Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwie oferty na piątkę MAXI diesli dla PKM Katowice

infobus
27.05.2021 12:05
27 maja PKM Katowice otworzyło dwie oferty w przetargu na pięć nowych autobusów typu MAXI.

PKM Katowice w ostatnim przetargu na „piątkę” pojazdów przegubowych otrzymało tylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach. Tym razem stawialiśmy na większą liczbę ofert, gdyż z katowickiego SIWZ-u zniknęła m.in. premia za zawieszenie zależne oraz zmniejszono dodatkowe punkty za szybę dzieloną w pionie. I to się spełniło! Obok Solarisa na katowickim placu boju pojawił się też MAN.

Co Chciał PKM?

Katowickie zamówienie jest niewielkie i dotyczy autobusów klasy MAXI, a zatem wymogi w zakresie zdolności technicznej i finansowej to tylko formalność. Tradycyjnie wcześniej przyjrzeliśmy się kryteriom oceny ofert i specyfikacji technicznej nowych autobusów. Przypomnijmy więc tylko przygotowane kryteria na podstawie których zamawiający wybierze najlepszą ofertę. To: cena (60%) i właściwości techniczno-eksploatacyjne (40%). PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia wykonane z profilów ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088),  z profilów ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 15 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), wykonane z blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088), blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 15 pkt,
  • pojemność silnika: od 9-11 dm3 – 10 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 5 pkt,
  • minimum 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa bez limitu kilometrów w okresie minimum 5 lat – 25 pkt,
  • autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 10 pkt,
  • autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 10 pkt.

DWIE oferty

PKM przeznaczył na zakup pięciu przegubowych autobusów kwotę 6.027.000 PLN brutto / 4.9000.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt katowickiego pojazdu klasy MEGA na poziomie 980.000 PLN netto. To bardzo mało, dlatego nic dziwnego, że obie oferty opiewają na sumy znacznie poniżej katowickiego budżetu.

MAN Truck & Bus Polska zaproponował sumę 6.475.950 PLN brutto / 5.265.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Lion`s City 12C na poziomie1.053.000 PLN netto;

Z kolei Solaris Bus & Coach zaoferował 6.804.975 PLN brutto / 5.532.500 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 12 na poziomie 1.106.500 PLN netto.

Tym samym teoretycznie bliżej zwycięstwa w Katowicach jest MAN, który przekroczył budżet PKM-u o prawie pół miliona, a dokładniej o 448.950 PLN brutto. Teraz czekamy na decyzję komisji przetargowej. Dodajmy, że nowe pojazdy mają zostać dostarczone do katowickiego przewoźnika w ciągu 330 dni od daty podpisania umowy.

Screenshot 2021 05 27 Informacja Z Otwarcia Ofert Pdf
Screenshot 2021 05 27 Informacja Z Otwarcia Ofert Pdf 1

Katowickie autobusy

Autobusy dla Katowic mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość do 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB.

Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Minimum 6 miejsc siedzących ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także tablica wewnętrzna, informacyjna, posiadająca możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, reklam w postaci graficznej, informacji o trasie przejazdu, aktualnej pozycji pojazdu na trasie przejazdu i informacji zaprogramowanych przez PKM. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica LCD umieszczona bezpośrednio pod sufitem. Jej zadaniem będzie wyświetlanie: numeru linii, kierunku, aktualnego przystanku, następnego przystanku, przebiegu trasy,  aktualnej  daty  i czasu,  czasu  pozostałego  do  odjazdu  z przystanku  początkowego,  napisu „STOP” w przypadku naciśnięcia przez pasażera przycisku „na żądanie”, dodatkowych informacji.