Do dwóch razy sztuka w Mielcu. Solaris wygrywa z autobusami Urbino 9 LE

infobus
06.12.2023 18:01

4 grudnia Gmina Miejska Mielec dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.

Zakup odbywa się w ramach dofinansowania z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Przypomnijmy, że za pierwszym razem w Mielcu swoją ofertę złożyła także tylko firma Solaris. Okazała się ona jednak za droga dla podkarpackiego miasta i zamówienie unieważniono. Teraz mamy powtórkę, którą wygrał producent z Bolechowa.

DRUGIE PODEJŚCIE

Przedmiotem ponowionego zamówienia jest cały czas dostawa pięciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy MIDI o następujących parametrach:

  • Długość całkowita - W przedziale 8500 – 9600 mm;
  • Szerokość całkowita - Nie więcej niż 2500 mm;
  • Całkowita ilość miejsc w tym miejsc siedzących - Minimum 55 miejsc, w tym co najmniej 23 miejsca siedzące (w tym min 4 pełnowymiarowe fotele dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi);
  • Rodzaj silnika - Autobus ma być napędzany silnikiem(-mi) elektrycznym o mocy min. 160 kW. z funkcją ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h. Możliwość eksploatacji w temperaturze otoczenia -30oC do + 40oC. W przypadku silnika umieszczonego centralnie wymaga się zamontowania osłon antyhałasowych wyciszających silnik, wykonanych z materiałów trudnopalnych z łatwo demontowanymi pokrywami obsługowymi w celu umożliwienia dostępu dla obsługi. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów i redukcji prędkości jazdy;
  • Magazyn energii – sposób ładowania - Pojemność magazynu energii min. 340 kWh. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w okresie minimum 120 miesięcy pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zastrzeżenie: Niezależnie od stanu technicznego i wartości pojemności energii użytecznej tj. pomiędzy 96 a 120 miesiącem eksploatacji dostawca dokona, na wniosek użytkownika, wymiany na własny koszt magazyn energii na fabrycznie nowy wolny od wad o parametrach nie gorszych niż pierwotnie zamontowany. W przypadku gdy wymiana magazynu energii wiązała by się z wprowadzeniem zmian na pojeździe w celu jego dostosowania do zabudowy nowego magazynu energii, koszt związany z dostosowaniem pojazdu ponosi wykonawca.
Autobusowe do dwóch razy sztuka. Solaris wygrywa w Mielcu. 5 x Urbino 9 LE
Autobusowe do dwóch razy sztuka. Solaris wygrywa w Mielcu. 5 x Urbino 9 LE / fot. UM Mielec

ZA PIERWSZYM RAZEM

Mielec otrzymał z NFOŚiGW ponad 8 mln zł dotacji z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny 2.0” na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Kolejne ok. 4 mln zł miasto dołoży z własnych środków.

-„Chcielibyśmy, żeby w naszym mieście te autobusy elektryczne zafunkcjonowały, co jest konieczne ze względu na ochronę środowiska i zmniejszenie ilości zanieczyszczeń – powiedział Paweł Pazdan, wiceprezydent Mielca.

Otrzymane dofinansowanie mają wystarczyć nie tylko na zakup autobusów, ale i na infrastruktury do ich ładowania. Przedmiotem pierwszego od lat zamówienia na nowe autobusy z Mielca, były elektrobusy klasy MIDI w liczbie pięciu sztuk.

Przy takich wymaganiach, 25 września tylko Solaris złożył ofertę w Mielcu. Opiewała ona na sumę 16.199.100 PLN brutto / 13.170.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 2.634.000 PLN netto. Z kolej miejski budżet wynosi 12.000.000,00 PLN brutto /  9.756.097,56PLN netto, co przy pięciu pojazdach daje jednostkową kwotę na poziomie 1.951.219,51 PLN netto. To oznaczało znaczne przekroczenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia i to o ponad 4 mln zł brutto.

Dlatego 27  września Urząd Miejski w Mielcu – w dwa dni po otwarciu ofert – unieważnił przetarg na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI i teraz mamy powtórkę

Autobusowe do dwóch razy sztuka. Solaris wygrywa w Mielcu. 5 x Urbino 9 LE
Autobusowe do dwóch razy sztuka. Solaris wygrywa w Mielcu. 5 x Urbino 9 LE

ZA DRUGIM RAZEM

Mielec nie posłuchał naszych rad, aby obniżyć cenę zakupu, czyli  zmniejszyć pojemność baterii (352 kWh), zrezygnować z ich wymiany po 96 m-cach i zmienić wymóg ogrzewania z pompą ciepła na CO2. Ale za to podwyższył budżet. Zamawiający zamierza teraz przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 13.990.000,00 PLN brutto, czyli prawie 2 mln PLN brutto więcej niż za pierwszym razem.

Z kolei złożona we wtorek oferta przez Solarisa opiewa na 15.983.850,00 PLN brutto (czyli o ponad 200 tys. PLN brutto mniej) / 12.995.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.599.000 PLN netto.

5 grudnia Mielec podjął decyzje i dołożył brakującą kwotę (prawie 2 mln PLN brutto). W tej sytuacji czekamy na umowę i przyjazd pierwszych elektrobusów do floty MKS.

Na koniec podajemy link do zamówienia: https://przetargi.um.mielec.pl/#/offer/9628f31c-257f-483f-9e6b-49dacc8cf561