Do trzech razy sztuka w Gliwicach: PKM wybiera 17 hybryd od Solarisa

infobus
07.03.2023 17:00

7 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 17 sztuk nowych hybrydowych autobusów klasy MEGA.

O kolejnym podejściu do tego zamówienia i jedynej ofercie Solarisa pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Najnowszy przetarg pokazuje, że wobec galopujących cen na rynku nie zawsze kolejny przetarg oznacza niższe ceny. W swoim trzecim podejściu PKM otrzymał propozycję droższą niż w zamówieniu numer 2. W tej sytuacji spółka postanowiła nie ogłaszać kolejnego postępowania, dołożyć do budżetu i zamknąć całe postępowanie. Brawo dla firmy za wytrwałość w poszukiwaniu oszczędności i walkę na tym froncie do końca. Inflacja nie była w tym przypadku przeciwnikiem do pokonania…

JEDNA OFERTA

W trzeciej odsłonie przetargu PKM mieliśmy tylko ofertę Solarisa, a MAN wycofał się z Gliwic bez walki. 6 lutego producent z Bolechowa zaproponował śląskiej firmie kwotę 39.206.250 PLN brutto / 31.875.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za Urbino 18 mild hybrid na poziomie 1.875.000 PLN netto.

Z kolei kwota, jaką przewoźnik zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosiła 35.670.000 PLN brutto / 29.000.000 PLN netto, czyli mieliśmy przekroczenie o ponad 3,6 mln zł brutto.

Dla porównania za pierwszym razem PKM otrzymał dwie oferty:

  • MAN Truck & Bus Polska na sumę 40.732.680 PLN brutto / 33.116.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus MAN Lion`s City 18 C EfficientHybrid na poziomie 1.948.000,00 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 38.056.200 PLN brutto / 30.940.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus Solaris Urbino 18 mild hybrid na poziomie 182.000,00 PLN netto.

To oznacza, że za trzecim razem wcale nie było taniej, a wręcz przeciwnie – najnowsza oferta Solarisa była droższa niż poprzednio. To efekt galopującej inflacji, dlatego PKM Gliwice nie próbowało już „czwartego razu” i przyjęło warunki wielkopolskiego producenta. W ciągu 10 dni obie spółki podpiszą stosowną umowę, a gotowe „jamniki” hybrydowe przyjadą go Gliwic w ciągu 260 dni, czyli teoretycznie jest szansa na dostawę w samej końcówce 2023 roku.

GLIWICKIE AUTOBUSY

Hybrydy dla PKM mają mieć długość od 17,5 do 18,1 m (=/- 10 cm). Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają  posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania.

Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy. Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwa ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi - za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się dwie tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.