Dwa krwiobusy dla Ministerstwa Zdrowia dostarczy Zeszuta
6 kwietnia Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę na zakup dwóch autokarów, jako mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd).
Przypomnijmy, że równolegle urzędnicy anulowali analogiczne zamówienie na trzy taki autobusy, gdzie skuteczny protest do KIO złożyła firma Giss (z ambulansami na bazie Neoplana). Jak pokazują ceny w rozstrzygniętym postępowaniu na dwa krwiobusy, nowy konkurent wywarł pozytywny wpływ na poziom cen krwiopijców od Zeszuty.
Dwa przetargi
Przypomnijmy, że jeszcze w zeszłym roku Ministerstwo ogłosiło dwa pierwsze przetargi:
- na zakup trzech mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd).
- na zakup dwóch autobusów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd)
Urzędnicy otrzymali wówczas tylko jedną ofertę – od potentata na tym rynku, warszawskiej firmy Zeszuta, która zaproponowała w postepowaniu na trzy pojazdy kwotę 8.856.000,00 PLN brutto. Z kolei MZ na ten cel miało wyasygnowało tylko 6.000.000,00 PLN brutto. Z kolei na zakup dwóch mobilnych punktów pobierania krwi, budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto, a oferta Zeszuty opiewała na 6.150.000,00 PLN brutto. Z racji przekroczenia budżetów te postępowania zostały unieważnione.
21 stycznia ZZP ponowiło te przetargi w identycznej formie, ale do gry włączyła się firma Giss, która oprotestowała SWZ domagając się m.in. następujących zmian: przeformułowania terminu realizacji zamówienia na "do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy". dopuszczenia rozwiązania "sferyczna szyba przednia, warstwowa z powłoką anty-solarną lub roletą przeciwsłoneczną, klejona do nadwozia- ogrzewana" doprecyzowania funkcjonalności systemu asystenta martwego punktu, która zdaniem Giss powinna polega na alarmowaniu kierowcy poprzez sygnał akustyczny i świetlny modyfikację dopuszczającą potwierdzenie spełnienia wymagań w zakresie dopuszczenia kołpaków ze stali szlachetnej, montażu rolet oraz kamer i czujnika cofania w pojazdów bazowych po zabudowie. Chodziło o to, aby producent dopiero w momencie przekazania pojazdów pokazał świadectwo homologacji / badanie techniczne przeprowadzone w Okręgowej Stacji kontroli Pojazdów, a nie musiał wykazywać tych parametrów na etapie przetargu. Co ciekawe – po pierwszej rozprawie KIO przyznało rację firmie Giss, ale Ministerstwo nie poprawiło specyfikacji przetargowej i nie uwzględniło orzeczenia Izby. W tej sytuacji spółka złożyła jeszcze jedną skargę, a przeciągające się postępowania doprowadziło do anulowania jednego zadania. Natomiast drugie (na dwa ambulanse) zostało rozstrzygnięte – z wyborem oferty firmy Zeszuta.
W tym postępowaniu budżet wynosił cały czas 4.000.000,00 PLN brutto (2.000.000 PLN brutto za każdy ambulans), a firma Zeszuta zaproponowała kwotę 5.190.600 LN brutto (2.595.300,00 PLN brutto za pojazd), czyli znacznie mniej niż za pierwszym razem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
CO CHCiał RESORT?
Przedmiotem obu zamówień była dostawa mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autobusów – fabrycznie nowych, wyprodukowanych w 2022 roku. Poszukiwane parametry autobusowych krwiopijców były następujące: długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm wysokość nie więcej niż 3 940 mm średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm silnik: wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW, moment obrotowy: min. 1900 Nm w zakresie 1000 do 1400 obr./m.in. czystość spalin: minimum EURO 6 w technologii Ad Blue (co ciekawe zamawiający dopuszcza pojazd spełniający normę czystości spalin Euro 5 bez dodatku Ad Blue) pojemność bagażnika głównego min. 9,5 m3 Przy wyborze najkorzystniejszej oferty resort chciał zastosować tylko dwa kryteria: przeglądy techniczne / waga: 40 i cena – waga: 60.
Na koniec dodajmy, że do tej pory większość mobilnych ambulansów w Polsce – na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych – wykonała firma Zeszuta, która wykorzystuje w tym celu autokary Mercedes-Benz Tourismo, a wcześniej Mercedes-Benz Travego. To niekwestionowany lider do zdobycia najnowszych zamówień od Ministerstwa Zdrowia. Natomiast spółka zabudowująca Giss z MAN Truck & Bus Polska próbują to zmienić.