Dziewiąty przetarg z Kangura 2.0: Przedecz tylko z ofertą Solarisa
29 września miało miejsce otwarcie ofert w dziewiątym przetargu z Kangura 2.0, czyli w gminie Przedecz.
Po raz kolejny mamy przetargowe emocje „jak na grzybobraniu” i wielkopolski samorząd otrzymał tylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach.
KANGUR 2.0
Na wstępie przypomnijmy, że za nami już półmetek przetargów na elektryczne autobusy szkolne z dofinansowaniem rządowego programu „Kangur”. Łącznie w ramach jego drugiej edycji wsparcie z NFOŚiGW otrzymało 16 gmin. Swoje przetargi ogłosiły już gminy (+ zwycięska marka):
- Pałecznica (Solaris)
- Krasnopol (Solaris)
- Przedecz (Solaris)
- Działoszyce (Solaris)
- Śniadowo (w KIO z wybraną ofertą Busnex-Yutong),
- Ojrzeń (Busnex-Yutong)
- Platerów (ARP)
- Troszyn (czekamy na otwarcie ofert)
- Rusinów (I anulowany - do powtórzenia).
Niebawem swoje postępowania ogłoszą:
- Daszyna,
- Skalbmierz,
- Rzeczyca,
- Wieniawa,
- Zduny,
- Ożarów Mazowiecki
- Jawornik Polski.
Wszystkie te samorządy otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
CO CHCIAŁ PRZEDECZ?
W sierpniu Gminy Przedecz ruszyła z przetargiem na zakup elektrycznego autobusu szkolnego wraz z ładowarką. Przedmiotem zamówienia była dostawa nowego, niskowejściowego pojazdu w klasie MAXI (plus budowa stacji ładowania o mocy 40 kW), czyli podobnie jak w prawie wszystkich ogłoszonych w tym roku zamówieniach z drugiej edycji Kangura.
Poszukiwane przez wielkopolską gminę wymiary autobusu były następujące:
- długość od 10,90 metrów do 12,50 metrów
- maksymalna wysokość całkowita max. do 3,50 metra
- dopuszczalna szerokość całkowita max. do 2,55 metra
- liczba miejsc do przewozu pasażerów minimum 41 miejsc siedzących plus minimum 10 miejsc stojących
- napęd elektryczny z funkcją ograniczenia prędkości maksymalnej do 80 km/h o mocy nie mniejszej niż 120 kW
- wymagany przebieg na jednym ładowaniu minimum 220 km.
Wymagana gwarancje to
- Całopojazdowa: minimum 60 miesięcy
- Magazyn/y energii elektrycznej: minimum 60 miesięcy
- Na zewnętrzną powłokę lakierniczą: minimum 84 miesiące
- Na perforację nadwozia: minimum 96 miesięcy
- Gwarancja na Stację Ładowania: minimum 60 miesięcy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Przedecz chciał zastosować następujące kryteria:
- Ocena techniczno-eksploatacyjna / Waga: 30%
- Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 10%
- Cena - Waga: 60%
JEDNA OFERTA
Takie zapisy SWZ (z akcentem na niskowejściową konstrukcję) spowodowały, że nie doszło do kolejnego, szkolnego pojedynku Solaris vs. Yutong i ostatecznie Przedecz otrzymał ofertę tylko od producenta z Bolechowa.
Propozycja Solaris Bus & Coach opiewa na 2.583.000 PLN brutto. Z kolei budżet zamawiającego to 2.644.500 PLN brutto. Czyli kolejny przetarg na elektryczne „gimbusy” mamy za sobą. Czekamy na formalny wybór Solarisa i umowę.
Na koniec przypomnijmy, że z danych NFOŚiGW wynika, że razem z programów Kangur 1.0 i 2.0 kupimy łącznie 30 pojazdów, w tym:
- 4 szt. z programu Kangur 1.0
- 16 szt. z programu Kangur 2.0
Dodajmy, że I edycja “Kangura” zakończyła się 20 sierpnia 2019 r. W efekcie podpisano umowy z czterema gminami na łączną kwotę dofinansowania ponad 9,4 mln zł, w tym dotacje o wartości ponad 8,2 mln zł. To:
- Gręboszów – wybrał autobus Solaris Urbino 12 electric;
- Bobowa – wybrała autobus Yutong E12
- Bielany – wybrały autobus Solaris Urbino 12 electric;
- Godzianów – wybrał model Solaris Urbino 12 electric