Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dwa krwiobusy dla Ministerstwa Zdrowia dostarczy Zeszuta

infobus
24.05.2022 12:00

6 kwietnia Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę na zakup dwóch autokarów, jako mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd).

Przypomnijmy, że równolegle urzędnicy anulowali analogiczne zamówienie na trzy taki autobusy, gdzie skuteczny protest do KIO złożyła firma Giss (z ambulansami na bazie Neoplana). Jak pokazują ceny w rozstrzygniętym postępowaniu na dwa krwiobusy, nowy konkurent wywarł pozytywny wpływ na poziom cen krwiopijców od Zeszuty.

Dwa przetargi

Przypomnijmy, że jeszcze w zeszłym roku Ministerstwo ogłosiło dwa pierwsze przetargi:

  • na zakup trzech mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd).
  • na zakup dwóch autobusów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd)

Urzędnicy otrzymali wówczas tylko jedną ofertę – od potentata na tym rynku, warszawskiej firmy Zeszuta, która zaproponowała w postepowaniu na trzy pojazdy kwotę 8.856.000,00 PLN brutto. Z kolei MZ na ten cel miało wyasygnowało tylko 6.000.000,00 PLN brutto. Z kolei na zakup dwóch mobilnych punktów pobierania krwi, budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto, a oferta Zeszuty opiewała na 6.150.000,00 PLN brutto.  Z racji przekroczenia budżetów te postępowania zostały unieważnione.

21 stycznia ZZP ponowiło te przetargi w identycznej formie, ale do gry włączyła się firma Giss, która oprotestowała SWZ domagając się m.in. następujących zmian: przeformułowania terminu realizacji zamówienia na "do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy". dopuszczenia rozwiązania "sferyczna szyba  przednia, warstwowa  z  powłoką anty-solarną lub roletą przeciwsłoneczną, klejona do nadwozia- ogrzewana" doprecyzowania funkcjonalności systemu asystenta  martwego  punktu, która zdaniem Giss powinna polega na alarmowaniu kierowcy poprzez sygnał akustyczny i świetlny modyfikację dopuszczającą potwierdzenie spełnienia wymagań w zakresie dopuszczenia kołpaków ze stali szlachetnej, montażu rolet oraz kamer i czujnika cofania w pojazdów bazowych po zabudowie. Chodziło o to, aby producent dopiero w momencie przekazania pojazdów pokazał świadectwo homologacji / badanie techniczne przeprowadzone w Okręgowej Stacji kontroli Pojazdów, a nie musiał wykazywać tych parametrów na etapie przetargu. Co ciekawe – po pierwszej rozprawie KIO przyznało rację firmie Giss, ale Ministerstwo nie poprawiło specyfikacji przetargowej i nie uwzględniło orzeczenia Izby. W tej sytuacji spółka złożyła jeszcze jedną skargę, a przeciągające się postępowania doprowadziło do anulowania jednego zadania. Natomiast drugie (na dwa ambulanse) zostało rozstrzygnięte – z wyborem oferty firmy Zeszuta.

W tym postępowaniu budżet wynosił cały czas 4.000.000,00 PLN brutto (2.000.000 PLN brutto za każdy ambulans), a firma Zeszuta zaproponowała kwotę 5.190.600 LN brutto (2.595.300,00 PLN brutto za pojazd), czyli znacznie mniej niż za pierwszym razem.

CO CHCiał RESORT?

Przedmiotem obu zamówień była  dostawa mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autobusów – fabrycznie nowych, wyprodukowanych w 2022 roku. Poszukiwane parametry autobusowych krwiopijców były następujące: długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm wysokość nie więcej niż 3 940 mm  średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm silnik: wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW, moment obrotowy: min. 1900 Nm w zakresie 1000 do 1400 obr./m.in. czystość spalin: minimum EURO 6 w technologii Ad Blue (co ciekawe zamawiający dopuszcza pojazd spełniający normę czystości spalin Euro 5 bez dodatku Ad Blue) pojemność bagażnika głównego min. 9,5 m3 Przy wyborze najkorzystniejszej oferty resort chciał zastosować tylko dwa kryteria: przeglądy techniczne / waga: 40 i cena – waga: 60.

Na koniec dodajmy, że do tej pory większość mobilnych ambulansów w Polsce – na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych – wykonała firma Zeszuta, która wykorzystuje w tym celu autokary Mercedes-Benz Tourismo, a wcześniej Mercedes-Benz Travego. To niekwestionowany lider do zdobycia najnowszych zamówień od Ministerstwa Zdrowia. Natomiast spółka zabudowująca Giss z MAN Truck & Bus Polska próbują to zmienić.