Dwie oferty na 91 trolejbusów dla Wilna: Solaris vs. Skoda
Wileński przewoźnik "Vilniaus viešasis transportas" (VVT) otrzymał dwie oferty na dostawę nowych trolejbusów dla stolicy Litwy. Zwycięzca wyłoniony zostanie w przyszłym tygodniu.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku gmina stolicy Litwy zatwierdziła projekt zakupu 159 trolejbusów bateryjnych za 92,4 mln euro. Pod koniec 2022 roku VTT ogłosiło pierwszy przetarg na dostawę 91 dwuosiowych pojazdów, gdzie zmierzyli się dawni kooperanci, a teraz konkurenci: Solaris z Trollino 12 i Skoda z T`City.
dwie oferty
Jak zgrabnie to opisał dyrektor generalny VVT, Darius Aleknavičius: oferty złożyło dwóch producentów – Czesi zaoferowali trolejbusy „Skoda”, Polacy – „Solaris”. Przed ogłoszeniem zakupu firma aktywnie zapraszała do udziału w przetargu innych potencjalnych zainteresowanych, jak Van Hool, Hess, Iveco, Dancer i Yutong, jednak te firmy ostatecznie nie skorzystały z zaproszenia.
-„Główne cele zamówień – przejrzystość i konkurencja między uczestnikami – są w pełni zapewnione. Propozycje są obecnie analizowane i oceniane. Porównaliśmy ceny z ostatnimi zakupami trolejbusów w innych krajach - otrzymane oferty są konkurencyjne i zgodne z ceną rynkową. Zwycięzca będzie oceniany nie tylko na podstawie zgłoszonej ceny, ale także na podstawie dziesięciu lat eksploatacji i kosztów utrzymania trolejbusu, w tym energii elektrycznej i napraw. Planujemy wyłonić zwycięzcę w przyszłym tygodniu” – powiedział Darius Aleknavičius.
Pierwszy etap Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) z pożyczką na kwotę do 38,23 mln euro. Drugi krok wyceniany jest na 92,4 mln euro.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
konieczna wymiana
Burmistrz Wilna Remigijus Šimašius uważa, że zakup nowych trolejbusów jest konieczny, dlatego miasto w pełni popiera tę inwestycję.
-„Sprawny system transportu publicznego jest decydującym czynnikiem dla miast w walce z korkami i zanieczyszczeniem powietrza. Wilno, które zabiega o status miasta neutralnego dla klimatu, myśli o tym na co dzień i zaplanowało całą modernizację transportu publicznego, począwszy od przekazanych mu pasów ruchu, a skończywszy na odnowie pojazdów. Cieszę się, że w niedługim czasie po ulicach Wilna będą jeździć nowoczesne trolejbusy z autonomicznym przebiegiem wraz z nowymi autobusami. Nie mam wątpliwości, że ten wybór zrehabilituje trolejbusy w oczach tych, którzy dziś nie są zadowoleni z ich jakości” – powiedział burmistrz.
VTT jest największym operatorem transportu publicznego w Wilnie, obsługującym 76 ze 105 linii miejskich i obsługującym 657 pojazdów. 17 linii to trolejbusy. Posiada 252 trolejbusy w parku trolejbusowym, co stanowi 38%. Do 2020 roku flota trolejbusów została odnowiona o łącznie 41 nowych pojazdów, które dostarczyło konsorcjum Solaris-Skoda.