Dzisiaj Sejm zajmie się autobusową ustawą [TRANSMISJA]
15 maja – po godz. 10.00 – w Sejmie odbędzie się debata, a potem głosowanie ws. rządowego projektu odbudowy lokalnych połączeń autobusowych. Zapraszamy na transmisję obrad parlamentu.
Porządek dzisiejszego 81. posiedzenia Sejmu RzeczypospolitejPolskiej jest następujący:
-
początek obrad w dniu 15 maja 2019 r. o godz. 10.00.
-
po 5. sprawdzaniach odbędzie się pierwsze czytanie rządowegoprojektu ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej (druk nr 3411)
-
rządowy projekt uzasadni Minister Infrastruktury.
Rządowy projekt
Projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej zakłada przywrócenie lokalnych połączeńautobusowych. Projekt zapowiedzieli na lutowej konwencji PiS prezes partiiJarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki w ramach pięciu propozycjiprogramowych tzw. nowej piątki PiS.
Według komunikatu CIR, przewidziane w projekcie ustawydofinansowanie z Funduszu ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonującychod co najmniej 3 miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na któreumowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowegozostanie zawarta po wejściu ustawy w życie. Odtwarzanie zlikwidowanych połączeńma odbywać się we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi iwojewódzkimi. Według CIR nowy Fundusz wraz z Funduszem Dróg Samorządowych(odpowiadającym za budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych) będąstanowić dwa filary przywracania transportu lokalnego.
Zgodnie z projektem ustawy, Fundusz będzie państwowymfunduszem celowym – jego dysponentem będzie minister do spraw transportu. BankGospodarstwa Krajowego będzie prowadził obsługę Funduszu na zasadachokreślonych w umowie z jego dysponentem. Środki zgromadzone w Funduszu będąprzeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozówautobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacjimiejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytupojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej.
Autobusowe limity
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonychna dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych –800 mln zł (począwszy od 2020 r. do 2028 r.).
Zgodnie z projektem, podział środków Funduszu w danym rokubudżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawierozporządzenia Rady Ministrów.
Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będziedokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych będziem.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonejsprawności ruchowej. Oznacza to, że zwiększy się dostępność nowych połączeńautobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla osób zniepełnosprawnościami.
Według cytowanego w komunikacie premiera MateuszaMorawieckiego, odtwarzając połączenia autobusowe, rząd postanowił zmierzyć sięz problemem cywilizacyjnym. „Chodzi o to, że w praktyce większośćprzewozów realizują przewoźnicy prywatni, którzy wykonują regularne przewozy naliniach rentownych, a nierentowne zamykają, skazując wielu mieszkańców,zwłaszcza z mniejszych miejscowości, na wykluczenie transportowe. Z koleisamorządy mówią o braku środków na organizację przewozów o charakterzeużyteczności publicznej” – czytamy.
Tzw. nowa piątka przewiduje wprowadzenie 500 plus odpierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia,”trzynastkę” dla emerytów i rencistów, obniżenie kosztów pracy orazwłaśnie przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim wmałych miastach i na wsiach. (PAP)
„