Dwa miesiące warszawskich elektrobusów
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podsumowują dwamiesiące eksploatacji autobusów elektrycznych, które od początku lipca jeżdżąna trasie linii 222. Zdaniem przewoźnika koszty eksploatacji są czterokrotnieniższe niż w przypadku tradycyjnych pojazdów spalinowych.
Dziesięć elektrobusów Solarisa kosztowało prawie 22 milionyzłotych, ale ich zakup kompensują niskie koszty eksploatacji. Najnowszepojazdy MZA pokonują w każdy dzień powszedni 1200 kilometrów, a w święta o 150kilometrów mniej. Pojazdy wymagają ładowania nocnego i doładowania w ciągudnia. Do przejechania jednego kilometraSolaris Urbino 12 Electric zużywa około 1,35 kWh energii. Przejazd 100kilometrów kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego SolarisaUrbino 12 (który zużywa ok. 40 litrów ON na 100 kilometrów).
Zakup elektrobusów przez Miejskie Zakłady Autobusowe jestdługofalowym testem przed planowanymi w przyszłości kolejnymi inwestycjami wtabor elektryczny. Do 2020 roku miejski przewoźnik zamierza kupić aż 130 tegotypu pojazdów. Wyzwaniem, które stoi przed producentami elektrobusów jestpodniesienie ich zasięgu do 200-250 kilometrów, tak aby mogły one jeździć całydzień bez konieczności doładowania.