Dzisiaj pierwszy elektryczny przegub – za rok 130
23 listopada 2017 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie oficjalnie otrzymały w dzierżawę swój pierwszy autobus elektryczny o długości 18 metrów, czyli Nowe Urbino 18 electric.
Dziś w zajezdni „Woronicza” symboliczny kluczyk do pierwszego przegubowego elektryka przekazał na ręce Wiceprezydent m. st. Warszawy Renaty Kaznowskiej i Prezesa MZA Jana Kuźmińskiego pełnomocnik Zarządu Solarisa Wiesław Cieśla. Obie strony nie ukrywały zadowolenia z faktu, że przegubowe, elektryczne Urbino od dziś będzie pojawiać się na mieście.
– W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest niezwykle cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.
Ciekawostką są drugie, odskokowe drzwi. To nowość wwarszawskim przegubowcu. Wcześniej takie rozwiązanie zostało zastosowane w midiMAN-ach, które już ze stołecznych ulic zniknęły. Teraz koncepcja powraca. Cowięcej, zagości prawdopodobnie na dłużej. Zamawiane autobusy, o którychwspominamy wcześniej, mają mieć właśnie taki układ drzwi. Wszystko z myślą opasażerach podróżujących na wózkach inwalidzkich czy z wózkami dziecięcymi.Drzwi otwierające się na zewnątrz zapewniają większą przestrzeń, ułatwiającwymianę pasażerską.
– Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach – 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.
Pierwszy kurs już dziś
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dziś o godzinie 11:30 Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji wyjechał na linię 222. Od jutra zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503.
Miejskie Zakłady Autobusowe mają już wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy na baterie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug-in, co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska, mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich dwuletnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne – koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy, a autobusy doskonale sobie radzą podczas zimy.
Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejna partia autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim.
– „Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i zaangażowanie w rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej . Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować modelem autobusu elektrycznego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz zagranicą w Barcelonie i Hamburgu– mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Wszystkie dostarczone do Warszawy elektrobusy Solarisa są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka. To urządzania ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” oraz ładowarka kolumnowa (pantografowa) przy ulicy Spartańskiej.
„