Drugi przetarg na szkolny autobus. Poza Kangurem
W tym roku odnotowaliśmy tylko dwa tradycyjne przetargi na zakup fabrycznie nowych autobusów szkolnych - z silnikami diesla i z gminnej kasy.
To najlepiej pokazuje w jakiej zapaści znajduje się ten segment przewozów i tutaj bez szerszej pomocy rządu się nie obędzie. Czy jednak elektryczny program Kangur 2.0 – o którym pisaliśmy TUTAJ – jest dobrym rozwiązaniem dla szybkiej wymiany tysięcy starych i niebezpiecznych „gimbusów’ w Polsce? Na pewno nie. 40 szkolnych egzemplarzy rocznie to kropla w morzu potrzeb.
Szkolne wymagania
Sprawdzamy zamówieniem pomorskiej Gminy Potęgowo, aby po pierwsze nie wypaść z wprawy w opisach szkolnych zamówień, a pod drugie, aby sprawdzić, czy coś w „zwykłych” przetargach na gimbusy z silnikami diesla coś się zmienia w zakresie wymagań. Widać skok w zakresie gabarytów – to już nie jest klasa MIDI, a MAXI, a zamawiający chce m.in. systemu LDW. Idzie nowoczesność!
Przedmiot potęgowskiego zamówienia to zakup fabrycznie nowego autobusu, wyprodukowanego w 2021 r. o następujących parametrach
- liczba pasażerów: min. 50 miejsc siedzących plus kierowca z możliwością przewozu osób stojących – wszystkie miejsca pasażerskie umiejscowione za plecami kierowcy (nie dopuszcza się zastosowania miejsca pasażerskiego obok kierowcy)
- maksymalna długość do 13 m - maksymalna wysokość do 3,35 m bądź maksymalna wysokość 3,41 m z możliwością opuszczenia autobusu do wysokości 3,35 m
- liczba osi 2 - układ drzwi 1-1-0
- układ napędowy - rodzaj paliwa: olej napędowy - pojemność zbiornika paliwa min. 300 dm3 - pojemność zbiornika Ad blue min. 45 litrów - minimalna moc silnika 360 KM - minimalna pojemność silnika 10 500 cm3 - silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym z turbodoładowaniem spełniający co najmniej normę emisji spalin Euro 6 - skrzynia biegów
- systemy bezpieczeństwa: - ostrzegający o przekroczeniu linii LDW - system zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania - system kontroli trakcji - elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy osią przednią a tylną - układ stabilizacji toru jazdy TC - czujnik przeciwpożarowy z przewodem detekcyjnym do monitorowania komory silnika
- zawieszenie - oś przednia na zawieszeniu pneumatycznym niezależnym - oś napędowa na zawieszeniu pneumatycznym niezależnym - elektroniczne sterowanie poziomowaniem zawieszenia pojazdu z funkcją przyklękiem
- szyby boczne i tylna podwójne, przyciemniane - podwójna szyba w drzwiach przednich zapobiegająca zaparowywaniu
- oświetlenie obszaru drzwi zewnętrznych włączane automatycznie w momencie otwierania drzwi, świecące w sposób ciągły aż do momentu całkowitego zamknięcia - oświetlenie schodów w drzwiach wejściowych autobusu
- klimatyzacja i ogrzewanie sterowane wspólnym sterownikiem - dwustrefowa klimatyzacja sterowana elektronicznie dla kierowcy oraz przedziału pasażerskiego - ogrzewanie konwektorowe oraz nagrzewnice sufitowe - ogrzewanie postojowe min. 30 KW - grzejniki z nadmuchem ciepłego powietrza na schody w drzwiach przednich i środkowych - grzejnik z nadmuchem w miejscu pracy kierowcy.
- fotele w przestrzeni pasażerskiej: komfortowe, miękkie tapicerowane, z regulacją oparcia i podłokietnikami od strony przejścia.
- pasy bezpieczeństwa dwupunktowe (biodrowe)
- kolor nadwozia do uzgodnienia z zamawiającym po wyborze oferty. Wykonawca przedstawi propozycję min. 4 stonowanych kolorów lakierów z oficjalnej oferty handlowej producenta. Ostatecznie zamawiający dokona wyboru koloru po wyborze oferty, na etapie podpisania umowy.
- monitoring: kamera drzwi środkowych + kamera cofania z sygnałem dźwiękowym
cztery kryteria
Widać, że pomorska gmina wie czego chce, aczkolwiek te dwupunktowe pasy bezpieczeństwa trochę odstają. O tym kto zaoferuje szkolony autobus dla Potęgowa dowiemy się najszybciej 8 stycznia, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przy ich wyborze gmina zastosuje cztery kryteria:
- cena 60,00
- okres gwarancji wraz z bezpłatnym serwisem 20,00
- zaoferowanie zespołu napędowego jednego producenta 5,00
- zaoferowanie autobusu z większą mocą silnika 15,00
Data dostawy nowego autobusu jest dość odległa i tym samym przyjazna dla producentów – to 31.07.2021.