Deutsche Bahn kupi 250 autobusów elektrycznych. Z rządowym wsparciem

infobus
31.07.2023 13:02

Niemiecki koncern Deutsche Bahn zaczyna na dużą skalę przekształcać swoją flotę autobusową w kierunku elektromobilości.

Pierwsze e-busy z gigantycznego zamówienia na zakup na ponad 250 autobusów elektrycznych odebrane zostaną jeszcze w tym roku i za kilka miesięcy uzupełnią floty przewoźników regionalnych w Nadrenii Północnej-Westfalii, Szlezwiku-Holsztynie i Dolnej Saksonii. Te kroki przybliżają DB do wielkiego celu, jakim jest wycofanie ostatniego autobusu z silnikiem Diesla do roku 2038.

Z federalnym wsparciem

Deutsche Bahn zaczyna na szerszą skalę wycofywać użytkowane autobusy z silnikiem Diesla i na ich miejsce wprowadzać pojazdy z napędem elektrycznym i wodorowym. Po pierwszych  pilotażowych zakupach, teraz koncern Deutsche Bahn zdecydował się na szerszą e-inwestycję i to o wartości powyżej 56 mln euro. Za tę kwotę firma pozyska ponad 250 autobusów z przyjaznymi dla klimatu napędami elektrycznymi lub wodorowymi do połowy 2025 roku. Pierwsze taki pojazdy będą jeździć w Nadrenii Północnej-Westfalii, Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie. Od końca 2023 r.

Głównym bodźcem do tego zakupu  było pozyskane przez DB dofinansowania z Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV). Nowe autobusy są kupowane we współpracy między regionalnymi przedsiębiorstwami autobusowymi DB, władzami transportu publicznego i dzielnicami.

Dodajmy, że DB użytkuje już e-busy marki BYD w regularnej komunikacji. Od końca 2022 roku pierwsze autobusy elektryczne jeżdżą po Eutin i w dzielnicy Segeberg w Szlezwik-Holsztyn.

fot. DB

Zielony cel

Jak podkreśliła Evelyn Palla, członek zarządu ds. transportu regionalnego w Deutsche Bahn AG:

-„Każdy, kto korzysta z biletu Deutschland-Ticket do zwiedzania Republiki Federalnej Niemiec, będzie w coraz większym stopniu mógł to robić w autobusach przyjaznych dla środowiska. Nasze autobusy przyszłości są ciche i jeżdżą bez emisji spalin. Również dzięki zawiadomieniom o finansowaniu z Federalnego Ministerstwa Transportu możemy kontynuować rozbudowę floty bezemisyjnych autobusów. W ten sposób osiągamy cel, jakim jest neutralny dla klimatu PB do 2040 r.”

Z kolei Volker Wissing, federalny minister transportu powiedział:

-„Do 2030 r. rząd federalny chce przestawić połowę autobusów miejskich w Niemczech na napędy przyjazne dla klimatu. W tym celu wspieramy ich pozyskanie, rozbudowę niezbędnej infrastruktury oraz studia wykonalności środkami finansowymi poprzez wytyczne dotyczące promocji alternatywnych układów napędowych autobusów w przewozach pasażerskich. Cieszymy się, że Deutsche Bahn wykorzystuje te możliwości i czyni swoją ofertę jeszcze bardziej przyjazną dla klimatu”.

Ekologiczny cel działu autobusowego w DB, to wycofanie ostatniego autobusu spalinowego z silnikiem Diesla w 2038 roku.

Elektrobusy plus wodorowce

Podróżni wkrótce skorzystają z nowych autobusów: od końca tego roku pierwsze pojazdy będą kursować w Nadrenii Północnej-Westfalii w Bocholt, Münster i Viersen. Dla całej NRW DB chce zamówić do 115 nowych autobusów z obecnym wsparciem ze strony rządu federalnego.

Z kolei w północnych Niemczech może jeździć łącznie 149 nowych bezemisyjnych autobusów, a pierwsze autobusy elektryczne pojawią się na drogach w Szlezwiku-Holsztynie (Ostholsztyn) i Dolnej Saksonii (Holzminden) pod koniec 2023 roku. DB zamówiło także 14 autobusów wodorowych, które będą jeździć po powiatach Friesland i Leer w Dolnej Saksonii oraz w powiecie Rendsburg-Eckernförde w Szlezwiku-Holsztynie.

Aby utrzymać elektryczną flotę autobusów w ruchu, przy wsparciu BMDV, DB chce postawić również 230 stacji ładowania. Na przebudowę infrastruktury zaplanowano około jedenastu milionów euro.