6 listopada br. z linii produkcyjnej fabryki Volvo we Wrocławiu zjechał 10-tysięczny autobus –międzymiastowy Volvo 8900 6×2, który został przekazany szwedzkiej firmie Nobina. W tym roku wrocławski zakład po raz pierwszy wyprodukuje ponad 1100 autobusów! Odnotowany wzrost to efekt z jednej strony efekt przeniesienia montażu pojazdów z szwedzkiej fabryki w Saffle do Wrocławia, którym tym samym został jednym ośrodkiem produkcyjnym Volvo Buses, zaś z drugiej –wzrostu liczby kontraktów na autobusy międzymiastowe i miejskie Volvo. Aktualnie polski zakład realizuje m.in. kontrakty na dostawę 84 autobusy Volvo 8900 dla koncernu Arriva Brabant oraz na ponad 60 miejskich hybrydowych przegubów dla BKK Budapeszt. Strategiczne dla wysokiej sprzedaży koncernu jest także partnerstwo z firmą Nobina –odbiorcą jubileuszowego pojazdu. Tylko w tym roku ten szwedzki przewoźnik zakupił aż 165 szt. autobusów Volvo i ta marka stanowi 2/3 jego floty. Co ważne, przedstawiciele przewozowej firmy podkreślili, że przeniesienie produkcji do Polski pozytywnie odbiło się na jakości wytwarzanych autobusów. Ich zdaniem jednym problemem jest kwestia terminowości dostaw, co akurat w tym roku było związane z gwałtowanym przeskokiem produkcyjnym –z 699 szt. w 2013 r. do 1150 egzemplarzy, jakie w tym roku mają opuścić wrocławski zakład. To olbrzymi skok do przodu, który przy zachowaniu wysokiej musiał się odbić na czasie oczekiwania na gotowy produkt. Warto również podkreślić, że mimo wygaszenia produkcji autobusów miejskich z silnikami diesla (wraz z normą Euro 6) i wprowadzenia w ich miejsce tylko konstrukcji hybrydowych, poziom montowanych we Wrocławiu miejskich pojazdów Volvo nie zmalał, a wręcz przeciwnie –planowo na koniec roku ma być wyższy niż w 2013 r.
W uroczystości przekazania 10-tysięcznego pojazdu wzięli udział także przedstawiciele lokalnych władz: Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej oraz Michał Bobowiec radny Dolnego Śląska. Obaj podkreślali ogromną wagę wrocławskiej fabryki dla stolicy Dolnego Śląska i zgodnie stwierdzili, że Volvo tworzy markę Wrocławia. O dobrej współpracy z polskim miastem mówili także przedstawiciele szwedzkiego producenta. –„Volvo Polska jest częścią lokalnej, wrocławskiej społeczności od blisko dwudziestu lat. Do tej pory, nie tylko wyprodukowaliśmy imponującą liczbę dziesięciu tysięcy autobusów, ale także wprowadziliśmy do produkcji innowacyjny autobus hybrydowy Volvo, który już został dostarczony do wielu firm transportu publicznego w całej Europie. Cieszy fakt, iż jeden z naszych pojazdów hybrydowych jeździ po ulicach Wrocławia i służy mieszkańcom miasta. –powiedział Bengt Lundström, Wiceprezes ds. Przemysłowych, Region Europa, Volvo Bus Corporation i dodał: –Jesteśmy również wiodącym pracodawcą w mieście i w regionie, wyróżnionym tytułem Top Employer za najwyższe, międzynarodowe standardy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Osiągnięcia, które świętujemy dzisiaj, stanowią wyjątkowy powód do dumy dla firmy Volvo Polska i dla ponad trzech tysięcy pracowników w Polsce.”
I kilka historycznych dat. Produkcja autobusów Volvo rozpoczęła się we Wrocławiu w 1996 roku, a najważniejsze kroki milowe autobusowej fabryki to:
– rok 1996 r. –produkcja pierwszego autobus Volvo B10MA dla MPK Wrocław. Pojazd ten został zresztą zaprezentowany podczas listopadowej konferencji. Z przebiegiem ponad 1 mln km cały czas wykorzystywany jest w regularnej komunikacji.
– rok 1997 –setny autobus opuszcza wrocławską fabrykę (B10L)
– rok 2001 –MPK Wrocław odbiera tysięczny autobus wyprodukowany w Polsce ( 7000A)
– rok 2008 –we Wrocławiu powstaje 5-tysieczny pojazd.
– rok 2014 –wrocławski zakład opuścił 10-tysieczny autobus (trzyosiowy model 8700 6×2) dla szwedzkiej firmy Nobina.
Aktualnie obszar produkcji autobusów zajmuje obszar 45.000 m3. Pracuje tutaj łącznie 1436 osób, w tym 90% załogi stanowią mężczyźni, a 10% – kobiety. I struktura zatrudnienia: 1192 osób pracuje bezpośrednio przy produkcji, a 244 –to pracownicy umysłowi. Średni wiek pracowników to 43 lata, a średni staż pracy w zakładzie to aż 10 lat. W połowie br. głównym kierunkiem eksportu fabryki była Skandynawia (64%), a następnie państwa z terenu Europy Środkowo-Wschodniej (14%) i Zachodniej (12%). W tym roku po raz pierwszy wrocławski zakład przekroczyć poziom produkcji 100 szt. i planowo tegoroczna wynik powinien zamknąć się na poziomie 1150 szt. To rekord w historii polskiej fabryki Volvo. Podstawą tego sukcesu –oprócz skomasowania produkcji Volvo Buses we Wrocławiu i dobrych wyników działu handlowego –była reorganizacja produkcji. Aktualnie fabryka posiada trzy linie produkcyjne: A i B, gdzie montowane są autobusy miejskie i międzymiastowe o konstrukcji z aluminium (One Bus Concept) oraz C –obejmującej autokary o konstrukcji ze stali nierdzewnej. Linia B traktowana jest jako linia szybsza, gdzie są montowane pojazdy z większych serii. Jej zdolność produkcyjna to 4 pojazdy dziennie przy 4 godzinnym takcie i 2 zmianach. Natomiast z pozostałych linii zjeżdża jeden autobus dziennie. Aktualna oferta produktowa obejmuje trzy segmenty: autobusy miejskie (modele 7900 LH i 7900LAH);międzymiastowe (8900 i 8900 LE) oraz turystyczne (9500, 9700 i 9900). Przy zakładanym poziomie produkcji ok. 1000 szt. rocznie, wrocławski zakład powinien osiągnąć kolejny jubileusz (20-tysiecznik) za ok. 9-10 lat. Wszystkim pracownikom wrocławskiej fabryki życzymy, aby nastąpiło to jak najszybciej i składamy gratulacje z okazji najnowszego sukcesu.