Dwie hybrydy w Kędzierzynie-Koźlu

infobus
21.09.2016 12:39

Miejski Zakład Komunikacji w Kędzierzynie-Koźlu testujedwa autobusy hybrydowe. Jeden egzemplarz Volvo 7900 Hybrid udostępniło spółcePrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ze Świerklańca. Drugi z pojazdów to hybrydowy MAN A37 Lion's City, który jestwłasnością Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze.

Dwuletni świerklaniecki Volvo 7900 Hybrid to hybrydarównoległa.Silnik elektryczny i wysokoprężny typu D5K o mocy 240 KM mogąbyć stosowane wspólnie lub osobno. Podczas postoju na przystanku oraz rozruchuautobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przyzerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana wakumulatorze i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dlasilnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa i emisjewpływające na klimat aż o 30% w porównaniu z obecnym modelem z silnikiemdiesla.

Przedstawiciele producenta deklarują, że jest tonajoszczędniejsza pod względem zużycia paliwa i najbardziej niezawodna hybrydana rynku. Jej eksploatacja umożliwia oszczędność paliwa o 39% zarówno w ruchumiejskim jak i na trasach podmiejskich.
Z kolei MAN A37 Lion's City Hybrid, który doKędzierzyna-Koźla wypożyczyło jeleniogórskie MZK został wyprodukowany w 2010roku. Przed przyjazdem w Sudety służył jako pojazd demonstracyjny.Był testowany przez przewoźników komunalnych m.in. ze Stalowej Woli, Rzeszowaoraz Starachowic.

Szeregowy napęd whybrydowym „lwie” opiera się na następujących komponentach. Rolęagregatu pełni stojący silnik diesla typu MAN D0836LOH68. Jednostka mapojemność 6,9 l, moc 250 KM i spełnia normę EEV. Praca mechaniczna z jednostkijest przekształcana w energię elektryczną przez prądnicę synchroniczną o mocy150 kW. Następnie prąd trafia do falowników, który przekształca go docharakterystyki właściwej dla pracy dwóch asynchronicznych silnikówtrakcyjnych, każdy o mocy 75 kW. Ponadto autobus wyposażono wsuperkondensatory, dzięki czemu możliwy jest przejazd na krótkim dystansie bezkonieczności uruchamiania agregatu.

MZK Kędzierzyn-Koźle cały czas się przymierza do zakupunowych pojazdów. Spółka nie ukrywa, że rozważa przy wsparciu unijnym pozyskanieautobusów zero- lub niskoemisyjnych. Aktualne testy mają pozwolić przewoźnik nawybranie najbardziej optymalnych pojazdów do zakupów.