Drager vs. Systemy Autobusowe w przetargu na alko blokady dla PKM Świerklaniec
2 listopada Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej otworzyło oferty w przetargu na dostawę blokad alkoholowe do autobusów.
To już trzeci śląski przewoźnik – po PKM Katowice i PKM Gliwice, który został zobligowany przez Zarząd Transportu Metropolitalnej do wdrożenia alkolocków.
ILE URZĄDZEŃ?
Przedmiotem zamówienia z 21 października było doposażenie 32 autobusów PKM Świerklaniec, w system blokady alkoholowej wraz z ich montażem (tj. zamontowanie urządzenia, podpięcie w instalację pojazdu oraz uruchomienie). Wykonawca do każdego pojazdu ma dostarczyć skróconą instrukcją obsługi systemu.
Do tego, konieczne będzie dostarczenie jednego rezerwowego alkomatu oraz 70 dodatkowych ustników na pojazd.
Alkolocki mają być zamontowane w autobusach jeszcze w tym roku – a dokładniej – do dnia 20 grudnia. fot Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu
Dwie oferty
31 października śląski przewoźnik otrzymał dwie oferty. Od firm:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Systemy Autobusowe z Warszawy na sumę 138.006, 00 z gwarancją na 6 lat;
- Drager Polska z Warszawy na sumę 136 983 PLN brutto z gwarancją na 5 lat.
Czyli najniższa cena jednej alko blokady z montażem to koszt rzędu 4151 PLN brutto.
Teraz PKM oceni te propozycje stosując dwa kryteria oceny ofert: cenę (65%), okres gwarancji (35%).
DZIAŁANIE SYSTEMU
Zamawiane urządzenia mają działać w ten sposób, że każde uruchomienie silnika autobusu (z wyłączeniem przerw pomiędzy poszczególnymi uruchomieniami silnika, trwającymi krócej niż 30 minut - z możliwością zmiany czasu przez upoważnionych pracowników zamawiającego) musi być poprzedzone wykonaniem testu kontroli trzeźwości. Wyłączenie i ponowne włączenie wyłącznika głównego prądu musi skutkować koniecznością wykonania testu niezależnie od czasu od ostatniego uruchomienia pojazdu. Gdy przeprowadzony test wykaże zawartość alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu powyżej 0,1 mg na 1 dm3 wydychanego powietrza, silnik autobusu nie może zostać uruchomiony, a sytuacja ta ma być sygnalizowana na pulpicie kierowcy odpowiednim komunikatem.
Kontrola trzeźwości kierowcy będzie odbywać się poprzez zainstalowane w kabinie kierowcy urządzenia (alkomat), a proces kontroli polegać będzie na wdmuchaniu przez kierującego odpowiedniej ilości powietrza. Wdmuchanie powietrza do alkomatu musi być równomierne z naturalną dla człowieka intensywnością tak, aby uniemożliwiło to próbę oszukania alkomatu poprzez podanie powietrza ze źródeł zewnętrznych, np. z pompki, balonu lub sprężonego powietrza z pojemnika. Alkomat musi być wyposażony w ustniki jednorazowe.