Drugie życie baterii z elektrobusów Mercedesa. Pomagają tramwajom
Od IV kwartału 2021 r. działa podstacja prostownikowa w Hanowerze, która wykorzystuje zużyte baterie z elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro.
Stacja zasila tramwaje i elektrobusy obsługiwane przez niemieckiego przewoźnika transportu publicznego ÜSTRA w ramach federalnego projektu GUW+.
Drugie życie
Akumulatory zajmują kluczową pozycję w bilansie środowiskowym pojazdów elektrycznych. Każdy, kto korzysta ze smartfona, zna ten problem: regularne ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, a prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku elektrycznych autobusów miejskich. Żywotność akumulatorów NMC stosowanych w eCitaro wynosi od pięciu do sześciu lat. W tym czasie ich pojemność spada do około 80 procent. Po tym czasie wymagany zasięg autobusów miejskich nie jest już gwarantowany i pojawia się konieczność ich wymiany.
Tu pojawia się hanowerski projekt GUW+, który zapewnia akumulatorom z elektrycznych autobusów miejskich drugie życie – jako elementu systemu energetycznego lokalnego transportu publicznego.
Innowacyjna podstacja prostownikowa ÜSTRA służy jako bufor umożliwiający efektywne wykorzystanie wszelkiej odzyskanej energii w ruchu tramwajowym, a tym samym umożliwia kompensację szczytów obciążenia, a także dodatkowe zasilanie dla publicznej infrastruktury ładowania w przypadku awarii. Jednostka magazynująca energię w ramach tego pilotażowego projektu oferuje pojemność około 500 kWh i składa się z około 20 systemów akumulatorów, które wcześniej były wykorzystywane w eCitaro w ramach testów operacyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Koszt zakupu autobusów elektrycznych jest dużym wyzwaniem. Dlatego ponowne wykorzystanie akumulatorów jako stacjonarnego banku energii na terenie firmy dodatkowo rozkłada koszty i może przyspieszyć elektryfikację lokalnego transportu publicznego” – dodał Holger Elix, dyrektor ds. infrastruktury w ÜSTRA.
Opracowanie i wdrożenie magazynu energii w Hanowerze zrealizowała spółka zależna Daimlera - Mercedes-Benz Energy GmbH. Dodajmy, że wykorzystanie baterii w drugim okresie życia pozwala też eCitaro na uzyskanie dodatniego bilansu środowiskowego, co z kolei ma pozytywny wpływ na jego pozycję w publicznych przetargach.
Zobaczcie jak to działa na filmie: