Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

DK3: Autobus z zespołem folklorystycznym

infobus
19.07.2017 12:05

27.06.2017 r. w Lubinie na drodze krajowej nr 3 inspektorzyz WITD Wrocław oddział Legnica zatrzymali do kontroli autobus, którym przewożonomłodzieżowy zespół folklorystyczny z okolic Nowego Sącza, nad morze w okoliceKołobrzegu.

W trakcie kontroli zażądano od kierowcy okazania zapisów ztachografu odnośnie jego czasu pracy. Kierowca okazał wykresówkę z dniakontroli, na której jako miejsce rozpoczęcia wpisał Gliwice, a zapis nawykresówce rozpoczynał się od godzinie 06:20. Jednak z informacji od pasażerówwynikało, że autobus nie rozpoczął przejazdu z tego miejsca, a przewózrozpoczął się znacznie wcześniej. Kierowca przyznał, że wyjechał autobusem zokolic Nowego Sącza o godzinie 02:30, jednak po dojechaniu do Gliwic wymieniłwykresówkę w tachografie, ponieważ miał świadomość, że samodzielnie prowadzącpojazd nie jest w stanie, zachowując normy czasu pracy, dojechać do miejscaprzeznaczenia. Tej wykresówki, którą wyjął z tachografu nie zamierzał okazywaćdo kontroli.

Na wykresówce którą włożył do tachografu w Gliwicachzapisał, że nocował u rodziny w Tychach, co nie odpowiadało stanowifaktycznemu. Używanie dwóch wykresówek w tym samym dniu jest wykroczeniem. Wzwiązku z tym zostały wyciągnięte przewidziane prawem konsekwencje wobeckierowcy oraz wszczęte postępowanie wobec przewoźnika. W trakcie kontrolimłodzież wyciągnęła instrumenty i na parkingu umilała sobie czas śpiewem i tańcem.

Ponieważ w momencie zatrzymania do kontroli, normy czasupracy kierowcy nie zostały jeszcze przekroczone, inspektor poinformowałpasażerów, że istnieje możliwość, że kierowca z zachowaniem tych norm, niebędzie w stanie ich dowieźć do miejsca przeznaczenia. Członkowie grupyzareagowali na to uśmiechem i stwierdzeniem, że będą muzyką i śpiewemdopingować kierowcę do bezpiecznej jazdy. Z jednej strony należy się cieszyć,że spotkać można grupę składającą się w większości z młodzieży o tak pozytywnymnastawieniu, z drugiej strony jednak warto uświadomić sobie, że normy czasupracy kierowcy prowadzącego autobus wprowadzone zostały w trosce obezpieczeństwo pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Pojedynczy kierowcamoże prowadzić pojazd maksymalnie przez 10 godzin z przerwami, więc można miećuzasadnioną wątpliwość, że kierowca jest w stanie, nie naruszając przepisów,samodzielnie pokonać odległość 850 km tym bardziej, że trasa nie przebiegawyłącznie po autostradach i drogach szybkiego ruchu, a nawet na tych drogachzdarzają się odcinki w przebudowie. Pasażerowie powinni w miarę możliwości teżsami dbać o własne bezpieczeństwo, a przy odjeździe w tak długą trasę, naprzykład zwrócić uwagę, czy autobusu nie powinno prowadzić na zmianę dwóchkierowców. Szczególnie wtedy, gdy wyjazd nie jest poprzedzony kontroląInspekcji Transportu Drogowego.

Po dotarciu na miejsce przeznaczenia członkowie zespołu nawłasnym profilu facebook umieścili pozdrowienia dla inspektorów, którzyprowadzili kontrolę.