Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dolny Śląsk z rekordowym przetargiem na elektrobusy. Jelenia Góra!

infobus
15.09.2022 19:00

14 września Urząd Miasta Jelenia Góra ogłosił przetarg na zakup 20 sztuk elektrycznych autobusów miejskich klasy MAXI.

Wcześniej - 11 lipca - miasto podpisało umowę z NFOŚiGW w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” na dofinansowanie całego przedsięwzięcia. To jak do tej pory największe w województwie dolnośląskim zamówienie na elektrobusy. Przed Wrocławiem i Świdnicą.

Przedmiot zamówienia

Miasto Jelenia Góra chce zakupić 20 ekologicznych autobusów o napędzie elektrycznym klasy MAXI. Mają to być pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, których roczny przebieg powinien wynieść 70 155 km. Co ważne – pojazdy mają być ładowane za pomocą złącza (plug-in)

Przetarg obejmuje również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 40 kierowców i 6 mechaników. Natomiast przewidziane w projekcie punkty ładowania (20 szt. typu plug-in o mocy ładowania co najmniej 60 kW oraz dwóch ładowarek o mocy co najmniej 150 kW), będą przedmiotem osobnego zamówienia.

Planowany termin realizacji umowy ustala się do dnia 29.02.2024 r., w tym:

  • w ramach I etapu wykonawca zobowiązuje się do sukcesywnego dostarczenia 10 szt. kompletnych autobusów do dnia 30.11.2023 r.
  • w ramach II etapu II wykonawca zobowiązuje się do sukcesywnego dostarczenia 10 szt. szt. kompletnych do dnia 15.02.2024 r.

Jeleniogórskie elektrobusy eksploatowane będą niemal na wszystkich trasach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim będą realizowały kursy na trasach linii biegnących przez strefę uzdrowiskową. Pojazdy zapewnią obsługę wszystkich lub większość kursów na liniach 6, 7, 8, 10, 23, i 26 obsługiwanych przez jednego operatora – Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze.

Podstawowe parametry

Poszukiwane przez Jelenią Górę autobusy musza spełnić następujące wymagania techniczne:

  • długość: min. 11.500 mm – max. 12.200 mm
  • szerokość: min. 2.500 mm bez lusterek
  • wysokość: nieprzekraczająca 3.400 mm z urządzeniem klimatyzacyjnym (w stanie gotowości do jazdy)
  • łączna liczba miejsc: co najmniej 75 (kryterium punktowane),
  • liczba miejsc siedzących pasażerskich: co najmniej 28, w tym co najmniej 8 (kryterium punktowane) miejsc dostępnych z niskiej podłogi (bez podestów).

W ramach dostawy autobusów wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia systemu telemetrycznego, który będzie monitorował pracę pojazdów, w tym prowadził zdalną diagnostykę oraz sygnalizował  o nieprawidłowościach działania baterii trakcyjnych oraz elektrycznego układu napędowego w autobusach.

fot. UM Jelenia Góra

Przetargowe wymagania

Wymagania formalne względem oferentów są następujące:

  • środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości NIE mniejszej niż 20 000 000,00 PLN;
  • wadium - 600000.00 zł
  • wymagane doświadczenie to co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie 10 sztuk autobusów miejskich fabrycznie nowych, jednej marki, niskopodłogowych z napędem elektrycznym w okresie ostatnich 3 lat.

Na oferty miasto czeka do 17 października, a następnie oceni je według trzech kryteriów:

  • Cena - 60%
  • Jakość (ocena techniczna) – 30%
  • Aspekty środowiskowe (ekologia) -  10%

Zielone dofinansowanie

Dodajmy, że 11 lipca Jelenia Góra podpisała wsparcia na zakup 20 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych plus niezbędnej infrastruktury do ich ładowania. Do tego dolnośląskie miasto przeprowadzi termomodernizację czterech samorządowych budynków na terenie Uzdrowiska Cieplice w ramach programu NFOŚiGW - "Klimatyczne Uzdrowiska". To pierwsza taka synergia z „Zielonym Transportem Publicznym”. Łączna wysokość wsparcia to ponad 62,8 mln zł.

-„Jednym z obszarów zadań mających dla nas absolutny priorytet jest ograniczanie niskiej emisji w Jeleniej Górze i Kotlinie Jeleniogórskiej, stąd wsparcie finansowe NFOŚiGW jest dla nas wyjątkowo istotne. Wprowadzenie do taboru MZK 20 autobusów elektrycznych nie tylko ograniczy skalę zanieczyszczeń liniowych, ale też – mam głębokie przekonanie – będzie wizerunkowym impulsem dla innych gestorów transportu, by starali się rozważyć podobne działania u siebie. Termomodernizacja obiektów komunalnych w obszarze uzdrowiskowym uzupełni znakomicie efekt tego przedsięwzięcia” – powiedział Jerzy Łużniak, prezydent Miasta Jeleniej Góry.

Całkowity koszt inwestycji w unowocześnienie jeleniogórskiej komunikacji miejskiej to kwota nieco przekraczająca 77,7 mln zł, z czego koszty kwalifikowane objęte wparciem finansowym z NFOŚiGW stanowią ponad 62,8 mln zł. Umowa przewiduje, że na zakup zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z urządzeniami do ich ładowania Narodowy Fundusz przekaże samorządowi Jeleniej Góry przeszło 47,6 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz nieco ponad 15,2 mln zł preferencyjnej pożyczki.

Efektem ekologicznym przedsięwzięcia będzie zmniejszenie w ciągu roku emisji dwutlenku węgla o 1002,40 tony i tlenków azotu – o 8,298 tony, a także ograniczenie wydzielania do atmosfery pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,158 tony na rok.

-„Wdrażany przez nas program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” to odpowiedź na wyzwania i potrzeby w zakresie ekologicznej transformacji komunikacji zbiorowej w Polsce, a Jelenia Góra – poza tym, że przy naszym wsparciu zakupi 20 zeroemisyjnych autobusów wraz z ładowarkami – to jednocześnie skorzysta jeszcze z dofinansowania w ramach programu „Klimatyczne Uzdrowiska”, który ma wzmacniać odporność gmin o takim statusie na skutki zmian klimatu – zaznaczył Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Termomodernizacja samorządowych placówek pozwoli istotnie ograniczyć zużycie energii, zmniejszyć koszty ich utrzymania, a także ograniczyć emisję gazów cieplarnianych oraz szkodliwych substancji i pyłów. Podwójna pomoc dla Jeleniej Góry będzie oznaczać swoisty, ekologiczny efekt synergii, który znacznie poprawi jakość powietrza w mieście i zarazem polepszy komfort korzystania przez mieszkańców, kuracjuszy i turystów z usług publicznych w samorządowych obiektach – podsumowuje wiceszef NFOŚiGW.