Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Echa Kortrijk 2011: Volvo 8900 LE bez podestów

infobus
23.11.2011 17:20
Podczas tegorocznych targów w Kortrijk Volvo Buses zaprezentowało nie tylko nowy niskopodłogowy autobus Volvo 7900, ale także nową wersję miastowego modelu 8900 LE –tym razem bez podestów i z obniżoną linią okien w przedniej części pojazdu. Kiedy w ubiegłym roku Volvo wprowadziło swoje nowe regionalne i międzymiastowe autobusy z rodziny 8900, wersja 8900 LE zadebiutowała wówczas z wysokimi podestami w przedniej części. Zdaniem koncernu była to jedna z dostępnych wersji, natomiast teraz będzie można także zamówić opcję bez podestów z fotelami dostępnymi z poziomu niskiej podłogi. Co ciekawe, szwedzka firma nie do końca jest przekonana o słuszności takiego „obniżonego”rozwiązania i jej zdaniem podesty preferuje większość klientów. –„Uważa się, że komfort pasażerów jest wyższy, kiedy siedzenia są podniesione lekko nad podłogą –mówi Johnny Lidman, menedżer produktu w zakresie autobusów miejskich w Europie. –Ponadto podesty znacznie ułatwiają nam, jako producentowi, optymalne dopasowanie takich elementów jak np. zbiorniki paliwa’. Jednak część klientów zażyczyła sobie kompletnie płaskiej podłogi i Volvo chcąc – nie chcąc wykonało taki wariant i następnie zaprezentowało go w Kortrijk. Wszystko w myśl klasycznej zasady: „nie chcę, ale muszę”. Dlatego teraz siedzenia mogą być zamontowane bezpośrednio na podłodze, a linia okien jest niższa celem zapewnienia pasażerom równie dobrego widoku jak z wyższych miejsc.
Volvo 8900 LE w wersji bez podestów Volvo 8900 LE w wersji bez podestów Volvo 8900 LE w wersji bez podestów Volvo 8900 LE w wersji bez podestów
Podsumowując: rodzina 8900 obejmuje autobusy międzymiastowe w wersji niskowejściowej (LE) i o standardowej wysokości podłogi, zarówno w opcji 4×2 lub 6×2, o długości od 12,2 do 14,7 mm. W ich układzie napędowym można zastosować silniki 7, jak i 9-litrowe, a w układzie przeniesienia napędu skrzynie biegów Volvo I-Shift (9-litrowy silnik) lub ZF czy Voith (7-litrowy silnik). Oba silniki spełniają wymagania w zakresie emisji zgodnie z Euro 5, a dodatkowo 7-litrowa jednostka normę EEV. Oba są przystosowane do pracy z 100% biodieslem. –„Autobusy 8900 często są używane tylko w ruchu miejskim, dlatego w tej wersji zastosowaliśmy 7-litrowy silnik, który jest doskonale dostosowany do tego zakresu użytkowania”- tłumaczy mówi Johnny Lidman.
Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych wartości Volvo, dlatego Volvo 8900 spełnia wymóg R66 w zakresie wywrócenia się pojazdu, jak i posiada elektronicznie sterowane hamulce (EBS) oraz może być wyposażony w elektroniczny program stabilizacji (ESP). Wszystkie fotele są wyposażone w dwu lub trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa. Komory silnika i pomocniczego grzejnika posiadają detektory ognia, a w komorze silnika może być zainstalowany system zraszaczy. Volvo oferuje także opracowany przed siebie zintegrowany system kamer, które mogą być montowane we wszystkich modelach Volvo 8900. Volvo Buses opracowało również blokadę alkolock przystosowaną dla ruchu autobusowego. Umożliwia ona uruchomienie silnika bez alkomatu, ale hamulce pojazdu pozostają zablokowane, dopóki pomiar trzeźwości kierowcy nie zostanie pozytywnie zakończony.
Volvo 8900 LEVolvo 8900 LEVolvo 8900 LEVolvo 8900 LE
Przypomnijmy, że najważniejszą różnicą w porównaniu do poprzedniej generacji 8700 jest zupełnie inna filozofia wykonania samej konstrukcji. Szkielet rodziny 8900 składa się z różnych materiałów, najlepiej dopasowanych do pełnionej funkcji. Konstrukcję nadwozia i dach wykonano z profili aluminiowych, które są skręcane razem. Główne zalety aluminium to lekkość i odporność na korozję. Natomiast przedni i tylny moduł są produkowane ze stali, którą można atrakcyjnie ukształtować. Panele boczne z kolei wykonane są z włókna szklanego oraz różnych tworzyw sztucznych, a potem wklejane do szkieletu.  Dzięki temu są one perfekcyjnie gładkie oraz mogą być szybko wymienione w przypadku uszkodzenia. Dzięki nowej konstrukcji, Volvo Buses udało się zmniejszyć wagę modelu Volvo 8900 o około 200-300 kg w porównaniu do poprzedniej wersji. Mniejsza waga oznacza, że ​​autobus może przewieźć większą liczbę pasażerów, a to przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.