Drabpol – oferta cyfrowych tachografów i rady dla użytkowników

infobus
14.05.2006 21:28
W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy regulacje prawne dotyczące cyfrowych tachografów, obowiązujące od 1 maja 2006 roku. Niniejszym tekstem rozpoczynamy prezentację firm, które w swojej ofercie posiadają takie właśnie urządzenia. Na początek częstochowski Drabpol.
 
Taki tachograf oferuje firma Drabpol
O firmie
 
Drabpol istnieje na rynku motoryzacyjnym od 1983 roku. Jest przedstawicielem m.in. takich firm jak Siemens VDO S&SS i Konvekta. Spółka zajmuje się chociażby projektowaniem i przygotowywaniem nowych rozwiązań technologicznych w zakresie miejsca pracy kierowcy czy systemów elektroniki pojazdowej. W swojej szerokiej ofercie posiada m.in. klimatyzatory i tachografy, w tym interesujące nas urządzenia cyfrowe.
 
Digital Tachograph (tachograf cyfrowy) –zasady działania
 
DTCO jest to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenie rejestrujące, jakie będzie stosowane do rejestracji czasu prowadzenia pojazdów i okresów odpoczynku kierowców. System składa się z dopuszczonych komponentów tj. przyrządu rejestrującego, „inteligentnego”nadajnika impulsów, kart chipowych (kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatu, organu kontrolnego), oraz papieru do drukarki.
Wszystkie dane zapisywane są w pamięci przyrządu rejestrującego (pamięć masowa) oraz częściowo na poszczególnych kartach. Dostęp do odpowiednich obszarów pamięci masowej uwarunkowany jest tzw. prawem dostępu, zdefiniowanym dla każdego z 4 rodzajów kart. Dane, na żądanie mogą być wyświetlane na wyświetlaczu przyrządu rejestrującego, wydrukowane lub przeniesione na zewnętrzny nośnik. Odczyt odpowiednich danych jest regulowany prawnie. Przedsiębiorstwa transportowe, będzie obowiązywać okresowy odczyt danych z pamięci masowej. Warsztaty zobligowane będą do odczytu całej zawartości pamięci masowej, w przypadku wymiany uszkodzonego tachografu oraz przekazanie ich na zewnętrznym nośniku właściwej firmie transportowej. Organy kontrolne odczytują dane podczas kontroli ulicznych jak również podczas kontroli w przedsiębiorstwach, w przypadku tych ostatnich, kontroli podlegają także dane z uszkodzonych tachografów, odczytane i dostarczone przez uprawnione warsztaty.
Celem urządzenia rejestrującego jest rejestrowanie, przechowywanie, wyświetlanie, drukowanie i wyprowadzanie danych związanych z czynnościami wykonywanymi przez kierowcę. Urządzenie rejestrujące składa się z przewodów, czujnika ruchu i przyrządu rejestrującego.
Przyrząd rejestrujący składa się z jednostki przetwarzającej, pamięci danych, zegara czasu rzeczywistego, dwóch czytników kart chipowych (dla kierowcy i współkierowcy), drukarki, wyświetlacza, ostrzeżenia wizualnego, gniazda do kalibracji/wczytywania danych i urządzeń do wprowadzania danych przez użytkownika. Urządzenie rejestrujące można przyłączać do innych urządzeń poprzez dodatkowe gniazda.
Zawarcie w urządzeniu rejestrującym lub przyłączenie do niego jakiejkolwiek funkcji, urządzenia lub urządzeń, zatwierdzonych lub nie, nie może zakłócać, ani potencjalnie zakłócać, prawidłowego i bezpiecznego działania urządzenia rejestrującego. Użytkowników urządzenia rejestrującego identyfikują w sprzęcie ich karty do tachografów.
 
Urządzenie rejestrujące zapewnia selektywne prawa dostępu do danych i funkcji, odpowiednio do i/lub tożsamości użytkownika. Urządzenie rejestrujące rejestruje i przechowuje dane w swojej pamięci danych i na kartach do tachografów.
 
Wzór kart kierowcy
Funkcje cyfrowych tachografów
 
Urządzenie rejestrujące realizuje następujące funkcje:
 
–       monitorowanie wkładania i wyjmowania kart,
–       pomiar prędkości i odległości,
–       pomiar czasu,
–       monitorowanie czynności wykonywanych przez kierowcę,
–       monitorowanie stanu prowadzenia pojazdu,
–       dane wprowadzane ręcznie przez kierowcę:
–       wprowadzanie miejsca rozpoczęcia i/lub zakończenia okresu pracy,
–       ręcznie wprowadzane dane o czynnościach kierowcy,
–       warunki szczególne,
–       zarządzanie blokadami firmowymi,
–       monitorowanie czynności kontrolnych,
–       wykrywanie zdarzeń i/lub usterek,
–       testy wbudowane i auto testy,
–       odczyt z pamięci danych,
–       rejestrowanie i przechowywanie w pamięci danych,
–       odczyt z kart do tachografów,
–       rejestrowanie i przechowywanie na kartach do tachografów,
–       wyświetlanie,
–       drukowanie,
–       ostrzeganie,
–       przesyłanie danych do nośników zewnętrznych,
–       wyprowadzanie danych do dodatkowych urządzeń zewnętrznych,
–       kalibracja,
–       nastawianie czasu.
 
Oferta firmy Drabpol w zakresie cyfrowych tachografów
 
Obecnie w ofercie firmy Drabpol znajduje się tachograf cyfrowy Siemens VDO DTCO 1381. Poniżej chcielibyśmy krótko zaprezentować zalety tego urządzenia w odniesieniu do poszczególnych grup odbiorców –kierowców, przedsiębiorców (firm przewozowych), służb kontrolnych, warsztatów i producentów pojazdów. 
 
Rady dla kierowców
 
Każdy kierowca, korzystający z tachografu cyfrowego musi zaopatrzyć się w osobistą kartę chipową, na której będą przechowywane wszystkie dane, dotyczące jego osoby. Jest ona ważna przez pięć lat i można jej używać we wszystkich tachografach zatwierdzonych przez UE.  Kierowca musi umieścić swoją kartę kierowcy w tachografie cyfrowym, gdy zaczyna pracę (np. podczas załadunku/rozładunku czy jazdy). Jeśli karta  jest uszkodzona, nie działa, została zgubiona lub skradziona musi wydrukować informacje dotyczące okresu czasu zapisanego przez tachograf na koniec podróży i dodać numer swojej karty oraz swój podpis do wydruku. W tym szczególnym przypadku trzeba ubiegać się o nową kartę tak szybko jak to możliwe. Nie można prowadzić pojazdu bez karty dłużej niż 15 dni. Dodatkowo kierowca musi robić dzienne wydruki, gdy zmienia pojazdy wyposażone w analogowe i cyfrowe tachografy. To zapewnia kompletny zapis (wydruki i wykresówki) czynności kierowcy na bieżący tydzień i na ostatni dzień pracy ubiegłego tygodnia.
 
Rady dla przedsiębiorców
 
Dzięki cyfrowym tachografom przedsiębiorcy będą mogli nadzorować pracę kierowców, korzystając m.in. z omówionej powyżej karty kierowców. Ponadto firmy transportowe powinny zaopatrzyć się w karty firmowe, pozwala na pobranie, wyświetlenie oraz wydrukowanie danych, a także może chronić dane firmy przed nieautoryzowanym dostępem. Wraz z DTCO 1381 tachografem cyfrowym, Siemens VDO oferuje zakres dodatkowych rozwiązań by usprawnić zarządzanie flotą oraz stosowanie się do nowych wymagań prawnych. TIS-Office oraz TIS-Web to dwa potężne rozwiązania dla obu tachografów analogowego i cyfrowego, które będą wspierane przez serwisy partnerskie Siemens VDO.
 
Służby kontrolne
 
Karty kontrolne –przeznaczone są dla służb, takich jak Policja czy ITD, które będą wykonywały kontrole drogowe. Karta taka umożliwi m dostęp do danych z pamięci masowej tachografu oraz karty kierowcy. Dla oficerów służ kontrolnych Siemens VDO oferuje pakiet treningowy zawierający komputerowy program szkoleniowy (CBT) do obsługi DTCO 1381.
 
Stacje serwisowe
 
Pracownicy Autoryzowanego Serwisu – odpowiednio wyszkoleni technicy serwisowi mogą ubiegać się o osobistą kartę serwisową od określonych urzędów. Taka karta jest ważna przez jeden rok, jest chroniona kodem PIN i pozwala na testowanie tachografów cyfrowych systemem kalibracji. Aby uzyskać autoryzację warsztaty muszą spełnić następujące warunki:
  • Zatwierdzenie systemu diagnostyki dla tachografu cyfrowego,
  • Serwis techników wykwalifikowanych do obsługi tachografów cyfrowych,
  • System do pobierania i przechowywania danych,
  • Zapewnienie bezpiecznego środowiska i procedur do wymagań dotyczących ochrony danych.
 
Oferta dla producentów pojazdów
 
Siemens VDO aktywnie wspiera rozwój nowych tachografów cyfrowych oraz wymagania z tym związane. Umożliwia to integrację DTCO 1381 z pojazdem i jego deską rozdzielczą, a także wprowadzanie innowacyjnych pomysłów w projektowaniu kabin. Tachograf DTCO 1381 gwarantuje najlepszą możliwą kompatybilność z istniejącymi strukturami pojazdów. DTCO 1381 firmy Siemens VDO jest idealny do integracji specyficznych systemów dla operatorów flot. Dzięki uniwersalnemu interfejsowi, DTCO jest także w pełni kompatybilny z innymi komponentami firmy VDO i Siemens VDO takimi jak;nawigacje, systemy teleinformatyczne czy komputery pokładowe. W połączeniu z profesjonalnym zestawem oprogramowania firmy Siemens VDO, specyficzne wymagania dla rozwiązań komputera pokładowego mogą być efektywnie wprowadzane także w wyjątkowych przypadkach.
 
Szczegóły na temat firmy Drabpol i jej produktów można znaleźć na stronie www.drabpol.pl .