Dobry II kwartał Volvo Buses
infobus
03.08.2006 07:59
Dobry II kwartał Volvo Buses
Dobra passa Volvo Buses trwa. W drugim kwartale sprzedaż, zysk z działalności operacyjnej i liczba zamówień były wyższe niż w tym samym okresie 2005 roku. Światowy rynek autobusów nadal rośnie, czego efektem jest większa liczba zamówień. Do kwietnia liczba rejestracji w Europie wzrosła o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost ten dotyczy głównie autobusów wyposażonych w silniki spełniające wymogi emisji spalin Euro 3. W Ameryce Północnej zwiększył się popyt na autokary. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie niektórzy operatorzy decydują się na zakupy teraz, zanim w życie wejdą nowe, zaostrzone przepisy dotyczące ochrony środowiska, co jest planowane na 1 stycznia 2007r. W przypadku Ameryki Południowej, rynek brazylijski utrzymuje się na tym samym poziomie co w roku 2005, zaś na innych rynkach odnotowuje się stabilny wzrost. Na terenie Azji szczególnie znaczący rozwój ma miejsce w Indiach. Na wszystkich rynkach widoczna jest silna konkurencja ze strony producentów z podstawowego segmentu cenowego. W drugim kwartale tego roku, Volvo Buses otrzymało zamówienia na 3.094 autobusy, podczas gdy w tym samym okresie 2005 roku liczba ta wynosiła 2.197, co daje wzrost o 41%. Dane za ten rok uwzględniają zamówienie na 730 autobusów dla Kanady, które mają być dostarczone do 2012 roku. Liczba zamówień wzrosła na wszystkich rynkach z wyjątkiem Ameryki Południowej, gdyż dane za drugi kwartał 2005 roku obejmowały rekordowe zamówienie dla Santiago. Pod koniec drugiego kwartału liczba zamówionych autobusów wyniosła w sumie 5.366 sztuk, w porównaniu z liczbą 5.073 autobusów odnotowaną w roku poprzednim (+6%). W drugim kwartale firma dostarczyła 3.022 autobusy, podczas gdy w tym samym okresie 2005 roku dostarczono 2.995 sztuk. Sprzedaż w drugim kwartale wyniosła 4.506 mln koron szwedzkich, co stanowi wzrost na poziomie 7% w stosunku do wielkości 4.219 mln koron osiągniętej w roku ubiegłym. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 179 mln koron szwedzkich, podczas gdy w roku ubiegłym było to 160 milionów koron. Zyski z poprzedniego roku zostały uszczuplone o ok. 95 mln koron w związku z kosztami zamknięcia fabryki w Heilbronn, w Niemczech. Koszty przezbrojenia związane z produkcją nowej generacji wyrobów i silników spełniających wymogi Euro 4/5 zostały ujęte w drugim kwartale 2006r. Na rentowność negatywny wpływ miał też niekorzystny dobór asortymentu i zmniejszone dostawy w Europie i Ameryce Południowej oraz większe dostawy w Azji. Marża operacyjna wyniosła 4,0% (3,8).
Sprzedaż netto wg rynków
|
Drugi kwartał
|
Pierwsze półrocze
|
||||
w mln SEK
|
2006
|
2005
|
Zmiana
|
2006
|
2005
|
Zmiana
|
Europa
|
1.930
|
1.825
|
6%
|
3.741
|
3.611
|
4%
|
Ameryka Północna
|
1.195
|
1.159
|
3%
|
2.447
|
2.044
|
20%
|
Ameryka Południowa
|
453
|
564
|
(20%)
|
877
|
664
|
32%
|
Azja
|
671
|
389
|
72%
|
1.191
|
599
|
99%
|
Pozostałe rynki
|
257
|
282
|
(9%)
|
437
|
497
|
(12%)
|
Razem
|
4.506
|
4.219
|
7%
|
8.693
|
7.415
|
17%
|