Dwa lotniskowe Solarisy dla Bydgoszczy
infobus
10.03.2009 16:58
Dwa lotniskowe Solarisy dla Bydgoszczy
W lutym przedstawiciele Portu Lotniczego Bydgoszcz S.A. podpisali umowę na dostawę dwóch, specjalnie wyposażonych autobusów niskopodłogowych –Solarisów Urbino 12 i Urbino 15. Jest to jednocześnie pierwszy, piętnastometrowy autobus zakupiony do obsługi pasażerów na polskich lotniskach. Łączna wartość zamówienia to 1 915 400 zł brutto. Pojazdy dotrą do klienta pod koniec marca br. Lotnisko w Bydgoszczy jest jednym z najmniejszych w kraju. W minionym roku odprawiono na nim niecałe 200 tys. pasażerów. Jak widać jednak firma inwestuje w nowy tabor i wyższy komfort dla pasażerów.
CONTRAC protestuje
W przetargu (ogłoszonym w październiku 2008 r.) wzięła udział tylko jedna firma –Solaris Bus &Coach, natomiast co ciekawe swój protest do specyfikacji zamówienia zgłosił największy producent autobusów lotniskowych na świecie –CONTRAC Cobus Industries. W liście niemieckiej firmy do Portu Lotniczego Bydgoszcz możemy przeczytać m.in.: „Chcielibyście Państwo nabyć autobusy lotniskowe, żądacie jednakże jednocześnie, iż autobusy te muszą spełniać wymogi dopuszczenia do ruchu ulicznego. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, iż my jako największy na świecie producent autobusów lotniskowych (udział w światowym rynku 90%) produkujemy generalnie tylko specjalne autobusy dla lotnisko szerokości 2,70 m lub 3,00 m, które ze względu na ich rodzaj konstrukcji generalnie nie podlegają dopuszczeniu do ruchu po drogach publicznych. Jeżeli więc ogłaszacie Państwo przetarg na autobusy lotniskowe dla lotniska w Bydgoszczy, nie możecie Państwo wymagać w przetargu, aby autobusy te były dopuszczone do ruchu w zakresie lokalnych przewozów osobowych.”
Inne wątpliwości firmy dotyczyły wymaganej pojemności 19 miejsc siedzących przy ogólnej pojemności 75 osób w pierwszym autobusie i 30 miejsc siedzących przy ogólnej pojemności 100 osób w drugim autobusie. Zdaniem niemieckiego producenta przy współczynniku kalkulacyjnym 4 osoby na 1 m2 jest to warunek niemożliwy do spełnienia. Konkluzja protestu była następująca: „Tym samym Państwa przetarg jest sprzeczny sam w sobie i nie mogą w nim wziąć udziału ani producenci autobusów miejskich, ponieważ nie mogą oni zapewnić przewozu żądanej liczby osób, ani producenci autobusów lotniskowych, ponieważ nie spełniają oni kryterium dopuszczenia do ruchu ulicznego.”
Generalnie CONTRAC zalecał powtórzenie przetargu ze zmienioną specyfikacją, a w przeciwnym razie groził pozwem w Brukseli. Czy tak się stało –nie wiemy. Protest firmy został wniesiony po ustalonym terminie, dlatego został odrzucony przez Port Lotniczy Bydgoszcz. Aczkolwiek zarząd firmy odniósł się do wątpliwości niemieckiego producenta i podkreślił, że z treści opisu i wymagań dla autobusów wynikało jednoznacznie, że zamiarem Zamawiającego jest wykorzystywanie autobusów również dla celów przewozu poza lotniskowego. Co do kwestii „pojemnościowych”–zarząd napisał: „Potwierdzeniem słuszności decyzji Zamawiającego jest szerokie zainteresowanie dostawą takich autobusów innych producentów, dla których wyprodukowanie autobusów o parametrach i przeznaczeniu wymaganym przez Zamawiającego nie stanowi utrudnień.”
Specyfikacja lotniskowców
Port Lotniczy Bydgoszcz zamówił łącznie dwa, białe niskopodłogowe autobusy, w tym jeden o pojemności 75 osób + kierowca, w tym 19 miejsc pasażerskich siedzących;oraz drugi o pojemności minimum 100 osób + kierowca, w tym 30 miejsc pasażerskich siedzących. Silniki mają mieć moc minimum 180 kW i spełniać wymagania normy czystości spalin EURO 4. Co do układu drzwi to początkowo miał być on obustronny (podobnie jak w Łodzi), jednak ostatecznie firma wybrała wariant prostszy i tańszy, i ostatecznie drzwi zostaną zamontowane w autobusach w układzie 2-2-2. Przy środkowych drzwiach po prawej stronie autobusów będzie zainstalowana rampa dla wózków inwalidzkich oraz specjalna wydzielona przestrzeń, która pomieści jednocześnie jeden wózek dziecięcy i jeden inwalidzki. W zakresie informacji pasażerskiej mają być zainstalowane tablice diodowe –przednia i boczne (przód i tył pojazdu). Dodatkowo pojawią się cztery głośniki. W ramach specjalnego, lotniskowego wyposażenie zostaną zainstalowane dwie lampy błyskowe w kolorze pomarańczowym z przodu i z tyłu autobusu, sterowane z miejsca pracy kierowcy.
Solaris –lotniskowy specjalista
Autobusy dla lotniska w Bydgoszczy to kolejne specjalne zamówienie producenta z Bolechowa. Od jesieni 2008 r. dwa specjalnie wyposażone Solarisy Urbino 12 dowożą pasażerów łódzkiego lotniska z terminalu do samolotów. Tamtejsze autobusy lotniskowe bazują na niskopodłogowym modelu Solarisa Urbino 12. Dla ułatwienia i przyspieszenia wsiadania oraz wysiadania Port Lotniczy w Łodzi zdecydował się na pojazdy wyposażone w drzwi po obu stronach autobusu. Do tradycyjnego układu 3 par drzwi po prawej stronie dodano 2 pary dwuskrzydłowych drzwi po stronie lewej. Wnętrze lotniskowego Solarisa również zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić jak największą liczbę miejsc stojących oraz przestrzeń na bagaż podręczny. Pierwsze autobusy lotniskowe Solaris wyprodukował w 2004 r. Ich odbiorcą była firma WAS obsługująca Port Lotniczy Okęcie w Warszawie. Kolejne modele lotniskowych Urbino można spotkać w portach lotniczych w czeskiej Ostrawie oraz łotewskiej Rydze. Pod koniec marca do lotniskowej rodziny Solarisa dołączą dwa Urbino w Bydgoszczy.