Dunlop VTG NoLimit Racing Team ustanowil rekord Polski w wyscigach na cwierc mili
Najpierw był potworny ryk silnika, jaki nie sposób usłyszeć w żadnym seryjnym aucie. Zaraz potem nastąpił błyskawiczny start, przy którym przeciążenia są porównywalne do tych z samolotów odrzutowych. Niespełna 10 sekund później była sensacja na niemal światową skalę i bezapelacyjny rekord Polski! Sponsorowany przez Dunlopa zespół maniaków owładniętych przez demona adrenaliny i wysokich prędkości, okazał się najlepszy w pierwszej rundzie tegorocznych Mistrzostw Polski w wyścigach na ćwierć mili.
Moc –1234 koni mechanicznych, przyspieszenie do setki –dwie sekundy, maksymalna prędkość –ok. 270 km/h. Spalanie, jeśli je przeliczyć na sto kilometrów, sięga 500 litrów. Choć wydaje się to niewiarygodne, takie właśnie są osiągi najszybszego auta w Polsce –półciężarówki GMC Typhoon ze stajni Dunlopa. Osiągi dwóch innych, nieco słabszych samochodów też mogą przyprawić o zawrót głowy każdego fana samochodów. Mitsubishi Evo –560 koni mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 3,5 sek., Honda Civic –550 koni mocy, a do setki 4 sek. Cała trójka to Dunlop VTG NoLimit Racing Team –drużyna, która na Mistrzostwach Polski w wyścigach na ćwierć mili wywołała prawdziwą sensację, nokautując konkurentów.
„Dunlop jest nie tylko producentem wysokiej jakości opon, ale od ponad stu lat uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach sportów motorowych, w których osiąga wiele sukcesów. Teraz także w Polsce –poprzez Dunlop Team –chcemy pokazać, że nie ma lepszego sposobu na przetestowanie opon niż podczas wyścigów –powiedział Tomasz Dwojak, Kierownik marki Dunlop, Goodyear Dunlop Tires Polska. „Inżynierowie Dunlop jako pierwsi przenieśli standardy opon wykorzystywanych w wyścigach samochodowych do tych stosowanych w jeździe na co dzień. Dzięki przewadze technologicznej Dunlop może zaoferować kierowcom jakość, trwałość i wytrzymałość znaną z opon tworzonych na potrzeby torów wyścigowych”–dodał Tomasz Dwojak.
Bardzo popularne za granicą, a szczególnie w USA, wyścigi na ćwierć mili w Polsce są stosunkowo nowym sportem samochodowym, przyciągającym coraz większe rzesze kibiców. Wszystko to zaś dzięki legendom zbudowanym wokół nielegalnych wyścigów aut o potwornej wprost mocy, które od lat odbywają się potajemnie nocami na ulicach wielu polskich miast. Zasady tych zawodów są proste: na prostym odcinku drogi stają obok siebie dwa samochody. Ścigają się na odcinku 402,336 m, czyli dokładnie ¼mili. Według tradycji taka właśnie odległość dzieli dwa skrzyżowania w większości amerykańskich miast. W całej zabawie chodzi jedynie o to, aby ten odcinek przejechać możliwie jak najszybciej. Cztery lata temu polskie wyścigi na ćwierć mili wyszły z podziemia. Ludzie, którzy dotąd ścigali się nielegalnie, postanowili zorganizować oficjalne Mistrzostwa Polski. W tym roku odbywa się ich czwarta edycja. Dunlop zaś, jako jeden z największych światowych producentów opon samochodowych i marka, która od lat wspiera podobne imprezy samochodowe, stał się sponsorem jednej z wiodących drużyn. W skład zespołu wchodzą trzy samochody: amerykańska półciężarówka GMC Typhoon, Mitsubishi Lancer Evo V i Honda Civic TypeS. Auta te nie mają oczywiście nic wspólnego z samochodami produkowanymi seryjnie. Wszystkie zostały tak zmodyfikowane prze mechaników VTG, aby na dystansie ćwierć mili osiągać jak najlepsze wyniki. Liczy się tylko przyspieszenie i gigantyczna moc, która na 400 metrach daje przewagę nad konkurentami i zwycięstwo w zawodach, a widzom oraz uczestnikom wyścigów niespotykaną dawkę emocji i adrenaliny.
Głową całego zespołu jest Grzegorz Staszewski, kierowca białego lancera startującego w barwach Dunlopa. Jest on zarówno twórcą i pomysłodawcą wszystkich projektów opuszczających bramy VTG. Za kierownicą GMC Typhoon zasiada Marcin Blauth długoletni przyjaciel zespołu, który z czasem złapał bakcyla i dołączył do grona „ścigantów”. Trzecim członkiem zespołu jest Witold Karałow, człowiek związany ze streetracingiem i bouncem od jego polskich początków startujący hondą civic TypeS. Trzon zespołu tworzą wyselekcjonowani przez lata mechanicy, którzy zdolni są wykonać najbardziej wyrafinowaną przeróbkę pod jednym jedynym warunkiem: „jeżeli ma ona swoje logiczne uzasadnienie”. Cały Dunlop VTG NoLimit Racing Team od lat związany jest z „dragracingiem”, jak w środowisku kierowców i mechaników samochodowych mówi się o wyścigach na ćwierć mili. To, czego pod patronatem Dunlopa dokonał zespół w pierwszej rundzie Mistrzostw Polski, stało się prawdziwą sensacją. Niepozorna amerykańska półciężarówka –GMC Typhoon, która na początku zawodów wręcz wzbudzała ironiczne uśmieszki niektórych zawodników okazała się najszybszym samochodem w Polsce i najszybszym Typhoonem na świecie. Na dystansie ćwierć mili osiągnęła absolutnie oszałamiający czas ET 9,36 sekundy. Czegoś takiego w Polsce jeszcze nie było! I można się spodziewać, że długo nie będzie, bo wynik Typhoona dla całej konkurencji był powalający. Marcin Blauth pobił wcześniejszy rekord Polski aż o 0,4 sekundy i stał się najszybszym kierowcą w historii Mistrzostw Polski na ćwierć mili. „Pierwszy rekord padł kilka minut wcześniej, na tych samych zawodach. Wszyscy myśleli, że nie zostanie pobity, lecz gdy pojawił się nasz Typhoon to była prawdziwa masakra”–powiedział Grzegorz Staszewski. „Od jesieni 2005 roku, po wielkich problemach, udało się nam zbudować samochód, z którym na dystansie ćwierć mili nie może konkurować żaden inny, a nawet specjalnie przygotowany motocykl wyścigowy. Inne pojazdy ze swoimi osiągami nawet nie mogą się zbliżyć do naszego „potworka”. To jest po prostu najszybsze polskie auto w tej chwili. Wszystkich konkurentów zostawia za sobą w tyle o kilka długości”–dodał Grzegorz Staszewski.
Wynik Typhoona z Dunlop VTG NoLimit Racing Team okazał się szokiem nie tylko dla Polaków, auta te są bowiem bardzo rozpowszechnione wśród Amerykanów, którzy dość chętnie przystosowują je do wyścigów na ćwierć mili. Wiadomość o uzyskanym wyniku lotem błyskawicy rozeszła się za oceanem. Następnego dnia po pobiciu rekordu stronę internetową Dunlop VTG NoLimit Racing Team odwiedziło aż 9 tys. Amerykanów zaskoczonych niebywałym wynikiem Polaków. Wejść na stronę było tyle, że na moment została zablokowana witryna zespołu. Do tej pory zanotowano przeszło 30 tys. odsłon internetowych, co jest niespotykanym wynikiem.
Typhoon Dunlopa okazał się sensacją i gwiazdą Mistrzostw, ale równie dobrze poradziły sobie pozostałe dwa auta. Honda Civic Witolda Karałowa zajęła drugie miejsce w swej klasie. Na ćwierć mili osiągnęła czas 12,4 sek. Mitsubishi Grzegorza Staszewskiego zajęło trzecie miejsce na podium swej klasy. Ćwierć mili przejechało w 10,5 sekundy. W efekcie grupa Dunlopa prowadzi w klasyfikacji drużynowej tegorocznych Mistrzostw Polski w wyścigach na ćwierć mili. Zespół Dunlopa będzie można zobaczyć w następnych pięciu rundach tegorocznych Mistrzostw Polski w wyścigach na ćwierć mili. Odbędą się one kolejno: 27-28 maja w Białej Podlaskiej, 18 czerwca w Pile, 29 lipca w Pruszczu Gdańskim, 2 września w Toruniu i 16 września ponownie na warszawskim lotnisku Bemowo. Opony Dunlop, marki należąca do Goodyear Tire &Rubber Company, obecne są w wyścigach motorowych od ponad stulecia i jako jedyne poszczycić się mogą tak wielkim sukcesem w najcięższym z nich –dwudziestoczterogodzinnym Le Mans. Dunlop był w tym czasie partnerem wielu uznanych konstruktorów tworzących historię tego wyścigu, m. in. Bentley, Bugatti, Ferrari, Jaguar, Mazda i Porsche, wygrywając 34 razy w 73-letniej historii Le Mans, najsławniejszym i najbardziej wymagającym wydarzeniu wśród wyścigów samochodowych. Kalendarz imprez rajdów ekstremalnych obejmuje dziś również Le Mans Endurance Series –1000-kilometrowe wyścigi na tradycyjnych torach, takich jak Monza, Spa, Nürburgring czy Silverstone. Dunlop zaangażowany jest również w mistrzostwa GT na całym świecie –nie tylko mistrzostwa FIA GT i All Japa GT, ale także w największe imprezy krajowe w Europie, włączając w to belgijskie mistrzostwa Belcar i –ze szczególnym zaangażowaniem jako wyłączny dostawca ogumienia –wyścigi w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
Dunlop jest jednym ze światowych liderów produkcji opon klasy high i ultra-high performance. Doświadczenie w sportach motorowych pozwala na opracowywanie innowacyjnych technologii, które znajdują zastosowanie w oponach używanych do codziennej jazdy. Stawiając sobie za cel osiągnięcie maksymalnego komfortu jazdy, Dunlop oferuje wszystkim kierowcom jakość i wytrzymałość właściwą najnowszym generacjom technologii dostępnych w przemyśle oponiarskim, w tym opony z technologią RunOnFlat.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z siedzibą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 80 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronach: www.team.vtg.pl oraz www.dunlop.pl.