Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwie oferty na 11 elektrycznych autobusów dla MPK Wrocław. Mercedes vs. Solaris

infobus
22.12.2021 10:00
22 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu otworzyło oferty w przetarg na zakup 11 elektrobusów klasy MEGA wraz z systemami do ich ładowania.

Tym razem Solaris stanął w elektryczne szranki z EvoBus Polska. To kolejna niespodzianka po wczorajszym otwarciu ofert w przetargu w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie to MAN był tańszy od producenta z Bolechowa. Tutaj jest podobnie - z tym wyjątkiem, że to Mercedes jest tańszy i to aż o 1,9 mln zł. Dla zamawiających taka mobilizacja konkurentów Solarisa to bardzo dobra informacja.

Co chciał Wrocław?

Wrocław – podobnie jak Szczecin – zaczyna swoja przygodę z elektrobusami od największego kalibru, czyli autobusów przegubowych. Zeroemisyjne pojazdy będą o długości 18 metrów i pojadą na linii K, między pętlami przy ulicach Kamieńskiego i Świeradowskiej.

-“Kupujemy autobusy elektryczne dla wrocławianek i wrocławian, ale myślimy już także o nabyciu autobusów wodorowych. Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. Doprowadziliśmy m.in. do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych w kraju. Jeżeli chodzi o elektryczne pojazdy, to kupujemy także tramwaje. 46 sztuk właśnie powstaje, na kolejne – nawet 40 sztuk – trwa przetarg – zwraca uwagę prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Mamy prawdziwą ekologiczną, taborową rewolucję.

Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego.

Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada także przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi nowych autobusów i sprzętu do ich zasilania. W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca także m.in. udzieli na rzecz Zamawiającego uprawnień Autoryzowanej Stacji Obsługi, w zakresie obsługi i napraw dostarczonych autobusów EV.

Dodajmy, że MPK ogłosił równolegle osobne postępowanie dotyczące budowy infrastruktury elektroenergetycznej, która zasili stacje ładowania.

OSIEM KRYTERIÓW

Cena będzie tylko jednym z kryteriów wyboru zwycięzcy przetargu. Komisja przetargowa weźmie pod uwagę m.in. okres gwarancji (osobno na baterie, ładowarki i same autobusy) czy obecność systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Łącznie jest to zestaw aż ośmiu kryteriów:

  • Okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach. / Waga: 10%
  • Okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej. / Waga: 10%
  • Okres gwarancji i rękojmi na Stanowisko szybkiego ładowania oraz System szybkiego i wolnego ładowania. / Waga: 10%
  • Poszycie boczne w panelach z podziałem poziomym i pionowym. / Waga: 7%
  • Systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy. / Waga: 5%
  • Rozwiązanie techniczne umieszczenia silnika/silników trakcyjnych. / Waga: 4%
  • Zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii. / Waga: 4%
  • Cena – Waga: 50%

Dwie oferty

Teraz na te wymagania nakładamy dwie złożone dzisiaj oferty:

  • od EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz e-Ciaro G), która opiewa na 44.155.210,35 PLN brutto;
  • od Solaris Bus&Coach z autobusami Urbino 18 electric na kwotę  46.002.000 PLN brutto.

Z kolei kwota przeznaczona na to zamówienie wynosi 48.494.902,50 PLN brutto, czyli obie oferty mieszczą się w budżecie i to z dużym zapasem. Przy ewentualnym wyborze najtańszej oferty Mercedesa przewoźnik zaoszczędzi aż 4,3 mln zł. Brawo MPK Wrocław!

-"Oferenci przedstawili nam naprawdę dobre ceny, znacznie poniżej tego, na co byliśmy gotowi. Cieszy nas to tym bardziej, że do przetargu stanęły uznane, renomowane firmy, posiadające doświadczenie w produkcji pojazdów elektrycznych. Obie są znane naszym pasażerom – podsumował otwarcie ofert prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.