Dwie hybrydy w Kędzierzynie-Koźlu
Miejski Zakład Komunikacji w Kędzierzynie-Koźlu testujedwa autobusy hybrydowe. Jeden egzemplarz Volvo 7900 Hybrid udostępniło spółcePrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ze Świerklańca. Drugi z pojazdów to hybrydowy MAN A37 Lion's City, który jestwłasnością Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze.
Dwuletni świerklaniecki Volvo 7900 Hybrid to hybrydarównoległa.Silnik elektryczny i wysokoprężny typu D5K o mocy 240 KM mogąbyć stosowane wspólnie lub osobno. Podczas postoju na przystanku oraz rozruchuautobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przyzerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana wakumulatorze i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dlasilnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa i emisjewpływające na klimat aż o 30% w porównaniu z obecnym modelem z silnikiemdiesla.
Szeregowy napęd whybrydowym „lwie” opiera się na następujących komponentach. Rolęagregatu pełni stojący silnik diesla typu MAN D0836LOH68. Jednostka mapojemność 6,9 l, moc 250 KM i spełnia normę EEV. Praca mechaniczna z jednostkijest przekształcana w energię elektryczną przez prądnicę synchroniczną o mocy150 kW. Następnie prąd trafia do falowników, który przekształca go docharakterystyki właściwej dla pracy dwóch asynchronicznych silnikówtrakcyjnych, każdy o mocy 75 kW. Ponadto autobus wyposażono wsuperkondensatory, dzięki czemu możliwy jest przejazd na krótkim dystansie bezkonieczności uruchamiania agregatu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MZK Kędzierzyn-Koźle cały czas się przymierza do zakupunowych pojazdów. Spółka nie ukrywa, że rozważa przy wsparciu unijnym pozyskanieautobusów zero- lub niskoemisyjnych. Aktualne testy mają pozwolić przewoźnik nawybranie najbardziej optymalnych pojazdów do zakupów.
„