Drugie podejście Pińczowa do hybrydowych autobusów. Z RPO
3 maja burmistrz Miasta i Gminy Pińczów opublikował już po raz drugi postępowanie przetargowe na zadanie „Zakup dwóch autobusów hybrydowych”.
Przypomnijmy, że za pierwszy razem na przeszkodzie do rozstrzygnięcia zamówienia stanął zbyt krótki czas dostawy oraz liczne zmiany w SIWZ. Czy tym razem będzie inaczej? Wydaje się, że chyba tak, bo w „dwójce” jest sporo zmian w porównaniu do „jedynki”, natomiast termin dostawy pozostał bez zmian.
klasa MAXI
Gmina Pińczów poszukuje dwóch niskopodłogowych autobusów hybrydowych klasy MAXI. Zamówienie będzie dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego – na lata 2014-2020.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki finansowe i w zakresie doświadczenia, czyli:
- posiadają OC na sumę gwarancyjną w wysokości co najmniej 4 000 000,00 PLN
- w ciągu 3 lat dostarczyli dostawę średnich autobusów miejskich hybrydowych o łącznej wartości brutto co najmniej 3 000 000,00 PLN.
Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający stosować będzie następujące kryteria oceny ofert:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Ocena rozwiązań technicznych / Waga: 35
- Warunki gwarancji / Waga: 5
- Waga: 60
To kompletna zmiana preferencji przy wyborze najkorzystniejszej oferty – wcześniej gmina przygotowała takie kryteria: cenę / waga 60% - gwarancja / waga 40%.
Natomiast cały czas hybrydy mają być dostarczone w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Czy to nie za krótko? O tym przekonamy się podczas otwarcia ofert, które zaplanowano na dzień 8 czerwca.
Pińczowskie autobusy
Autobusy dla Pińczowa to konstrukcje o napędzie hybrydowym (spalinowo elektrycznym), o średniej pojemności (o długości od 11,8 m do 12,15 m). Co do układu hybrydowego mamy takie zapis: -„Układ hybrydowy musi odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej akumulatorów, superkondensatorów lub też innych rozwiązań. Całość napędu hybrydowego musi być sterowana przez elektroniczny system, zapewniający optymalne wykorzystanie energii, zapewniając tym samym niskoemisyjność autobusu w zakresie substancji szkodliwych emitowanych do środowiska.”
To oznacza, że pojemność magazynu energii winna umożliwiać autobusom o średniej pojemności jazdę
wyłącznie na silniku elektrycznym, na dystansie, co najmniej kilkuset metrów, w szczególności podczas
ruszania autobusu (np. z przystanku lub ze skrzyżowania).
Dodatkowo system musi zapewniać optymalne połączenie napędu spalinowego i elektrycznego układu hybrydowego, tak, aby napędy te pracowały w optymalnych dla siebie zakresach obciążeń, redukując do maksimum emisję zanieczyszczeń i hałasu do atmosfery. Pińczów zaleca też, aby system ten posiadał funkcję wyłączania i załączania silnika spalinowego (funkcja start-stop). Hybrydy będą musiały przewieźć co najmniej 88 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących i 64 na miejscach stojących.