Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dłuższa sieć trolejbusowa w Tychach

infobus
04.08.2017 11:13

Samorząd Tychów rozpoczyna unijny projekt, dzięki któremu chce przebudować zaplecze zajezdni i przedłużyć jeden z odcinków sieci trolejbusowej.

Oszacowany na ponad 164 mln zł brutto (z czego koszty kwalifikowane to 133 mln zł netto) projekt „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych z końcem ub. roku. Umowę na dofinansowanie kwotą 100 mln zł podpisano w czwartek w MR.

Tego dnia miasto poinformowało też o harmonogramie działań, które realizując projekt przeprowadzi przede wszystkim Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach (a także spółka Tyskie Linie Trolejbusowe).

Jak przekazała PAP rzeczniczka magistratu Ewa Grudniok, najpierw PKM będzie chciało ogłaszać przetargi na część infrastrukturalną przedsięwzięcia (ma już od pewnego czasu pozwolenia na budowę), chcąc rozpocząć prace w terenie wiosną 2018 r. Potem stopniowo, w partiach zamawiane mają być nowe trolejbusy.

W części infrastrukturalnej przedsięwzięcia gruntownie przebudowane zostanie zaplecze istniejącej od 1976 r. i dotąd nie remontowanej zajezdni. Chodzi o modernizację i przebudowę istniejących budynków, placu manewrowo-postojowego i stacji paliw CNG, a także budowę stacji LCNG. Powstać mają też: kabina lakierniczo-suszarnicza i dodatkowy wjazd od ul. Towarowej. Wewnętrzne sieci sanitarna, deszczowa i wodociągowa zostaną przebudowane.

W ramach unijnego projektu od podstaw zmodernizowana ma zostać też sieć trakcyjna od Ronda Zesłańców Sybiru (wraz z rondem) do pętli Paprocany. Od pętli powstać ma nowy odcinek linii do ul. Jankowickiej, który umożliwi m.in. dojazd do ośrodka wypoczynkowego nad Jeziorem Paprocańskim. Wraz z nową instalacją wymienione zostanie tam również oświetlenie uliczne (zostanie skojarzone z siecią trakcyjną).

Projekt obejmuje też zakupy 51 nowych autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów na CNG, 3 trolejbusów, 2 elektrobusów, 2 pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego i pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej).

Tyska spółka rozbuduje w ten sposób liczącą już dziś 75 autobusów flotę swoich pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Przedstawiciele miejskiego przewoźnika są zwolennikami paliwa gazowego; uważają, że – obecnie – to jedyna szybka i ekologiczna droga, by dojść potem, w dłuższej perspektywie, do jeszcze bardziej ekologicznego napędu elektrycznego.

Pod kątem zakupu nowych pojazdów gazowych PKM już w kwietniu zawarło porozumienie ws. zwiększenia dostaw gazu CNG z PGNiG Obrót Detaliczny. Przewoźnik obecnie kupuje od PGNiG 3 mln m sześc. gazu CNG rocznie. Po zakupie 60 nowych pojazdów na CNG zamierza kupować ponad 4,2 mln m sześc.

Po zakończeniu prac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG oraz biogazem, czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego – zadeklarował w czwartek prezydent Tychów Andrzej Dziuba. Dodał, że to bardzo ważne w kontekście walki samorządów ze smogiem.

Przypomniał, że autobus zasilany gazem CNG emituje 70% mniej zanieczyszczeń niż nowe autobusy z silnikami diesla. To bardzo istotna różnica dla środowiska naturalnego i zdrowia nas wszystkich. Co więcej, nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będą też przystosowane do przewozu rowerów – zapowiedział.

Tyski projekt komunikacyjny skorzystał z 1 z 2 dostępnych w woj. śląskim ścieżek dofinansowania unijnego dla przedsięwzięć związanych z transportem niskoemisyjnym.

Jedna z nich dotyczy środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 – w komponencie ZIT. Druga to POIiŚ.

Obok projektu tyskiego w ramach POIiŚ o unijne wsparcie starają się szacowany łącznie na 850 mln zł projekt modernizacji infrastruktury Tramwajów Śląskich, czy projekt budowy centrum przesiadkowego przy ul. Sądowej w centrum Katowic. (PAP)

mtb/ maro/