Drugie życie baterii z eCitaro: Energia dla … tramwajów
Od baterii trakcyjnej w autobusie miejskim po … magazyn energii dla tramwajów:
Takie projekt realizuje Hannover, gdzie baterie trakcyjne wykorzystywane są jako magazyn energii podstacji prostownikowej w projekcie GUW+. Zastosowania akumulatorów w drugim cyklu życia przyczyniają się do pozytywnego bilansu ekologicznego eCitaro.
Drugie życie
W ramach swojej polityki zrównoważonego rozwoju Daimler Buses spogląda całościowo na cykl życia autobusów i ich systemów baterii. Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses:
-„Ochrona środowiska i ochrona zasobów to główne argumenty przemawiające za naszym elektrycznym autobusem miejskim eCitaro. Sprawdziliśmy to bardzo dokładnie: W ciągu długiego okresu użytkowania pojazdu, jego ślad węglowy jest znacznie korzystniejszy niż w przypadku autobusów miejskich z konwencjonalnym napędem. Ponowne wykorzystanie jego baterii jeszcze bardziej poprawia bilans ekologiczny.”
Dlatego Daimler Buses uczestniczy m.in. w hanowerskim projekcie GUW+. W jego ramach firma ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG buduje nową podstację prostownikową jako stacjonarny magazyn energii, z wykorzystaniem baterii pochodzących z elektrycznych autobusów miejskich eCitaro.
Zadania związane z rozwojem i wdrożeniem zastosowań baterii w ich drugim cyklu życia realizowane są przez Mercedes-Benz Energy GmbH z siedzibą w Kamenz w Saksonii.
Holger Elix, dyrektor działu infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia: „Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi szczególne wyzwanie. Ponowne wykorzystanie akumulatorów do zastosowań stacjonarnych przez operatorów transportu publicznego może stworzyć w perspektywie dodatkowe ścieżki amortyzacji, jeszcze bardziej przyspieszając elektryfikację drogowego transportu publicznego.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na początku autobus
Żywotność baterii z technologią NMC w elektrycznym Mercedesie eCitaro kończy się po około pięciu do sześciu latach przy spadku pojemności do ok. 80 %. Od tego momentu nie można już zagwarantować, że autobusy miejskie będą osiągały niezbędny zasięg.
Jednak cykl życia baterii wcale nie musi się jednak kończyć po jej eksploatacji w pojeździe. W zastosowaniach stacjonarnych radzi sobie jeszcze z reguły bardzo dobrze, bowiem straty mocy odgrywają tu tylko niewielką rolę. Po prawidłowym użytkowaniu baterii w pojeździe, eksploatacja w systemie stacjonarnym jest możliwa jeszcze przez kilka lat, co zwiększa korzyści ekonomiczne płynące z ich użytkowania i równowagę ekologiczną. Dlatego też projekt GUW+ skupia się na ponownym wykorzystaniu baterii z elektrycznych autobusów miejskich.
Potem ... tramwaj
Od IV kwartału roku 2021 nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze ma zostać włączona do systemu zasilania lekkich pojazdów szynowych i autobusów elektrycznych firmy ÜSTRA.
Magazyn energii służy jako bufor dla efektywnego wykorzystania energii odzyskiwanej podczas eksploatacji kolei miejskiej i umożliwia zrównoważenie obciążeń szczytowych, dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci oraz zasilanie publicznej infrastruktury ładowania.
Magazyn pilotażowy ma pojemność ok. 500 kWh i obejmuje ok. 20 układów baterii, które wcześniej były wykorzystywane na tysiącach kilometrów w autobusach eCitaro do jazd testowych.