Działa już generator wniosków do III edycji „Zielonego Transportu Publicznego”

infobus
14.04.2023 16:07

17 kwietnia – czyli za trzy dni - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dofinansowanie w ramach II edycji programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” .

Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”), który ruszył 13 kwietnia. Jet on dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

podstawowe zasady ZTP 3.0  

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji należy składać, w trybie ciągłym, w okresie 17.04.2023 – 31.05.2023 r.

Budżet na realizację naboru wynosi do 480 435 670,00 zł, w tym:

  • dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 276 679 011,00 zł, docelowo 2 055 268 688,00 zł (pod warunkiem uruchomienia środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)),
  • dla zwrotnych form dofinansowania  – do 203 756 659,00 zł.

W ramach naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych za kwotę 2 055 268 688,00 zł. Przy czym, zarówno liczba autobusów jak i kwota mogą ulec zwiększeniu jeżeli nie zostaną osiągnięte w pełni wskaźniki, w ramach naborów ZTP 1.0 i ZTP 2.0.

Zawarcie umów o dofinansowanie powyżej kwoty budżetu naboru (do 276 679 011,00 zł) uzależnione jest od uruchomienia środków w ramach KPO.

Jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie.

Beneficjenci ZTP 1.0

Poziom dotacji

Wnioski można składać wyłącznie elektronicznie z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego/profilu zaufanego.

Intensywność dofinansowania dla dotacji:

  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na nabycie autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na nabycie trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonego w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu autobus będzie mógł pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90 % kosztów kwalifikowanych, jest udzielane  na nabycie autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w  zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na modernizację i/lub budowę infrastruktury niezbędnej do ładowania energią elektryczną, tankowania wodorem albo sieci trakcyjnej, pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów, o których mowa w pkt 1) lit. a-c,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na modernizację i/lub budowę instalacji odnawialnych źródeł energii pozwalających na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów, o których mowa w pkt 1) lit. a-c, przy czym koszt takiej instalacji nie może przekroczyć 20% kosztów kwalifikowanych, pomniejszonych o koszt instalacji odnawialnych źródeł energii.
  • w przypadku przedsięwzięć realizowanych na terenie gmin, związków międzygminnych, związków metriopolitalnych, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys.[1],[2], dofinansowanie, o którym mowa w pkt. 1) lit. a-c, ulega podwyższeniu o 10%, tj. do 100% kosztów kwalifikowanych.

Beneficjenci to operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem transportu innego niż komunikacja miejska.

Beneficjenci ZTP 2.0