Dwie oferty dla MZK Toruń. Ursus miażdży ceną
Dzisiaj w południe toruński Miejski Zakład Komunikacji dokonałotwarcia ofert w przetargu na dostawę trzech autobusów klasy maxi i dwóch midi.Swoje propozycje przedstawiło dwóch oferentów. Tańszą i jedyną, która mieścisię w kosztorysie przewidzianym przez przewoźnika złożyło konsorcjum pod wodzą Ursusa.
Warunki zamówienia, którego kosztorystoruńska spółka oszacowała na nieco ponad 4 mln zł netto opisaliśmy tutaj.Autobusy klasy maxi mają posiadać nadwozia o długości 11,5 – 12,2 m, szerokoścido 2,55 m i wysokości do 3,25 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 84pasażerom, w tym minimum 31 na miejscach siedzących. Wejście na pokład ma byćmożliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Mają być napędzane silnikiemdiesla o mocy nie mniejszej niż 180 kW oraz spełniającym normę Euro 6. Do tegoautomatyczna skrzynia biegów oczywiście w standardzie z konfiguracją pod kątemminimalizowania spalania paliwa.
W przypadku pojazdów midi jest kilkaróżnic. Przede wszystkim mają posiadać krótsze nadwozie, bo o długości 10 -10,5 m. Umożliwią także podróż mniejszej ilości osób. Oznacza to, że MZKoczekuje autobusów, które będą w stanie zabrać na pokład przynajmniej 64pasażerów, w tym minimum 20 na miejscach siedzących. Pojazdy mają posiadaćdrzwi w układzie 2-2-2 lub 1-2-2. Minimalna moc silnika diesla to 160 kW, alenaturalnie w zgodności z Euro 6.
Nowe nabytki MZK mają być naturalniekonstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi. Przestrzeń pasażerska ma byćklimatyzowana i monitorowana. Wymagane są uchylne okna z możliwościąryglowania. Nie zabraknie także biletomatu oraz systemu informacjipasażerskiej. Będzie on się składał z zewnętrznych tablic RGB, wewnętrznej LCDo przekątnej 22″ oraz głosowych zapowiedzi przystanków.
Dodatkowo toruńskie MZK do 31 sierpnia 2017r. zastrzegło sobie możliwość skorzystania z prawa opcji. Spółka przewiduje, żemoże dokupić maksymalnie pięć pojazdów, jednak nie precyzuje w jakiej ilościposzczególne typy. W umowie jest natomiast określone, że łączna cena nettodostawy w maksymalnym zakresie zamówienia ma być sumą kosztów nabycia ośmiuautobusów klasy maxi i dwóch midi. Zamówienie podstawowe ma być zrealizowane do30 grudnia w świetle obecnych postanowień umowy.
Gotowość realizacji toruńskiego zamówieniawyraziło dwóch oferentów. Tańszą i jedyną mieszczącą się w kosztorysieprzewidzianym przez MZK przedstawiło konsorcjum firm Ursus, Ursus Bus i AMZKutno. Oferta opiewa na łączną kwotę 3,81 mln zł netto. Cena jednostkowa zaCity Smilea CS12LF i to 770 tys. zł netto i 750 tys. zł netto za jednegoCS10LF. To bardzo tanio. Ostatni przypadek tak atrakcyjnej ceny w tym roku mieliśmy w przetargu w BielskuBiałej, gdzie jeden Solbus Sm12 kosztował nieco ponad 800 tys. zł netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugą ofertę przedstawił Solaris. Producentz Bolechowa realizację zamówienia podstawowego wycenił na ok. 4,6 mln zł netto.Cena jednostkowa pojazdu standardowego to niecałe 980 tys. zł netto i ok. 870tys. zł netto za midi.
MZK otrzymane propozycje oceni przy pomocyczterech kryteriów. Prym wiedzie cena, która ma 75% wagi. 21% przeznaczono naocenę techniczną. Natomiast łącznie 4% przeznaczono na trzy kryteria, którepozwolą ocenić charakterystykę ekologiczną oferowanych autobusów.
Konsorcjum pod wodzą Urusa dzięki cenie maok. 13,8 pkt przewagi nad Solarisem. W pozostałych kryteriach producent zBolechowa prawdopodobnie nieco korzystniej wypada jednak nie na tyle, abynadrobić stratę do lubelsko-kutnowskiego aliansu. Zatem jeśli partnerzy ofertęprzygotowali w sposób poprawny to mogązacząć świętować pierwszy od dwóch lat autobusowy sukces.
„