Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Długa procedura podłączania ładowarek do elektrobusów. Przykład Warszawy

infobus
20.01.2023 09:04

14 stycznia została oddana do użytku nowa pętla autobusowa przy ulicy Ostroroga, która zastąpiła kraniec Młynów.

Z myślą o autobusach elektrycznych zostały tam zamontowane ładowarki elektryczne. Niestety nie działają. Okazuje się, że cały czas trwa skomplikowana procedura dopuszczenia ich do użytkowania. Tym samym działania UDT – obok rosnących cen energii – to kolejne wyzwanie na elektromobilnej drodze.

Tymczasowo diesle

Nowa pętla została wybudowana, aby zastąpić przystanki Młynów, bo stały się one za ciasne dla wszystkich autobusów obsługujących trasy 103, 106 i 136. Na pętli Ostroroga są dwa perony o długości 60 i 40 m, które mieszczą dwa autobusy 12-metrowe i trzy 18-metrowe. Wybudowano również wiaty przystankowe, chodniki i wiatę dla rowerów z zielonym dachem z rozchodnika.

Od 14 stycznia do nowej pętli dojeżdżają autobusy linii 106 i 136 - informuje Zarząd Transportu Miejskiego, natomiast są to pojazdy z silnikami diesla. Zamontowane na pętli ładowarki pod kątem autobusów elektrycznych jeszcze nie działają. Od soboty w mediach społecznościowych pojawiają się zdjęcia nowej pętli, na których pod ładowarkami parkują autobusy spalinowe.

fot. WTP

Długa procedura

-"Prowadzona jest procedura dopuszczająca ładowarki do użytkowania. Czekamy na montaż liczników i wtedy zgłosimy to do Urzędu Dozoru Technicznego. Jak tylko uzyskamy pozytywną decyzję dopuszczającą urządzenia do użytku na linię 106 skierujemy autobusy elektryczne" - wyjaśnił rzecznik Miejskich Zakładów Autobusów Adam Stawicki. "Mamy nadzieję, że stanie się to najpóźniej w ciągu miesiąca" - dodał.

Przypomnijmy, że w 2019 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Energii w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, będące jednym z aktów wykonawczych Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowo wprowadzony akt prawny zawiera przepisy regulujące m.in. rodzaje badań, jakim podlegają stacje ładowania i punkty ładowania oraz sposób i terminy przeprowadzania tych badań przez Urząd Dozoru Technicznego.

W skrajnych przypadkach procedura podłączania zabiera do dwóch lat, co pokazuje, że przed na elektromobilnej drodze wyzwań nie brakuje. Jak nie coraz wyższe cena energii, to zabierająca czas biurokracja...  

Nowa pętla zlokalizowana jest przy skrzyżowaniu Ostroroga z Wawrzyszewską. Od soboty 14 stycznia kończą na niej kursy i wyruszają w trasy autobusy linii 106 i 136. Zmieniły się też nazwy przystanków. Dotychczasowe przystanki Młynów – zarówno tramwajowe (linii 20, 23, 24) jak i autobusowe (linii 103, 106, 136, N45, N95) – zmieniły nazwę na Pl. Pole Elekcyjne, a te, przy których autobusy linii 106 i 136 kończyły i rozpoczynały swoje trasy, stały się dla nich przystankami przelotowymi. Nazwa Młynów oznacza od soboty tylko stację metra linii M2.