Dwie oferty na MAXI autobusy dla MZK Żywiec
15 czerwca Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu otworzył oferty w przetargu na leasing operacyjny trzech fabrycznie nowych autobusów spalinowych typu MAXI.
Mają być one dostarczone w ciągu sześciu miesięcy od podpisania umowy. Termin dostawy, biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynku jest dość krótki.
Co chciało MZK?
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ. Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (30%), warunków gwarancji (10%).
W przypadku parametrów technicznych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i podwozia – aluminium lub stal nierdzewna – 25 pkt,
- pojemność silnika od 9 dm3 do 11 dm3 – 20 pkt,
- drugie i trzecie drzwi otwierane odskokowo – przesuwnie na zewnątrz – 15 pkt,
- silnik tej samej marki co pojazd – 15 pkt,
- rozwiązanie technologiczne silnika i układu wydechowego pozwalające na zastosowanie tylko jednego z układów SCR lub EGR przy zachowaniu obowiązujących norm czystości spalin – 15 pkt,
- szyba przednia dzielona w pionie – 5 pkt,
- panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt.
Jak pokazują te wymagania - żaden z potencjalnych dostawców MZK nie mógł liczyć na pełną liczbę punktów w kryteriach technicznych. Jednym graczem, który teoretycznie najlepiej pasował do wymogów SIWZ była Scania i to szwedzka marka – wraz z Solarisem – złożyła dzisiaj ofertę w Żywcu.
Dwie oferty
15 czerwca MZK Żywiec poinformował, że na zakup nowych autobusów chce wydać 4.059.000 PLN brutto / 3.300.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę żywieckiego autobusu na poziomie 1.100.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Swoje oferty złożyły dwie firmy:
- mLeasing z ofertą na trzy pojazdy Citywide 12LF za kwotę 4.699.392,60 PLN brutto / 3.820.643 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1,273.547 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z Santander Leasing z ofertą na trzy pojazdy Urbino 12 za kwotę 4.133.685,60 / 3.360.719 PLN nettto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.120.239 PLN netto.
Takie ceny pokazują, że to Solaris jest najbliżej żywieckiego zamówienia. Czekamy zatem na decyzję przewoźnika w sprawie ewentualnego dołożenia lub anulowania przetargu. Stawiamy na to pierwsze rozwiązanie.
Autobusy dla żywca
Autobusy dla Żywca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1100 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma zawierać się w przedziale od 7,5 dm3 do 11 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 220 kW. Autobusy będą wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym retarderem. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu półzamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie powodująca refleksów i nie ograniczająca pola widzenia kierowcy. Siedzenie kierowcy ma być pneumatycznie amortyzowane, z regulacją wysokości i odległości od kierownicy, wyposażone w zagłówek i lewy podłokietnik. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe oraz tablica wewnętrzna o czerwonym lub pomarańczowym kolorze liter, a także tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 23 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie – umieszczona z przodu autobusu.