörg Schuchtmanna. Firma Watzinger zatrudnia łącznie 347 pracowników, co czyni ją jedną z największych w branży w Bawarii. Firma posiada filie w Monachium Bad Abbach, Siegenburg i Regensburg. Przewozi łącznie około 18,7 milionów pasażerów rocznie. Jej flota liczy 159 autobusów, które pokonują 8,4 milionów km rocznie.
Aktualnie Mercedes sprzedał ok. 50 szt. modelu Citaro BlueTec Hybrid. Jeźdżą one w takich miastach jak Stuttgart, Hamburg, Krefeld, Drezno, Muelheim, Rotterdam i Mediolan. Ponadto dalszych 11 egz. zostanie przekazanych do kolejnych firm jeszcze przed końcem roku.