Dwuprzegubowe trolejbusy nie tylko od Solarisa. Hess z umową w Bernie

infobus
04.03.2024 19:03

29 lutego Bernmobil i Carrosserie Hess AG podpisały kontrakt na dostawę 13 trolejbusów dwuczłonowych lightTram 25 DC.

Pojazdy mają zostać wprowadzone na trasę nr 10 Köniz/Schliern z terminem do lata 2026 roku. Dwuprzegubowe trolejbusy są o około 6 metrów dłuższe niż przegubowe trolejbusy i posiadają o 30 procent większą pojemność.

Trolejbusowa trzynastka

Jesienią 2023 roku operator transportu publicznego w szwajcarskim Bernie ogłosił przetarg na dostawę 13 szt. trolejbusów w rozmiarze XL.  Teraz wiemy, że ten kontrakt został przyznany firmie Carrosserie Hess AG z siedzibą w Bellachu w Szwajcarii, która jest jednym z nielicznych producentów – obok Solarisa - dostawców tego typu taboru. W latach 2018-2019 dostarczyła ona do Berna 14 dwuczłonowych trolejbusów o długości prawie 25 metrów.

Podobnie jak starsze dwuczłonowe trolejbusy na linii 20, także i najnowsza generacja lightTram 25 DC jest wyposażona w technologię dynamicznego ładowania. Umożliwia ona doładowanie baterii z sieci trakcyjnej. Dzięki wydajnemu systemowi ładowania (350 kW) pojazd może zgromadzić więcej energii w krótszym czasie i oferuje większą elastyczność na trasach częściowo pozbawionych trakcji. Dlatego pojazdy te spełniają wymagania dla trasy Bern-Köniz/Schliern, która posiada linie trakcyjne tylko na około 40 procent swojej długości.

Cena pojazdu lightTram 25 DC dla Brna wynosi około 1 700 000 franków szwajcarskich, co odpowiada obecnie sumie 7 670 230,00 PLN

Bernmobil zamówił kolejnych 13 dwuprzegubowych trolejbusów HESS
Bernmobil zamówił kolejnych 13 dwuprzegubowych trolejbusów HESS

Trochę techniki

Przepustowość autobusowej linii 10 z dworca kolejowego w Bernie do Köniz/Schliern jest szczególnie wyczerpana w godzinach szczytu. Dlatego organizatorzy - w tym kanton i miasto Bern oraz gmina Köniz - planują więc w połowie 2026 roku przekształcić około 5,5-kilometrową trasę w linię obsługiwaną przez dwuczłonowe trolejbusy dla 225 pasażerów. Pojemność na tej trasie zostanie zwiększona, a interwały kursów zostaną zoptymalizowane.

Nadziemne linie trakcyjne, które zostaną zainstalowane między przystankami Monbijou a Brühlplatz, zapewnią zasilanie trolejbusów, podczas gdy na pozostałych odcinkach trasy pojazdy będą jeździć w trybie bateryjnym. Obecnie trwa proces uzyskiwania licencji na budowę infrastruktury i dostosowanie przystanków, a prace budowlane mają rozpocząć się pod koniec tego roku.

Hess lightTram 25 DC o długości 24,75 metra posiada 48 miejsc siedzących, dużo miejsca do stania i przejścia pasażerów przy każdych drzwiach podczas wsiadania i wysiadania. Osoby na wózkach inwalidzkich mają miejsce w strefie wielofunkcyjnej przy drugim wejściu. Przy trzecich i czwartych drzwiach dostęp mają również pasażerowie z wózkami dziecięcymi lub rowerami. System klimatyzacji wykorzystuje jako czynnik chłodzący pompę ciepła CO2.

Bernmobil zamówił kolejnych 13 dwuprzegubowych trolejbusów HESS
Bernmobil zamówił kolejnych 13 dwuprzegubowych trolejbusów HESS