Drugi autobus wodorowy dla MZK Konin. Czy będzie zmiana preferencji? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie będzie miał drugi autobus wodorowy. Czy taki sam jak za pierwszym razem?
To się jeszcze okaże, ale po pierwsze - tym razem chodzi o zakup pojazdu, a nie jak poprzednio – dzierżawę. Po drugie - nowy autobus ma pojawić się w bazie MZK do 30 listopada 2023 roku, także jest dużo czasu. Szerzej o planach na sfinansowanie zakupu wodorowca pisaliśmy już w InfoBusie. Pora na szczegółową analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
MZK będzie punktowało wykonawców w dwóch kryteriach: ceny (80%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (20%).
Wśród kryteriów technicznych MZK Konin najbardziej punktuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję - nierdzewnej – 20 pkt,
- 2-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej (wyświetlacz) i części dolnej – 15 pkt,
- pełne oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED – 10 pkt,
- zawieszenie osi przedniej niezależne – 20 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 15 pkt,
- autobus wyposażony w napęd z silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 20 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobus wodorowy ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Pojazd ma przewieźć minimum 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie 2-2-2, o szerokości 1200 mm. Autobus ma być napędzany przez silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej minimum 150 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. Magazyn energii stanowić ma bateria litowo - jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh. Gniazdo plug-in do ładowania baterii ma być zlokalizowane na tylnej ścianie pojazdu. Autobus będzie wyposażony w zbiorniki wodorowe o pojemności minimum 1400 l. Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane ma być z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to około 10-12 minut. Na dachu przewidziano ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW netto. Ciepło z produkcji energii ma być wykorzystywane do ogrzewania autobusu za pomocą pompy ciepła. Cały system wyposażony będzie w układ rekuperowania energii z hamowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów, w blat lub kołyskę do przyjmowania gotówki. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Tkanina użyta do obicia siedzeń w pojazdach musi zawierać minimum 85% wełny w swojej wierzchniej części oraz być pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność oraz antybakteryjność.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, w kolorze bursztynowym, posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD.
Będzie tak jak poprzednio?
Wymagania MZK Konin od ostatniego przetargu na wodorwca zmieniły się jedynie kosmetycznie. To z kolei przemawia za tym, że podczas otwarcia ofert nie powinno być zaskoczenia. Faworytem jest w tej sytuacji nadal Solaris. Czy pojawi się ktoś jeszcze? Odpowiedź na to pytanie poznamy w dniu 15 grudnia.