Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

E-pola to tylko koncepcja. NCBR odpowiada na krytykę

infobus
03.10.2017 12:57

Po naszej publikacji filmu z pierwszą wizualizacją „E-Pola – elektrycznego polskiego autobusu”, większość komentujących podważała sensowność tego projektu. Poprosiliśmy NCBR o ustosunkowanie się do tych zarzutów.

Po naszej publikacji filmu zpierwszą wizualizacją „E-Pola – elektrycznego polskiego autobusu”, większość komentarzypodważało sensowność tego projektu. Poprosiliśmy NCBR o ustosunkowanie się dotych zarzutów.

Przykładowo Krzysztof Brandys pod filmem na YB napisał: -„Głupota nr 1. Dwukierunkowy autobus o takiej (standardowej) długościjest kompletnie bez sensu. Cała infrastruktura przystosowana jest do zawracaniaautobusu w tradycyjny sposób: pętle; kryteria uliczne. Miejsce dla kierującegoz drugiej strony pojazdu zabiera cenne miejsce dla pasażerów, tak samo jakdrzwi z obu stron pojazdu.

Głupota nr 2. Brak drzwi w obrębie przodu i tyłupojazdu wymuszone położeniem kabiny kierowcy sprawia, że pasażerowierozmieszczać się będą nieproporcjonalnie i czas obsługi przystanków będzie sięwydłużał.

Głupota nr 3. Skrętne koła tylnej osi to jedynie fanaberia (wymuszonaponiekąd projektem dwukierunkowości), która de facto przy tak standardowejdługości autobusie nie poprawi w żaden znaczący sposób parametrów jezdnych tegopojazdu, a wygeneruje dodatkowe koszta serwisowo-eksploatacyjne takiegorozwiązania.

Głupota nr 4. Szerokie drzwi w środkowej części pojazdu, przyzałożeniu braku równomiernego rozkładania się pasażerów będą długo otwarte coprzy skrajnych temperaturach występujących w lecie i zimie będzie skutecznieutrudniało nagrzewanie i schładzanie autobusu do komfortowych warunków dlapasażerów.

Głupota nr 5. Aby móc wprowadzić funkcjonalną dwukierunkowość bezłamania przepisów KRD, należałoby zbudować specjalną infrastrukturę na pętlach/ przystankach końcowych. Inaczej Taki autobus, zawsze poruszał się będziekilka metrów pod prąd nim zmieni pas ruchu.

PODSUMOWUJĄC: Nie zawsze coś cowygląda nowocześnie będzie również funkcjonalne.”

{https://www.youtube.com/watch?v=xlf9BzPBTTE}

Co na to NCBR?

Zadaliśmy kilka pytań o E-Pola Zespołowi Prasowemu NCBR i otrzymaliśmytakie odpowiedzi:

InfoBus.pl: Czy pokazany film to tylko taka wstępna,stylistyczna koncepcja, która ma pokazać producentom ogólny kierunek? Czy możetak rzeczywiście ma wyglądać polski e-Bus?

NCBR realizuje nowatorski program, którego celem jestskonstruowanie i produkcja pierwszej serii bezemisyjnych autobusów nowejgeneracji. Dzięki współpracy z samorządami miast zdecydowanymi na zamówienieww. autobusów w ramach partnerstwa innowacyjnego opracowaliśmy wstępnąkoncepcję takiego pojazdu – film stanowił jej wizualizację. Nie jest to jednakodzwierciedlenie rzeczywistego produktu, gdyż ten powstanie w wyniku pracbadawczych wykonawców realizowanych w ramach realizowanego przez NCBR programu.

InfoBus.pl: Czy wszystkie zawarte w nim wskazówki /np ruchdwustronny / drzwi po prawej i lewej / skrętne osie / modułowość) będą wymaganeprzy składaniu zamówienia u wybranego producenta? Czy to jest obligatoryjne czytraktowane jako opcja?

Szczegółowe wymagania określone zostaną w dokumentacjiprzetargowej i będą dostępne dla zainteresowanych oferentów. Szczegółowy trybpostępowania i wymagania z nim związane, w tym zapewnienie równego dostępu doinformacji wszystkich potencjalnych oferentów, wynikają z ustawy Prawo zamówieńpublicznych. Ogłoszenie zamówienia planowane jest w przeciągu najbliższegomiesiąca.

InfoBus.pl: Jeżeli w2020 taki pojazd ma być już przekazany do pierwszego samorządu, to jaki jestprzewidziany timing kolejnych kroków? – wybór producenta / pierwszy prototyp /pierwsze testy?

Zgodnie z przyjętym harmonogramem zakładamy, że wybórwykonawców w wyniku postępowania przetargowego nastąpi w I kwartale 2018 r.Informacje i wymagania NCBR dot. terminów osiągania poszczególnych kamienimilowych i terminów dostaw znajdą się w szczegółowej dokumentacji przetargoweji będą dostępne dla zainteresowanych oferentów.