Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwóch oferentów walczy o solowe elektryki dla Zielonej Góry

infobus
07.02.2022 13:50

MZK Zielona Góra kończy dwa odrębne postępowania przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych. Dziś przewoźnik otworzył oferty w postępowaniu na osiem autobusów elektrycznych solowych z opcją. Jutro – otworzy oferty w przetargu na elektryczne przegubowce.

Dwóch chętnych

Wracamy jednak do dzisiejszego wydarzenia, czyli do przetargu na autobusy klasy MAXI. Przypomnijmy, że zamawiający zamierza przyznawać punkty wykonawcom w czterech kryteriach:

  • ceny (60%),
  • gwarancji (15%),
  • zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km (15%),
  • warunkach technicznych (10%).

W przypadku autobusów krótkich, zmawiający premiuje następujące rozwiązania techniczne:

  • szyny do ładowania pantografowego zamontowane na tylnym zwisie – 5 pkt,
  • sterowane elektrycznie lusterka boczne – 1 pkt,
  • dzielona przednia szyba – 1 pkt,
  • wentylowany fotel kierowcy – 1 pkt,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt.

Do powyższych kryteriów podstawiamy dwie złożone dziś oferty od firm:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o. o. – cena 23 596 320,00 PLN brutto,
  • AUTOSAN Sp. z. o. o. – cena 30 002 160,00 PLN brutto.

Do tego budżet zamawiającego wynosi 21 648 000,00 PLN, a więc mniej niż ceny złożonych ofert. Niemniej jednak to Solaris jest zdecydowanie bliżej zwycięstwa, chociaż na ostateczne rozstrzygnięcia musimy jeszcze poczekać.

JAKIE SOLÓWKI?

Solowe elektryki dla Zielonej Góry mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 160 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach (high power), które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW) i na pętlach (ładowanie szybkie od 200 kW do 400 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części z ładowarki zewnętrznej. Z kolei szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu. Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Jedno skrzydło drzwi I powinno stanowić osobne wejście do kabiny kierowcy – to znaczy kabina powinna być oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby obejmowała jedną połówkę pierwszych drzwi. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic:

  • tablice wewnętrzne podsufitowe -  monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK),
  • wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. - oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej,
  • tablice wewnętrzne boczne - przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.