Dobry start Karsana z e-ATA: 66 autobusów w portfelu. Z Rumunii [FILM]
W zeszłym tygodniu zadebiutowała cała seria autobusów elektrycznych marki Karsan. To aktualnie najszersza gamę elektrobusów w Europie. Od 6 do 18 m.
I już widać pierwsze efekty tej elektromobilnej strategii.
66 autobusów w portfelu
Karsan wprowadzając na rynek nową w pełni elektryczną serię e-ATA z trzema modelami o długościach 10, 12 i 18 metrów, pochwalił się pierwszymi zamówieniami na te pojazdy.
Pierwsze kontrakty na modele e-ATA napłynęły z Rumunii. W efekcie w grudniu turecka firma dostarczy pierwsze premierowe egzemplarze składającą się z 10 szt. autobusów e-ATA 10 do rumuńskiego miasta Slatina. Kolejne zamówienie także pochodzi z Rumunii i dotyczy modelu przegubowego – e-ATA 18.
-„W zeszłym miesiącu podpisaliśmy umowę na dostawę 56 szt. 18-metrowych autobusów e-ATA. Naszym celem jest dostarczenie tych autobusów do dwóch różnych miast Rumunii do 2022 roku” - powiedział Okan Baş, dyrektor generalny Karsana.
Wartość tych kontraktów to 35 milionów euro. To jak do tej pory największe eksportowe zamówienie Karsana.
Siedem wersji baterii
Dodajmy, że seria e-ATA – podobnie jak najnowsza generacja VDL Citea– oferowana jest tylko z napędem elektrycznym. Dzięki temu oferuje sporą elastyczność – od technologii akumulatorów po pojemność pasażerską. Modele e-ATA mogą być dostarczane z siedmioma różnymi zestawami akumulatorów o mocy od 150 kWh do 600 kWh, co zapewnia zasięg do 450 km w rzeczywistych warunkach jazdy. Dla pojazdu 10-metrowego maksymalną pojemność baterii przewidziano na poziomie 300 kWh. Dla 12-metrowego modelu - 450 kWh. Z kolei 600 kWh to granica dla 18-metrowego egzemplarza E-ATA.
W nowych modelach MIDI i MAXI Karsan zamontował silniki elektryczne w piastach kół o mocy szczytowej 250 kW i 22 000 Nm momentu obrotowego. W wersji o długości 18 metrów mamy silniki o mocy moc 500 kW.
Ponadto, dzięki technologii szybkiego ładowania, pojazdy e-ATA można naładować przez plug-in w ciągu 1 do 4 godzin w zależności od wielkości baterii. Jak podaje Karsan - dzięki pojemnym akumulatorom 12-metrowy model e-ATA ma zasięg do 450 kilometrów - na jednym ładowaniu przy pełnym obciążeniu, w realnych warunkach i przy włączonej klimatyzacji w upalne lato. Jak podkreśla turecki producent, duży zasięg nie został osiągnięty kosztem pasażerskiej pojemności. Pojazd MIDI może przewozić 90 pasażerów, MAXI - ponad 100 , a MEGA - ponad 150.
-„Seria e-ATA o długości 10, 12 i 18 metrów jest efektem naszych doświadczeń z pojazdami elektrycznymi, które do tej pory pokonały dwa miliony kilometrów. To sprawia, że nasza oferta pojazdów elektrycznych jest kompletnym rozwiązaniem, co czyni nas jedyną marką w Europie, która oferuje w pełni elektryczne pojazdy we wszystkich rozmiarach od 6 do 18 metrów” – dodał Baş.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z małych do dużych
Przypomnijmy, że Karsan opracował modele e-Jest i e-Atak wykorzystując sprawdzoną technologię akumulatorów BMW i w ciągu zaledwie roku rozpoczął ich masową produkcję. Dzięki zamówieniom z Francji, Niemiec i Rumunii stał się liderem segmentu małych elektrobusów, oferując 6-metrowy autobus elektryczny Jest, i 8-metrowy Atak. Potem firma wkroczyła na teren autonomicznych pojazdów z modelem Autonomous Atak Electric w klasie MIDI.
Teraz producent jest gotowy na kolejny krok dzięki pełnej gamie pojazdów elektrycznych od 6 metrów do 18 metrów.
-„Kiedy patrzymy na europejski rynek autobusów miejskich, okazuje się, że 83% to pojazdy 12 i 18 metrowe. Z drugiej strony szybko rośnie trend przechodzenia z autobusów diesla na elektrobusy. Oczekujemy, że 35% pojazdów sprzedawanych w 2024 r. i co najmniej 50% do 2030 r. będzie w pełni elektrycznych. Aby wesprzeć tę konwersję, duże miasta, takie jak Paryż, Londyn i Hamburg, już masowo kupują pojazdy o zerowej emisji. Przewidując ten ruch, Karsan rozpoczął pięć lat temu zupełnie nową strategię, czego dzisiaj efektem jest cała seria e-ATA o długości 10, 12 i 18 metrów. Następnym przystankiem będą bezzałogowe pojazdy komunikacji miejskiej.”
Dla kierowcy i pasażerów
Technologia silników elektrycznych w piastach gwarantuje przestronne i ergonomiczne wnętrze, co docenią pasażerowie. Z kolei kokpit kierowcy w e-ATA jest kompatybilny z wymogami VDV. Kierowcy mają pełną kontrolę nad pojazdem, nadzorując zużycie energii, czytając ostrzeżenia i sprawdzając klimatyzację na ekranie przed nimi.
Zastosowane systemy bezpieczeństwa, takie jak: kamery zamiast lusterek, asystent skrętu i asystent linii gwarantują bezpieczną podróż. e-ATA oferuje także wysokie bezpieczeństwo technologiczne dzięki infrastrukturze elektrycznej i elektronicznej zgodnej z normą ISO 26262.
Na koniec raz jeszcze cała elektryczna seria Karsana - na filmie: