Dekalog kierowcy autobusu z Częstochowy
Prezentujemy bardzo ciekawą, oddolną inicjatywę w MPK Częstochowa. Jeden z kierowców spółki stworzył zbiór zaleceń dotyczących obsługi pasażera, który można nazwać swoistym dekalogiem kierowcy autobusu. To pierwszy taki przypadek w Polsce.
??Pomyślałem, że zbiór takich wskazówek pomoże, zwłaszcza kierowcom, którzy dopiero zaczynają pracę w naszym przedsiębiorstwie – mówi Łukasz Płóciennik, kierowca z ośmioletnim stażem w częstochowskim MPK, autor zbioru. – To, że jest dziesięć punktów, to przypadek. Tak wyszło. W sprawach administracyjnych w tym zbiorze pomagał Konrad Pruciak, zastępca kierownika ruchu w MPK Częstochowa. Poniżej krótki wstęp do dekalogu?i 10 najważniejszych zasad: -?Pasażerowie są adresatem wykonywanej przez nas codziennie pracy i dzięki nim możemy zarabiać na życie. Największa frekwencja w tramwajach i autobusach w całej Polsce charakteryzowała połowę lat 80-tych XX wieku. Od tego czasu rozwój motoryzacji indywidualnej i wzrost zamożności obywateli sprawił, że ilość pasażerów komunikacji miejskiej znacząco spadła. Aby temu zapobiec, starając się jednocześnie o utrzymanie miejsc pracy dla kierowców autobusów, powinniśmy tak postępować, żeby pasażerowie byli maksymalnie zadowoleni z naszych usług. Rola kierowcy autobusu jest w tym znacząca, aczkolwiek nie zawsze ma on wpływ na sytuację i nie zawsze będzie w stanie poradzić sobie z nietypowo zachowującymi się pasażerami. Oto jednak przedstawiamy główne zadania i wskazówki, jakie stawiane są przed kierowcami w naszym MPK:
1. Zadaniem komunikacji miejskiej, reprezentowanej przez każdego kierowcę, jest zapewnienie przede wszystkim bezpiecznego oraz możliwie sprawnego przewozu pasażerów
2. Kierowca względem pasażerów powinien być życzliwy, uprzejmy i taktowny, jak i bezwzględny w zakresie stosowania się do istniejących przepisów.
3. Należy na żądanie pasażera wskazać miejsce składania wniosków i skarg.
4. W razie zapytań ze strony pasażerów odnośnie trasy przejazdu danej linii, możliwości przesiadki, postępowania w razie awarii (np. podstawienie autobusu rezerwowego), kierowca powinien udzielać informacji w sposób maksymalnie rzetelny i kulturalny.
5. Należy zarówno stanowczo jak i grzecznie zwracać uwagę pasażerom zachowującym się niestosowanie, czy nie stosujących się do przepisów. Zgodnie z przepisami porządkowymi kierowca ma prawo wyprosić pasażera z autobusu jeżeli zajdzie uzasadniona potrzeba. Konflikty zawsze powinny być rozwiązane ugodowo
6. Celem zapobieżenia problemom związanym z uciążliwymi pasażerami (mającymi zamiar wsiąść do autobusu z dużymi lub niebezpiecznymi przedmiotami, nietrzeźwymi, brudnymi, zachowującymi się agresywnie itp.), zalecane jest uniemożliwianie im wejścia do autobusu na przystanku. Zgodnie z Regulaminem Przewozów, kierowca ma prawo odmówić przejazdu takim osobom przejazdu, ale w praktyce jest to zapis trudny do wyegzekwowania. Znacznie bezpieczniej jest nie zatrzymać się na przystanku, jeśli widzimy, że ktoś taki oczekuje na nasz autobus.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
7. Kierowca powinien zapewnić pasażerom poczucie bezpieczeństwa, a w przypadkach koniecznych zwrócić się o pomoc do dyspozytora, który powiadomi Policję lub Straż Miejską.
8. Nad prawidłowym działaniem urządzeń systemu informacji pasażerskiej (wyświetlacze, głośniki) czuwa kierowca i pasażerowie mają prawo zgłaszać mu uwagi na temat działania tych urządzeń.
9. Należy się starać, aby sprzedaż biletów pasażerom odbywała się wyłącznie na przystankach. Możemy w uprzejmy sposób powiedzieć, aby podejść do nas w celu nabycia biletu po dojechaniu do najbliższego przystanku.
10. Jeśli pasażer nie posiada odliczonej gotówki, a my nie mamy czym wydać mu reszty, powinniśmy wprost o tym powiedzieć. Za odliczoną gotówkę do zakupu biletu odpowiada pasażer, a kierowca nie ponosi odpowiedzialności za to, że nie ma możliwości wydawania reszty. Może natomiast zasugerować rozmienienie pieniędzy u kogoś wśród pozostałych pasażerów.