Do trzech razy sztuka? MPK Opoczno kupi pięć autobusów CNG
20 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie po raz trzeci ogłosiło przetarg na zakup pięciu autobusów zasilanych CNG.
Zamówienie ma dofinansowanie z NFOSiGW w ramach projekty „Zakup pięciu busów zasilanych gazem CNG oraz kompletnego systemu tankowania CNG”. Równolegle miasto właśnie podpisało umowę na dotację z Zielonego Transportu Publicznego do zakupu aż 12 e-busów. Dzieje się w Opocznie!
Dwa unieważnienia
Przypomnijmy - w maju MPK Opoczno przeprowadziło pierwszy przetarg, ale nie dostało żadnych ofert i tym samym to zamówienie zostało anulowane. Za drugim razem wpłynęła tylko jedna oferta – MMI, ale okazała się za droga i 12 sierpnia MPK Opoczno unieważniło to zamówienie.
Teraz mamy trzecie podejście, dlatego warto przypomnieć poprzednie postępowanie, w którym firma MMI złożyła ofertę w cenie 5.227.493,85 PLN brutto / 4.249.995 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Iveco-MMI Thesi Urby CNG na poziomie 849.998 PLN netto. Z kolei budżet MPK na sfinansowanie zakupu autobusów wynosi 3.997.500,00 PLN brutto. Różnica była zatem spora i unieważnienie nie dziwi. Trzeci z kolei przetarg jst zgodny z oświadczeniem burmistrza Opoczna, Dariusza Kosno, któy powiedział:
-„Oprócz 12 autobusów elektrycznych do opoczyńskiego MPK trafi również 5 autobusów gazowych, na które środki pozyskano z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Celem jest ciągła poprawa jakości życia mieszkańców, a ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska ma na to bezpośredni wpływ. Autobusy elektryczne to też o wiele wygodniejszy środek lokomocji poruszający się niezwykle cicho, płynnie i nieemitujący żadnych spalin. Dzięki pozyskanym funduszom nasza Gmina wzbogaci się o 17 autobusów, co w dużej mierze będzie miało wpływ na poprawę jakości powietrza.”
Trzecie podejście
Otwarcie ofert w gazowym przetargu zaplanowano na 24 października. Następnie przewoźnik oceni oferty według trzech kryteriów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Okres gwarancji na autobusy-gwarancja całopojazdowa / Waga: 20
- Moc silnika / Waga: 20
- Cena - Waga: 60
Nadwozia autobusów dla MPK Opoczno powinny mieć długość od 7,5 do 8,5 m, szerokość maksymalnie 2,49 m, a wysokość nie większą niż 3,35 m. Konstrukcje muszą posiadać niską podłogę. Wymiana pasażerów odbędzie się drzwiami w układzie 0-2-2 albo 0-1-2. Jednostką napędową autobusów będzie silnik spalinowy o mocy od 90 kW do 140 kW. Pojazdy mają być wyposażone w zbiorniki CNG kompozytowe zamontowane na dachu pojazdu. Pojemność zbiornika paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia minimum 300 km.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu półzamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Do dyspozycji kierowcy będzie radio oraz gniazdo USB. Fotele pasażerskie mają być wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną z miękką wkładką, łatwe do demontażu i montażu. Pasażerowie będą mogli naładować telefon poprzez gniazdo USB. Tablice zewnętrzne powinny być diodowe. Z kolei wewnątrz znajdzie się panel LED, zamontowany z przodu przedziału pasażerskiego w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych. Standardowo w pojazdach zostanie zamontowany monitoring.
Przewidziany termin dostawy to 17 miesięcy od momentu podpisania umowy.
elektryczna umowa
Przypomnijmy, że 12 września Gmina Opoczno podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu aż 12 autobusów elektrycznych - w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Przedsięwzięcie obejmuje zakup:
- 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów i liczbie miejsc minimum 70;
- 6 autobusów elektrycznych o długości około 9 metrów i liczbie miejsc minimum 55;
- 6 szt. dwustanowiskowych ładowarek o mocy 120 kW każda
- oraz budowę stacji transformatorowej wraz z linią zasilającą.
Wartość całej inwestycji wyniesie 39 281 597,00 zł w tym dotacja na zakup autobusów to kwota 30 521 298,00 zł. Na pozostałe 8 760 299,00 zł, samorząd weźmie pożyczkę w NFOŚiGW.