Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwanaście Citaro CNG już w Rzeszowie

infobus
29.07.2013 20:53
W zeszłym tygodniu na ulice Rzeszowa wyjechały pierwsze w naszym kraju autobusy Mercedes-Benz Citaro CNG. Mimo, że pojazdy już od dawna oczekiwały na firmowym placu EvoBus Polska, ZTM Rzeszów odebrał swoje najnowsze nabytki dopiero teraz. Dlaczego? –„Trzeba je było przeglądnąć, zamontować tablice, kasowniki, zarejestrować, kierowcy musieli się z nimi oswoić – mówi na łamach „Gazety Wyborczej Rzeszów”Łukasz Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. – Gazowe Mercedesy natomiast będą do nas docierać do 2014 roku. Kolejnych osiem przyjedzie w listopadzie, pozostałe 10 szt. na początku kwietnia przyszłego roku.”Nie jest jednak wykluczone, że EvoBus będzie chciało szybciej – podobnie jak Autosan – zrealizować cały kontrakt. Najnowsze rzeszowskie autobusy wyróżniają się klasycznymi „garbami”na dachach, gdzie magazynowe są butle z sprężonym gazem ziemnym. Debiutujące na polskim rynku „gazowce”Mercedesa wyposażone są w sprawdzony silnik OM 447 hLAG o pojemności 12 l i mocy 252 KM. Pierwotnie ta jednostka spełniała normę Euro IV, ale po odpowiednich modyfikacjach konstruktorzy doszli do poziomu Euro V, a nawet EEV. Pojemność zastosowanych w Citaro wysokociśnieniowych, kompozytowych zbiorników na gaz wynosi 190 l, a ich wytrzymałość to 500 bar. Dzięki swojej lekkości tylko nieznacznie ograniczają one pojemność pasażerską i w efekcie Mercedes-Benz Citaro CNG może zabrać na swój pokład do 93 pasażerów. To jak na „gazowce”bardzo przyzwoity wynik. Autobusy wyposażono m.in. w klimatyzację, a także silniki spełniające normę EEV, które są przystosowane do przeglądów nawet co 60 tys. km.
 Mercedes-Benz Ciatro i Mercedes-Benz Ciatro CNG. Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta
Łącznie stolica Podkarpacia w ramach unijnego programu transportowego zakupiła 80 autobusów za ponad 80 mln zł, w tym 30 szt. autobusów Mercedes-Benz Ciatro, 30 szt. autobusów Mercedes-Benz Ciatro CNG i 20 szt. Autosan Sancity 10 LF. Pojazdy z Mannheim z silnikami Diesla jeżdżą po Rzeszowie w komplecie już od zeszłego roku, a sanocki producent zakończył swoje zamówienie w połowie lipca br. Obecnie MPK Rzeszów posiada flotę 196 pojazdów, którego średnia wieku wynosi 9,5 roku (a jeszcze na początku 2012 r. było to 15 lat). Firma sukcesywnie pozbywa się Jelczy PR110. Grupa 20 szt. już znalazła swoich nabywców, a na sprzedaż czeka jeszcze 10 egz. Najstarszy z nich –Jelcz PR110 wyprodukowany w 1982 r. –zostanie w firmie i będzie stanowił trzon zabytkowej floty. –„Będziemy go remontować i wyposażać w oryginalne części. Ten autobus będzie mógł być wykorzystywany np. przy okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu”–planuje Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.